V dnešní době moderních technologií se v didaktické teorii i praxi čím dál více setkáváme se zapojováním nejrůznějších technologií do výuky. Ať už se jedná o dnes již běžné používání interaktivních tabulí, tabletů, e-učebnic, počítačů či jiných alternativních způsobů odklánějících se od frontální výuky. Je zřejmé, že tento trend má svůj potenciál a žáky je velice kladně přijímán.
Velkou výzvou vzdělávacích strategií, jež pedagog volí, je i zapojování her, zvláště pak počítačových her s výukovým potenciálem. Ty procházejí v posledních letech zásadní proměnou a čím dál více se snaží zaujmout stálé místo v procesu vzdělávání. Existuje značné množství odborníků, kteří se touto problematikou seriózně zabývají, a mnoho zdrojů, které učitelům ve vhodném využití her mohou pomoci. K těm nejlepším patří např. průvodce Playing Games In School edSurge. Angličnou vybaveným čtenářům mohu doporučit následující přednášku jednoho z nějvětších expertů z University of Wisconsin–Madison Jamese Gee.
Často se v praxi bohužel setkáváme s negativními názory a obavami rodičů i pedagogů, pro něž jsou počítačové hry hlavně příčinou nepozornosti. Nemůžeme však donekonečna pracovat se zarytým stereotypem let minulých, musíme se zajímat o současné postupy, které hry zavádějí se zřejmým cílem – vzdělávat.
Jakou hru ale vybrat?. Z již osvědčených her nedávné doby můžeme uvést například Minecraft a jeho pozitivní vliv na proces vzdělávání žáků (Minecraft – hra která dává smysl). Dále můžeme vybírat hned z několika skupin her. Průvodce edSurge rozlišuje 4 základní:
- Edugame Classics (tradiční výukové, např. The Oregon Trail);
- New Kids On the Block (moderní výukové, např. Dragon Box)
- Mainstream Games In Edu (komerční, např. Super Mario Bros.)
- Games That Teach Game Making (učí tvořením her, např. Globaloria)
Malý experiment
Pokusila jsem se jednu hru prakticky vyzkoušet ve své výuce. Zvolila jsem mainstreamovou hru Angry Birds a zařadila ji do výuky Matematiky ve 4. ročníku v rámci projektového dne. Hra, v níž se setkáváme s opeřenými přáteli, v posledních letech získala velké množství fanoušků všech generací díky stále novým verzím (nejnovější Angry Birds Transformers). Princip je jednoduchý. Pomocí opeřenců hráč bojuje s nepřáteli (prasaty) tak, že je vrhá proti nim. Je však třeba zvládnout strategie hodu několika druhy ptáků (každý má jiné výhody). Hru používají i pedagogové – například v hodinách fyziky.Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
1 komentářů:
Pomoc!!! Je to možné?!!
Po přečtení článku jsem se tak vyděsil, že jsem se dokonce zaregistroval, abych k němu mohl napsat komentář (!). Přestože mám velkou úctu ke všem, kdo aktivně učí (protože jsem byl také relativně dlouho v první linii), obávám se, že paní autorka se stala obětí "gamifikační lobby". Jsem tím posledním, kdo by protestoval proti neodvratitelné digitalizaci vzdělávání, ale tohle nemá se vzděláváním nic společného! Odhlédnu-li od nehumanistického principu hry (střílení jedněch živých tvorů po jiných, s náležitými zásahovými efekty), rád bych se zeptal na to zásadní - jak se následující cíle výuky shodují s jakýmkoli očekávaným výstupem vzdělávání podle RVP/ŠVP (viz úplný článek na Metodickém portálu):
"1) žák se seznámí s interaktivním perem (u interaktivní tabule) a dokáže ho použít v praxi,
2) žák zapojí logické myšlení při vedení dráhy letu k docílení zničení překážky,
3) žák zdokonaluje své strategie v napínání praku po jednotlivých neúspěšných pokusech,
4) žák zdolá alespoň 5 úrovní obtížnosti Angry Birds."
Obávám se, že je to důkaz toho, že učitelé si vyložili tzv. kurikulární reformu ne tak, že výuka by měla žáky bavit, ale že během výuky je třeba žáky bavit(!!!). Viz nedávný blog Ondřeje Šteffla http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=24477.
Nebo jsem jen já sám divný a začínám mít pocit, že "barbarizace" výuky postoupila do další fáze, "dementalizace"??!
Vysvětlí mi to někdo?
Miloš Rathouský %-;(.. (vyděšený smajlík)
Okomentovat