Faktický rozpor mezi teoretickými požadavky zákona a reálnou situací v praxi je zohledněn v § 22 odst. 7 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 197/2014 Sb. Toto ustanovení umožňuje školám a školským zařízením zajišťovat výchovu a vzdělávání po nezbytnou dobu a v nezbytném rozsahu pedagogickým pracovníkem, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace, pokud prokazatelně nemohou zajistit tyto činnosti pedagogickým pracovníkem s odbornou kvalifikací.
Česká školní inspekce v rámci inspekční činnosti jako jedno z kritérií hodnotí také personální podmínky školy. V jeho rámci dlouhodobě posuzuje úroveň pedagogického zajištění vzdělávacího procesu, v kontextu aktuálně platné legislativy a souvisejících předpisů. Také nyní tedy, v rámci posuzování personálního řízení škol, bude Česká školní inspekce při inspekční činnosti hodnotit a kontrolovat splnění požadavků na kvalifikaci dle zákona o pedagogických pracovnících. V průběhu inspekční činnosti bude posuzováno, zda nedochází ze strany školy (školského zařízení) ke zneužití citovaného ustanovení a zda jsou nekvalifikovaní pedagogičtí pracovníci zaměstnáváni jen tehdy, není-li možný jiný postup, pouze po nezbytnou dobu a v nezbytném rozsahu. Ohledně pojmů nezbytné doby a nezbytného rozsahu lze odkázat na metodiku ministerstva školství.[1]
„Nezbytný rozsah je třeba chápat ve smyslu výše úvazku (sjednané týdenní pracovní doby podle § 79 a § 80 zákoníku práce) i ve smyslu rozsahu vlastní vyučovací činnosti (výuka pouze těch předmětů, pro které nelze zaměstnat pedagogického pracovníka s odbornou kvalifikací).“ Výjimka tak není stanovena nutně na celé funkční místo, ale může se dle podmínek v dané škole vztáhnout např. i jen na částečný úvazek a s tím spojený omezený rozsah přímé pedagogické činnosti.
„Nezbytná doba vyžaduje, aby byl pedagogický pracovník bez odborné kvalifikace zaměstnáván pouze po dobu, po kterou nelze zaměstnat pedagogického pracovníka s odbornou kvalifikací.“
Odstavec 7 citovaného zákona dále mluví o prokazatelnosti. Znamená to, že škola musí prokázat, že nemůže zajistit výchovu a vzdělávání kvalifikovaným pedagogickým pracovníkem. Je třeba doložit skutečnou snahu při hledání kvalifikovaného pracovníka. Doložit může např. zveřejnění nabídky místa na webových stránkách, realizovaná výběrová řízení, předpokládat lze též spolupráci s úřadem práce apod. Naopak jednorázovou nabídku práce, bez potřebného opakování či dalších aktivit v případě, že se nepřihlásili vhodní uchazeči, nelze považovat za dostatečnou.
Nadále je samozřejmě třeba dbát odpovědnosti ředitele školy či školského zařízení za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb[2]. Výše uvedené tak není možné vnímat jako povinnost zaměstnat jakéhokoli odborně kvalifikovaného pedagogického pracovníka.
[1] Metodický výklad Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k novele zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (www.msmt.cz/file/34286_1_1/)
[2] Ustanovení § 164 odst. 1 písm. c) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
4 komentářů:
A buzerační témata ČSI byla rozšířena o další možnosti. Hurá! Budou se hrabat v inzertních novinách a počítat kolik kdo podal inzerátů. A něco o smyslu této jistě "bohulibé" činnosti by tu nebylo??? To se do toho hned musí natlačit právo a postihy. Nestačilo to dát ředitelům jen jako doporučení a tu pravomoc, koho nechaljí předstoupit před žáky, nechat na nich? Opravdu jsou ředitelé škol ve svých funkcích považování až za takové trotly, aby se jim někdo hrabal v tom kde a jak koho hledali nebo nehledali? A hned je to porušení práva? Co ještě přijde???
Nekvalifikovaní učitelé měli deset let na to začít studovat ......................
Tak by mně zajímalo, jake měli vzdělání kantoři/kantorky těchhle děvčat...http://www.ceskaskola.cz/2015/01/video-bezny-den-ctrnactek.html
To se ptáte pane Pešate vážně nebo Vás postihla mozková příhoda?
Okomentovat