Maturanti se mohou připravovat moderně: on-line a zdarma

sobota 29. listopadu 2014 · 18 komentářů

Studenty středních škol čekají jako každý školní rok státní maturity. Pohodlnou přípravu na tuto zkoušku umožňuje projekt Nový Amos. Ten nabízí materiály ke státním maturitám z českého jazyka, angličtiny a dalších čtyř cizích jazyků na specializovaných webech. Nově autoři spustili také stránky věnující se maturitě z matematiky. Pro všechny účastníky státní maturity je přístup k těmto zdrojům vypracovaným pouze středoškolskými učiteli bezplatný.

Přečtěte si: Práce za deset let. Kam poslat děti, aby se dobře uživily

pátek 28. listopadu 2014 · 40 komentářů

Online deník Aktuálně.cz se zajímal o to, zda už existují opravdu reprezentativní průzkumy či studie o potřebách zaměstnavatelů v Česku za pět, deset či dvacet let.

12. 12.: Workshop Mapa stereotypů III pro učitele ZŠ a SŠ k výstavě MODY DEMOKRACIE

· 0 komentářů

Centrum současného umění DOX vás zve na pedagogický workshop Mapa stereotypů III pro učitele ZŠ a SŠ k výstavě MODY DEMOKRACIE.

4. 12.: Kulatý stůl SKAV a EDUin na téma Jakou roli mají hrát zřizovatelé v řízení kvality škol?

· 0 komentářů

Zveme vás na prosincový Kulatý stůl SKAV a EDUin, kde se bude diskutovat téma: Jakou roli mají hrát zřizovatelé v řízení kvality školy? Akce proběhne 4. prosince 2014 v aule ZŠ Vodičkova v Praze 1. Partnerem kulatého stolu je Agentura pro sociální začleňování.

Červená kůlna

· 0 komentářů

Nejlepší kůlna na světě a neobyčejné přátelství mezi chlapcem a dědou Andrýsem

Kůlna vůbec nebyla červená, ale jak Míša hned poznal, byla to nejlepší kůlna na světě. Našel v ní totiž ostrov snů a s ní objevil dědu Andrýse, kamaráda sice o víc než padesát let staršího, ale s klukovským srdcem a sněním, který nikam nepospíchal a nic moudře nezdůvodňoval. Vzniklo přátelství, které oba obohacovalo, a postupně i hra na kůlnu, která už kůlnou vlastně ani nebyla.

ČSÚ: Mladí lidé po ukončení studia na trhu práce

· 0 komentářů

Účelem této práce není analyzovat období bezprostředně navazující na ukončení školy, kdy mladí lidé začínají práci teprve hledat a často absolvují první pracovní pohovory. Zaměřuje se na časový interval 3-12 měsíců po ukončení studia, kdy drtivá většina studentů soustavně usiluje o získání zaměstnání. Nemožnost získat zaměstnání v horizontu půl roku až roku pak může vést k negativnímu postoji, který může mladé lidi provázet i po celý jejich další pracovní život.

Kulatý stůl k podpoře základních uměleckých škol

· 0 komentářů

Ve Velkém sále Novoměstské radnice v Praze 2 se ve čtvrtek 27. listopadu 2014 sešli zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Asociace ZUŠ ČR, Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR, SUŠ a zřizovatelů, aby spolu diskutovali na aktuální téma „Podpora základních uměleckých škol“. Moderované diskuzní fórum uspořádal ve spolupráci s ministerstvem školství Národní institut pro další vzdělávání (NIDV), řešitel rezortního úkolu „Podpora ZUŠ“, věnovaného Roku české hudby 2014.

Radiofórum: Mají podle vás tablety nahradit tradiční papírové učebnice?

· 4 komentářů

Mají tablety nahradit papírové učebnice? Ministr školství Marcel Chládek propaguje tablety jako nástroj ke zkvalitnění výuky. Britské ministerstvo školství apeluje k návratu k tradičním učebnicím. Markéta Ševčíková hovořila v pořadu Českého rozhlasu Plus Radiofórum s Jankem Wagnerem ze serveru Česká škola.

ČR potřebuje strategii rozvoje digitálních dovedností, která se bude skutečně implementovat

· 0 komentářů

Oblast informačních a komunikačních technologií (ICT) se potýká s nedostatkem kvalitních pracovníků jak v ČR, tak i v celé EU. ICT nabízí dobré uplatnění na trhu práce a zájem o související obory v posledních letech roste, přesto nabídka nestačí pokrýt rostoucí poptávku. Zatímco EU se snaží bojovat s vysokou nezaměstnaností zejména mladých lidí, velké množství ICT pozic zůstává neobsazených. Iniciativy na podporu vzdělávání přicházejí zejména ze soukromého sektoru od firem, které nejvíce pociťují snižující se množství ICT profesionálů. I to je jedním z důvodů, proč Evropská komise v březnu 2013 zaštítila vznik Velké koalice pro digitální pracovní místa. Ta si klade za cíl propojit veřejný, soukromý a neziskový sektor a společně hledat řešení této nepříznivé situace. Velká koalice byla také tématem debaty, která se konala 25. listopadu v Evropském domě v Praze.

Kurzy CTYOnline pro nadané studenty s podporou MŠMT

čtvrtek 27. listopadu 2014 · 0 komentářů

Ministerstvo školství a tělovýchovy podporuje studium nadaných středoškoláků v kurzech CTYOnline realizovaných Centrem pro talentovanou mládež CTY Johns Hopkins, USA. Pro školní rok 2014/2015 poskytuje MŠMT na projekt finanční prostředky ve výši 5 mil. Kč prostřednictvím kterých bude uhrazena velká část kurzovného a studijní materiály.

Výběrové řízení ke studiu na lyceích v Dijonu a Nimes

· 0 komentářů

Oznámení o vyběrovém řízení pro zájemce o středoškolské studium ve Francii zahajované ve školním roce 2015/2016; termín pro přihlášení: 16. 2. 2015.

27. 11.: Radiofórum: Mají podle vás tablety nahradit tradiční papírové učebnice?

· 0 komentářů

Ministr školství Marcel Chládek z ČSSD propaguje tablety jako nástroj vhodný ke zkvalitnění výuky. Britské ministerstvo školství naopak apeluje na školy, aby se vracely k tradičním učebnicím a nespoléhaly jen na elektronické pomůcky a počítače.

Tablet pro úplné začátečníky

· 0 komentářů

Kniha, která naučí ovládat tablet úplně každého

Uvažujete o koupi tabletu nebo jste jeho čerstvými majiteli? Hledáte ucelený zdroj informací, jak jej efektivně používat a maximálně využít jeho potenciál? Vše potřebné najdete v knize z edice Pro úplné začátečníky.

Všechny popsané činnosti se zaměřují na praktické využití tabletu v nejrůznějších scénářích, to vše krok za krokem bez zbytečných detailů. Svůj tablet postupně proměníte v praktického pomocníka, který zastane funkce mobilní kanceláře, multimediálního přehrávače, přenosné knihovny, fotoalba či herní konzole. Kromě ovládání tabletu se seznámíte i se službami Googlu, s nimiž systém Android úzce spolupracuje.

Jan Bouchner: Virtuální učebna Google Classroom

· 4 komentářů

Článek popisuje nástroj firmy Google doplňující volně dostupné prostředí Google Apps pro vzdělávání o systém plnící některé funkce řízení výuky (LMS, VLE), který je zcela přirozeně vhodný pro školy, které toto prostředí využívají.

Michal Černý: Digitální informační kurátorství

· 0 komentářů

Od šedesátých let dochází ve společnosti v Evropě, Severní Americe, ale také v Japonsku a dalších zemích k jevu, který lze označit jako informační revoluce. Není jen otázkou nějakého technologického pokroku, ale zcela zásadní změny lidského chování, komunikace, ekonomie, sociálních vazeb či kultury. Současná škola na tuto situaci reaguje s určitými rozpaky a zpožděním, což je pochopitelné. Neustálý tlak na to, aby se školství reformovalo, je patrný již od dvanáctého století a zřejmě bude vždy průvodním jevem této lidské činnosti.

Příprava jednotných závěrečných zkoušek v učebních oborech vrcholí. Rozšiřuje se databáze témat, aby bylo možné generovat každý rok jiné zadání závěrečných zkoušek.

· 0 komentářů

Poslanecká sněmovna v současnosti projednává ve druhém čtení novelu školského zákona, podle níž budou od školního roku 2014/2015 zavedeny jednotné závěrečné zkoušky v učebních oborech. Národní ústav pro vzdělávání proto nyní pracuje na zvýšení počtu témat pro jednotné závěrečné zkoušky, aby školy mohly každý rok připravit jiné zadání pro své žáky. Tyto práce probíhají v rámci udržitelnosti výsledků projektu Nová závěrečná zkouška 2.

Yvona Kostelecká: Domácí vzdělávání a legislativa. Studie postkomunistických států střední Evropy

středa 26. listopadu 2014 · 0 komentářů

Analýza stávajícího stavu legislativních prostředí domácího vzdělávání v postkomunistických zemích střední Evropy odhalila řadu podobností, které lze v těchto zemích v přístupu k dané problematice identifikovat. Na druhou stranu byly zjištěny významné odlišnosti, které ukazují na to, že nezávisle na podobných zkušenostech a regionální blízkosti se jedná o svébytné státy, které k řešení různých problémů a výzev přistupují autonomně.

Do Auly slávy vešla Jana Nováčková, cenu Eduína dostal i Milan Hejný

· 1 komentářů

Dvě ceny si odnesl profesor Hejný, dvě projekt Brána vzdělávání – školní čtenářské kluby. Jana Nováčková byla jako první uvedena do Auly slávy.

Zlaté knižní Vánoce s Albatros Media

· 0 komentářů


Bořivoj Brdička: Výzkum počítačové a informační gramotnosti ICILS 2013

· 1 komentářů

Zpráva o výsledcích šetření ICILS 2013 zabývajícího se počítačovou a informační gramotností žáků, v němž skončila ČR na prvním místě, spojená s komentářem reflektujícím osobní názor autora.

Ondřej Neumajer: Nepořizujte do školy nové digitální technologie, pokud jim nerozumíte

· 24 komentářů

Vhled mnoha renomovaných ICT firem do oblasti moderní pedagogiky založené na využívání digitálních technologií se v posledních letech výrazně zlepšil. Vhledu ředitelů škol do stejné oblasti se ale nijak zásadněji neposunul. Jsme tak často svědky jistého kontrastu, jehož důsledky by mohly být pro školy minimálně neblahé.

Martina Heryšerová: Rodičovské iniciativy - projekt organizace ČOSIV

· 0 komentářů

Seznamte se s projektem organizace ČOSIV, který má za úkol podpořit sdružení rodičů handicapovaných dětí s cílem posílit síť rodičovských iniciativ.


Gumičkování - Nejkrásnější postavičky z gumiček

úterý 25. listopadu 2014 · 0 komentářů

Holky i kluci gumičky prostě milují! Nosit náramek z barevných gumiček je velká móda. Ovšem nyní můžeš uplést daleko více!

Přinášíme 25 zcela nových a neobyčejných nápadů, díky kterým si užiješ zábavu a ještě se blýskneš před kamarády. Srozumitelné návody doprovázené názornými fotografiemi ti umožní vyrobit roztomilá zvířátka a fantastické postavičky, které využiješ třeba jako přívěsky na šperky či batoh nebo jako dárky a talismany.

Dan Lessner : ICILS 2013: Samé otázky

· 2 komentářů

Víkend jsem strávil zkoumáním překvapivých výsledků šetření ICILS (díky kolegům, kteří se přidali!). Čeští žáci totiž dopadli v měření počítačové a informační gramotnosti (CIL) nejlépe. Česká závěrečná zpráva je velmi zajímavé čtení, australská i hlavní mezinárodní jsou ještě lepší.

Co jsem se dozvěděl, a co stále ještě nevím? Předně stále nechápu, jak došlo k tomu, že jsou čeští žáci první, a nikoliv o fous.

David Hawiger: Na základkách máme informačně nejgramotnější děti a nejlepší technickou podporu na světě!

· 4 komentářů

V pátek byla zveřejněna národní zpráva o úrovni počítačové a informační gramotnosti našich žáků na základních školách, včetně srovnání s dalšími zeměmi světa. A o prsa jsme za sebou nechali všechny ostatní... přineste šampaňské!

Petr Chaluš: Vzniká Národní rada pro vzdělávání otevřeně?

· 0 komentářů

Aktuálně je diskutován vznik Národní rady pro vzdělávání. V tomto článku najdete shrnutí dostupných informací a hlavním cílem článku je podpořit veřejnou diskusi o této radě.

Barbora Grečnerová: Role moderních technologií v procesu inovace školy

· 0 komentářů

V tomto článku bychom chtěli přiblížit výstupy evropského projektu Living Schools Lab, jehož cílem bylo vytvořit síť škol, které se na regionální i evropské úrovni budou vzájemně inspirovat v  tom, jak smysluplně zapojit moderní technologie do výuky i do managementu a  správy školy. Projekt, který trval dva roky, byl financován ze 7. rámcového programu Evropské komise, koordinovalo ho sdružení European Schoolnet, v České republice byl partnerem projektu Dům zahraniční spolupráce.

Jiří Svoboda: Manažerská simulační hra Unisim

· 0 komentářů

Znáte manažerskou simulační hru Unisim, která pomáhá studentům se lépe orientovat ve fungování firmy? Podívejte se na prezentaci Jiřího Svobody.


MŠMT: Reakce na informace HN a Aktuálně.cz

pondělí 24. listopadu 2014 · 0 komentářů

V dnešních Hospodářských novinách a na serveru Aktuálně.cz se objevil text redaktorky Lucie Kudláčkové s titulkem „Chládek vyplatí pochybné dotace, tajně a kritice navzdory“. Paní redaktorka se v  tomto textu dopustila hned několika nepřesností, které je třeba uvést na pravou míru.

bEDUin: Jak je možné, že v našich školách existují jednobarevné třídy?

· 0 komentářů

Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.

Úspěšná paměť

· 1 komentářů

Odhalte tajemství správného učení a zdokonalte svou paměť

Jsou lidé se „zázračnou pamětí“ hříčkou přírody, nebo jde o kombinaci talentu a tvrdé práce? Co se děje v jejich mozku? Dá se z jejich zkušenosti užít něco v každodenním životě? A kdo by se nebál oslabování paměti ve stáří.

Bohumil Kartous: Národní rada pro vzdělávání? Existuje dobrá i špatná varianta

· 0 komentářů

Národní rada pro vzdělávání by mohla přinést pozitivní vliv na kontinuitu vzdělávacích politik, na prosazení důležitých reformních kroků, na sdílení partikulárních zájmů. Panel Kulatého stolu SKAV, který se konal 20. 11., ale nevěří, že se to současnému MŠMT podaří. Hrozí, že rada bude „fíkovým listem“ pro nepopulární kroky ministra, které by jinak musel zaštítit vlastním kreditem. Řada dosavadních kroků tomu nasvědčuje.

8.-14. 12.: Hodina kódu - připojte se k největší vzdělávací události v historii!

· 0 komentářů

Hodina kódu je celosvětová akce, které se zúčastní desítky milionů žáků a studentů z více než 180 zemí světa. Kdokoliv může zorganizovat událost Hodinu kódu. Jsou k dispozici jednohodinové výukové programy. Nejsou požadované předchozí zkušenosti. Věk 4 až 104.

Ondřej Neumajer: Deset znaků digitálně zdatného učitele

· 33 komentářů

V červenci 2014 zveřejnil web Daily Genius na svých stránkách infografiku, která popisuje deset znaků digitálně zdatného učitele. Volně jsem ji přeložil a adaptoval s komentáři pro české učitele. Najdete se v následujících deseti znacích?

Jiří Štípek, Petra Vaňková: Vybraná zjištění výzkumu stavu a pojetí rozvoje informačně technologických kompetencí na základních školách

· 1 komentářů

V letech 2012 a 2013 byl na pracovišti autorů řešen výzkumný projekt „Informačně technologické kompetence dětí a jejich rozvoj na základních školách“. Článek podává stručnou zprávu o pojetí tohoto projektu orientovaného na poznání stavu, struktury a tendencí rozvoje informačně technologických kompetencí a budování informačně technologické gramotnosti žáků na základních školách. Charakterizuje hlavní zjištění výzkumu ve vybraných problémových oblastech zahrnujících charakteristiky a tematické celky informatických výukových aktivit a strukturu ICT kompetencí učitelů informatických předmětů.

Jiří Blažek: ASIDE blog aneb aby škola nebránila učení

· 0 komentářů

Zpráva o zajímavém blogu na podporu inovativních výukových metod provozovaném dvěma špičkovými americkými učiteli.

Silvie Pýchová: Města vzdělávání

· 0 komentářů

Podívejte se na přednášku o Programu Města vzdělávání, který podporuje vznik strategie vzdělávání po dané město.


Petr Matějů, Petra Anýžová: Role lidského kapitálu v úspěchu na trhu práce – srovnání šesti evropských zemí participujících na projektu PIAAC

sobota 22. listopadu 2014 · 0 komentářů

Studie si kladla za cíl přispět k osvětlení role lidského kapitálu v úspěchu na trhu práce v  různých sociálně-ekonomických kontextech, konkrétně ve skupinách zemí lišících se orientací na inovační potenciál a jeho ekonomické zhodnocování, otevřeností a dynamikou terciárního vzdělávání, flexibilitou trhu práce a genderovou rovností.

Přečtěte si: Proč české školáky učení nebaví – a proč to nikoho nezajímá

· 42 komentářů

Zabíjí škola touhu po vzdělání, nebo nezabíjí? Mezinárodní šetření žáků PISA, TIMSS i  další ukazují, že čeští školáci školu a učení příliš neoblibují. Je problém v datech těchto šetření, jak jejich výsledky vnímá Stanislav Štech ve své polemice? Reakce Daniela Münicha.

25. 11.: Diskuse Velká koalice pro digitální pracovní místa

· 0 komentářů

Témata diskuse jsou: Hrozí České republice nedostatek expertů ICT? Jakým způsobem se podílejí firmy a organizace na vytváření a obsazování digitálních pracovních míst v ČR? Jakým překážkám čelí digitální start-upy? Berou školní osnovy, odborná příprava a univerzitní programy v ČR dostatečně v potaz potřeby trhu v oblasti ICT?

Přečtěte si: Budoucnost patří onlinové výuce

· 0 komentářů

Na začátku roku 2012 byly otevřené onlinové kurzy - MOOC (Massive Open Online Courses).prakticky neznámé, v loňském roce je již mnoho významných světových univerzit začlenilo do svých dlouhodobých plánů. V kurzech organizace Coursera je dnes zapsáno již na dva miliony studentů.

Ken Robinson: Změna vzdělávacích paradigmat

· 1 komentářů

Přednáška Jak stávající školství ničí kreativitu svých žáků jako animovaný film...

Na MŠMT proběhla první schůzka přípravného výboru Národní rady pro vzdělávání (AKTUALIZOVÁNO)

pátek 21. listopadu 2014 · 0 komentářů

Ve středu 19. listopadu 2014 se uskutečnilo první zasedání přípravného výboru Národní rady pro vzdělávání. O rozvoji vzdělávání a dalších koncepčních otázkách na ministerstvu školství diskutovali například předseda Akademie věd ČR prof. Jiří Drahoš, předseda školských odborů František Dobšík nebo manažer Jan Mühlfeit.

Čtyřka - Divergentní povídky

· 0 komentářů

Nový příběh ze světa Divergence. Co bylo před tím, než Tobias potkal Beatrice? Příběh frakce Neohrožených.

Dva roky předtím, než Beatrice Priorová podstoupila Obřad volby, to samé učinil i Tobias. Po svém překvapivém rozhodnutí se ocitá mezi Neohroženými – zde konečně může zapomenout na svého tyranského otce, přestat být tím ustrašeným klukem schovávajícím se v koutě a žít šťastný život, nebo si to alespoň myslí. Už jako Čtyřka přichází na to, že ani nová frakce není bez problémů – nejen že pro získání postavení jsou Neohrožení ochotni jít přes mrtvoly, ale zároveň skrývají tajemství, které by mohlo rozvrátit celý systém frakcí.

Výsledky žáků v testu počítačové a informační gramotnosti ICILS 2013

· 13 komentářů

Žáci České republiky dosáhli v testu počítačové a  informační gramotnosti nejlepšího výsledku ze všech zúčastněných zemí s hodnotou 553 bodů. Srovnatelný výsledek byl zjištěn pouze u žáků z kanadské provincie Ontario (547 bodů).

Club Academia: Výuková videa vytvořená žáky kalifornských středních škol

· 0 komentářů

Výuková videa pro všechny stupně vzdělávání už nejsou novinkou, patrně nejznámějším příkladem videolekcí je Khanova škola. Učitelé nahrávají reálné hodiny i doplňující lekce s otázkami pro domácí úkol, cvičeními a testy. Výuková videa však tvoří také žáci kalifornských středních škol pro své spolužáky a nabízejí je na stránce Club Academia, kterou založily dvě středoškolačky.

Erich Kříž: Municipalita, Region a Republika - projekty pro studenty, aby pochopili fungování našeho státu

· 0 komentářů

Znáte projekty Municipalita, Region a Republika? Podívejte se na prezentaci Ericha Kříže, který vám je představil na minulém setkání EduFóra.


Česká školní inspekce zveřejňuje výsledky šetření informační a počítačové gramotnosti ICILS 2013

čtvrtek 20. listopadu 2014 · 0 komentářů

Ve čtvrtek 20. listopadu 2014 v 10 hodin byly na mezinárodní úrovni zveřejněny výsledky mezinárodního šetření ICILS 2013 zaměřeného na testování informační a počítačové gramotnosti. Do šetření byli zapojeni žáci 8. ročníků základních škol (v ČR také žáci odpovídajících ročníků víceletých gymnázií) z 19 zemí světa. Kromě žáků z České republiky šlo například o žáky z Austrálie, Dánska, Hongkongu, Chile, Chorvatska, Kanady, Litvy, Německa, Polska, Slovenska, Ruska, Thajska nebo Turecka. V České republice se šetření účastnilo celkem 3200 žáků a 2150 učitelů ze 170 škol.

Čeští žáci umí používat sociální sítě, zaostávají ve vyhledávání po internetu

· 0 komentářů

Jaké počítačové dovednosti budou potřeba v nejbližší budoucnosti? Na toto téma se dnes vedla diskuse v rámci Národní konference zaměřené na šíření a zhodnocení celoročních výsledků kampaně e-Skills for Jobs 2014 na národní i evropské úrovni. Evropská kampaň si klade za cíl motivovat mladé lidi, především žáky a studenty základních, středních a vysokých škol pro studium a profesní uplatnění v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Recenze: Myšlenkové mapy pro studenty

· 0 komentářů

Hledáte způsob, jak zefektivnit vaše studium, nastoupili jste na vysokou školu a nevíte, jak se učit, nebo přemýšlíte, čím obdarovat čerstvého vysokoškoláka? Pak právě pro vás je určena novinka ze série knih o myšlenkových mapách.

Zlaté knižní Vánoce s Albatrosmedia.cz

· 0 komentářů




Přečtěte si: Učitelé používají metody, které jsou módní, ale jejich efektivita není prokázána

· 0 komentářů

Universita v Durhamu zveřejnila studii, která se zabývá výukovými metodami a postupy, měřením kvality a efektivity práce učitelů a způsoby jejího zlepšování. Podle studie učitelé používají metody, které jsou módní, ale jejich efektivita není prokázána.

Petr Houdek: Důležitost schopného řídi

· 6 komentářů

Některé školy opouštějí sebevědomí, kriticky uvažující a sečtělí žáci, zatímco jinde produkují znalostmi opovrhující individua, která nejsou schopna stvořit rozvitou větu. Co vlastně ovlivňuje kvalitu vzdělávání na školách?

MŠMT: Zájemci o novinky ve vzdělávání si mohou vybírat z  více než 8000  produktů

· 6 komentářů

V rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) získalo podporu více než 10 tisíc vzdělávacích projektů v  celkové hodnotě 52 miliard korun. Tyto projekty přinášejí už několik let užitek nejen pedagogům a  jejich žákům, ale díky nedávno spuštěné Databázi výstupů projektů OP  VK z nich mohou mít prospěch doslova všichni.

Monika Hrubá: Zeměkvítek - představení komunitní lesní školy

· 0 komentářů

Zjistěte, co vznikne, když se spojí několik obdobně smýšlejících rodin, které pro své děti nenašly školu, která by odpovídala jejich představám.


Na školách zapojených do projektu Škola dotykem proběhlo vstupní šetření výzkumu. Až 62 procent žáků věří, že jim tablet pomůže lépe se učit.

· 4 komentářů

Během září a října bylo na 12 školách v České republice, které jsou zapojeny do projektu Škola dotykem, realizováno vstupní výzkumné šetření. Zúčastnilo se ho 398 žáků a 85 učitelů. Cílem výzkumu, který bude probíhat až do konce školního roku, je zjistit přínos dotykových technologií ve výuce.

ČRo Ranní Plus o technickém vzdělávání, hostem byl Tomáš Feřtek

středa 19. listopadu 2014 · 3 komentářů

Poslechněte si komentář Tomáše Feřteka ke stavu technického vzdělávání u nás v pořadu Českého rozhlasu Ranní Plus dne 14. listopadu 2014.

CERMAT: Stanovisko k postavení pilotního ověřování organizace přijímacího řízení v rámci ostatních platných právních předpisů

· 9 komentářů

V deníku MF Dnes se dne 18. listopadu 2014 v článku k pilotnímu ověřování organizace přijímacího řízení do oborů vzdělání ukončených maturitní zkouškou objevila informace, která může být pro čtenáře zavádějící. Paní redaktorka zde uvedla “Pokud ředitel rozhodne odmítnout žáka podle pořadí v testech, které se konaly mimo zákonem určený termín, rodiče mohou jeho rozhodnutí napadnout u soudu. Ten pak může nařídit, aby byl žák přijat.” Tato informace však může nesprávně nabudit dojem, že výsledky pilotního ověřování mohou být napadnutelné z důvodu toho, že pilotní ověřování není v souladu se školským zákonem, což je chybné konstatování.

České republice hrozí mezinárodní ostuda za udržování nerovného přístupu ke vzdělávání

· 6 komentářů

Odborníci upozorňují na snahu zachovat v novele školského zákona nejasnou formulaci umožňující přeřazovat do praktických škol děti bez mentálního postižení.

Evropská komise: Systém řízení OP VK je v pořádku

· 0 komentářů

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) úspěšně plní cíle, které si pro letošní rok stanovil. Nejenže velmi dobře plní limit čerpání finančních prostředků, ale daří se mu i z pohledu nastavení řídícího a kontrolního systému. Potvrdil to i audit Evropské komise, který probíhal od 12. do 23. května 2014 a kontroloval certifikované výdaje za období od 2. července 2012 do 31. března 2014.

Terénní pracovníci varují poslance: Pokračující rozvrat poradenského systému zbytečně přivede další děti do ZŠ praktických.

· 8 komentářů

Poslanecká sněmovna v těchto dnech pracuje na novele školského zákona. Po projednání v podvýboru pro předškolní a základní školství se v něm ocitl návrh na rozšíření okruhu dětí, kterým bude možné navrhnout přeřazení do bývalých zvláštních škol, mimo hlavní vzdělávací proud. Nově budou děti definovány jako děti s „oslabenými kognitivními schopnostmi“. Na jednání podvýboru vystoupil v diskuzi i doktor Pilař z Asociace speciálních pedagogů, jejichž zájmem je zachování současné sítě základních škol praktických.

Přečtěte si: Zpráva o praxi vzdělávání založeného na kompetencích

· 0 komentářů

Kolaborativní iniciativa Competency Works vedená organizací iNACOL se zaměřuje na podporu vzdělávání založeného na kompetencích (competency-based education - CBE), poskytuje zdroje informací či příklady dobré praxe a slouží jako platforma pro sdílení zkušeností. V uplynulých dnech zveřejnila zprávu o praxi vzdělávání založeného na kompetencích ve Finsku, Skotsku, Kanadě a Novém Zélandu, s kratšími poznámkami věnovanými Švédsku, Anglii, Šanghaji a Singapuru.

Jak vyjednat víc

· 0 komentářů

Dosáhněte svých cílů v práci i v soukromém životě

Lidé, kteří pozorněji vnímají interakce kolem, získávají v životě více toho, co si přejí. Na základě dvacetiletého výzkumu, který Stuart Diamond vedl napříč zeměmi celého světa, dochází v knize Jak vyjednat víc k závěru, že emoční vnímavost a individuální posouzení každé situace je při jednání s lidmi mnohem důležitější než konvenční uplatňování moci a rozumu.

Autor v knize představuje 12 vyjednávacích strategií a informace předkládá takovým způsobem, abyste je dokázali použít v praxi – okamžitě – ať už si objednáváte pizzu, nebo jednáte o miliardové investici, či žádáte o slevu na blůzku nebo kalhoty.

19. 11.: GEG Hangout on Air: Čeština nejen s učebnicí aneb Nápady do hodin českého jazyka

· 0 komentářů

Věra Janáková a Ludmila Kovaříková z GEG Učte s námi představí 19. listopadu od 19 hodin užitečné tipy do výuky českého jazyka, například rozvoj slovní zásoby, motivace pro psaní a čtení, aktivity ve čtenářských dílnách nebo hrátky s kartičkami na 1. i 2. stupni.


Petr Houdek: Proč raubíř z poslední lavice neskončí špatně

· 4 komentářů

Důležitost vzdělání na šťastný život netřeba mnoho rozvádět. Vzdělaní lidé mají mnohem vyšší příjmy, zažívají méně stresu, jelikož lépe rozumí světu kolem, jsou zdravější. Nakolik děkovat škole za blahobyt však není tak lehké zodpovědět. V osobním životě i v zaměstnání nezávisí jen na školních znalostech či schopnostech, mnohdy jsou důležitější jiné vlastnosti – schopnost vytyčit si cíl a splnit ho nerozptylován rušivými příjemnostmi, umět mluvit a jednat s druhými, být zvídavý, myslet nevázán minulostí a zažitými pravidly, ale přicházet na nečekaná spojení, nebo mít odvahu vystoupit proti autoritě. Jenomže poslední charakteristiky u dítěte zrovna učitelé moc neocení. Žáci, kteří rádi baví ostatní, neustále se na něco ptají či oponují, ničí kantorům osnovu výuky, takže jim odsekávají či je přímo potrestají za vyrušování. Tito studenti školu začnou nesnášet a na vzdělání zanevřou či jej předčasně opustí.

Přečtěte si: Předškolní matematika pro příští generaci

· 0 komentářů

Tým vývojářů pracujících na projektu Next Generation Preschool Math Project (NGPM - Předškolní matematika pro příští generaci) představil sadu osmi aplikací pro předškoláky sloužící k seznamování s matematikou Early Math with Gracie and Friends.

Naučíme vás počítat rychleji než na kalkulačce

úterý 18. listopadu 2014 · 0 komentářů

Kolik je 23 x 47? Nebo 2376 -­ 1983? K vyřešení takovýchto příkladů sahá většina z nás po kalkulačce, případně tužce a papíru. Podle tvůrců nové vzdělávací aplikace numericum.com to ale není nutné a takovéto příklady je možné počítat rychle a přesně z hlavy. Absolventi kurzu dosahují zrychlení početních operací v řádu desítek procent.

Přečtěte si: Vzdělání je nástroj emancipace

· 0 komentářů

Smyslem všeho školství je žáky neotrávit a nezdeptat, naopak v nich podporovat a probouzet zájem o studium, také je utvrzovat v sebevědomí, že studium zvládnou, a dát jim k němu příležitost, umožnit jim trénink, zpřístupnit informace.

bEDUin: Názor, že je třeba zpřísnit přístup k vysokoškolskému vzdělávání, je založený na neznalosti

· 0 komentářů

Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.

Víme vůbec, co má dělat Národní rada pro vzdělávání?

· 0 komentářů

V rámci kulatého stolu budou odborníci diskutovat o tom, jak by měla vypadat a k čemu může být dobrá rada pro vzdělávání zřízená ministrem Chládkem.

Zlatý tucet: výběr dvanácti nejoblíbenějších dětských knih nakladatelství Albatros

· 0 komentářů

Na křídlech Albatrosu létají děti již 65 let, což je úctyhodné číslo, které je třeba oslavit. Proto se Albatros rozhodl uspořádat anketu, s kterou oslovil autory, ilustrátory, významné osobnosti české kultury, knihovnice a knihovníky a v neposlední řadě také důvěrníky Klubu mladého čtenáře.

A které knihy z Albatrosu jsou ty nejoblíbenější a nejmilovanější?

Jiří Oliva: Nehodíš se sem, soudruhu!

· 4 komentářů

Když jsem si přečetl v MF dnes úmysly ministra Chládka, nevěřil jsem svým očím. Tvrdé přijímací zkoušky prověří za jeden půlden schopnosti uchazečů o studium na střední škole a ti dostanou buď zelenou nebo se vydají shánět učňák. Ušetří se tím peníze a stát nebude platit ty, kteří na střední školu evidentně nemají. Tato věc je nesmyslná hned z několika důvodů.

Aneta Lačevová: Shrnutí vybraných kapitol z Horizon Report 2014

· 1 komentářů

S rostoucími možnostmi, které přinášejí nové technologie, roste potřeba ovládat tyto technologie a nároky na vzdělání a schopnosti společnosti. Vzhledem k rychle se měnícímu prostředí, ve kterém žijeme, jsou školy a učitelé dnes nuceni připravovat žáky na práci v oborech, které dnes ještě neexistují. Z tohoto důvodu se proto velmi mění role školy a role učitele. Letošní výzkumná zpráva Horizon Report 2014 pojednává o budoucím vlivu technologií na základní a střední školy v mezinárodním měřítku a poskytuje přehled hlavních trendů a překážek rozvoje, které by měly ovlivňovat budoucnost školství nejvíce.

Lukáš Lebeda: Projekt LOON aneb balonový internet do odlehlých oblastí

· 0 komentářů

Zpráva o zajímavé aktivitě společnosti Google, která se snaží připojit do internetu i ty nejzapadlejší oblasti světa, a to včetně škol.

Tým Univerzity Karlovy a Akademie věd soupeří se simulacemi MIT a americké armády

pondělí 17. listopadu 2014 · 0 komentářů

Výuková simulace Československo 38-89, kterou vytvořil tým odborníků z Filozofické a Matematicko-fyzikální fakulty UK a Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR, soupeří ve finále prestižní mezinárodní soutěže „2014 I/ITSEC Serious Games Showcase Challenge“ o ocenění nejlepší výuková hra roku 2014.

Dny dopravy zdarma na Albatrosmedia.cz - Pouze 18. a 19. listopadu a navíc se slevou 25 % na vše

· 0 komentářů


Internetové knihkupectví Albatrosmedia.cz letos opět na 2 dny ruší poštovné!

Oslavte nakupování na internetu a užijte si 48 hodin nakupování bez poštovného také na Albatrosmedia.cz. Po dobu celých 2 dnů nabídneme všem zákazníkům dopravu zdarma u všech objednávek a navíc přidáváme slevu 25 % na všechny knihy v nabídce!

Krátký průvodce pro dlouhý život

· 0 komentářů

Tento přehledný a čtivý průvodce vám poskytne 65 efektivních rad pro to, abyste dlouho žili, a naplno mohli užívat svého dobrého zdraví.

Autor známé a velmi úspěšné knihy Konec nemocem vás nyní provede možnostmi, jak zůstat zdravý, přičemž se opírá o nejnovější poznatky lékařské vědy. Ukazuje vám možné a překvapivě snadné změny ve vašem životě, které zatím leží nevyužity před vámi.

Vytvořte si nové zdravé návyky, využijte nejnovější vědecké poznatky a začněte opravdu žít!

Ministr školství na pracovní cestě ve Vídni: Společně klademe důraz na předškolní vzdělávání

neděle 16. listopadu 2014 · 1 komentářů

Ministr školství Marcel Chládek byl na své první oficiální návštěvě v Rakousku. Během dvoudenní pracovní cesty se setkal například se spolkovou ministryní pro vzdělávání a ženy a kromě jiného navštívil také bilingvní českou školu Školského spolku Komenský.

Vyhlášení rozvojového programu Excelence středních škol 2015

sobota 15. listopadu 2014 · 0 komentářů

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje rozvojový program Hodnocení žáků a škol podle výsledků v soutěžích v roce 2015 – Excelence středních škol 2015, jehož cílem je především podpora, zvyšování kvality a rozšiřování péče o talentované žáky na středních školách.

Devět finalistů ceny Eduína 2014 je známých

pátek 14. listopadu 2014 · 0 komentářů

Ze 76 nominovaných projektů vybrala sedmičlenná odborná porota devět finalistů. O nich bude veřejnost hlasovat od 15. do 21. listopadu a rozhodne tak, kdo získá Cenu veřejnosti.

20. 11.: Kulatý stůl SKAV a EDUin: Co máme očekávat od Národní rady pro vzdělávání

· 0 komentářů

Zveme na listopadový Kulatý stůl SKAV a EDUin, který se bude zabývat tématem: Co máme očekávat od Národní rady pro vzdělávání? Debata proběhne 20. listopadu 2014 od 10 do 12,30 hodin v aule ZŠ Vodičkova, Praha 1.

Druhá šance

· 0 komentářů

Jaké to je mít šedesát dní na zvrácení svého osudu?

Andrew Stilman, významný reportér New York Times, se právě oženil. Dne 9. července 2012 ráno běží podél řeky Hudson, když na něj najednou někdo zaútočí. Ucítí v zádech palčivou bolest a zhroutí se na zem.

Když se probudí, píše se 7. květen 2012… Do svatby i do podivného útoku zbývají dva měsíce. Od tohoto okamžiku má šedesát dní na to, aby odhalil útočníka a zjistil jeho motiv, šedesát dní na to, aby zvrátil běh osudu.

Toporopa.eu: Procvičte si mozek se zeměpisem

· 0 komentářů

Online kvízy obsahují otázky týkající se zemí, regionů, měst, vlajek, monarchií, hor, vodstva a dalších témat. Všechny kvízy se soustředí na mapu evropského kontinentu, která spojuje zeměpisné, politické, historické a ekonomické znalosti.

Vladimíra Pavlicová: Programování jako klíčová dovednost pro 21. století – srovnávací studie 20 zemí EU

· 2 komentářů

Studie, kterou vytvořilo sdružení European Schoolnet, je jedním z prvních pokusů zmapovat programování a jeho pozici ve vzdělávacích programech na různých stupních vzdělávání v zemích EU.

Ondřej Šteff: Já matiku umím, a kdo ji neumí, je lenoch nebo hlupák! Nebo ne?

· 32 komentářů

Povinná maturita z matematiky by pomohla rozvíjet a kultivovat myšlení, ale jen tehdy, pokud by matematika byla vyučována vhodně. V České republice je ale matematika převážně vyučována nevhodně, povinná maturita z matematiky by proto škodila.

Miloslav Khas: Sociální sítě ve škole - Díl 1.: Jak na to?

· 0 komentářů

Chcete využívat sociální sítě ve výuce, ale nevíte jak začít? Následující řádky tedy berte jako možnou inspiraci pro úplný začátek. Podobných článků je dnes již plný internet, proto zde uvádím jen několik jednoduchých rad a aktivit opravdu pro váš start. Jejich využití lze přizpůsobit jakémukoli věku studentů od základní školy, přes střední až po vysokou.

Petr Houdek: Dlouhodobé důsledky výuky matematiky

· 0 komentářů

Matematika posiluje logické uvažování a schopnost aplikovat abstraktní pravidla k řešení problémů; prostě zlepšuje analytické myšlení. Dobré známky v matematice se u lidí pojí s obecně vyšším vzděláním a s lepšími kariérními vyhlídkami a platem později v dospělosti. Podobně platí, že země, v nichž se více dbá na matematické vzdělávání, dosahují rychlejšího technologického pokroku a hospodářského růstu.

Týden globálního vzdělávání proběhne poprvé v České republice

čtvrtek 13. listopadu 2014 · 0 komentářů

Od 15. do 23. listopadu proběhne v České republice poprvé Týden globálního vzdělávání s podtitulem Víme, co jíme?. Společně ho organizuje koalice osmi neziskových organizací: ADRA, ARPOK, Charita ČR, INEX-SDA, MKC Praha, NaZemi, Středisko ekologické výchovy SEVER a Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.