Na několik otázek ke cause stažení článku Bořivoje Brdičky Specifikace informační gramotnosti NIQES z portálu RVP.CZ nám odpověděl náměstek ústředního školního inspektora PhDr. Ondřej Andrys, MAE.
Jaký byl důvod k požadavku stažení článku?
Česká školní inspekce zveřejňuje pouze takové výstupy, které jsou finální, hotové a hlavně schválené. Zásadně nezveřejňujeme polotovary, průběžné a různé pracovní verze, poznámky, dílčí podkladové materiály apod. Článek pana Dr. Bořivoje Brdičky lze zařadit právě do té druhé kategorie, navíc popisoval dílčí aspekty jednoho z výstupů projektu NIQES, který ovšem prozatím žádným výstupem není. Právě proto, že nejde o finální, hotovou, odpilotovanou a hlavně schválenou verzi. Vývoj nových nástrojů, metod a postupů pro hodnocení míry podpory a dosažené úrovně ve vybraných gramotnostech ještě zdaleka není u konce, naopak, nyní jsme teprve ve fázi, kdy některé (!) z těchto nástrojů budou uvedeny do pilotáže. Mimo tyto věcné důvody, poskytování oficiálních informací o České školní inspekci, její činnosti, jejích výstupech apod. (je jedno, jestli jde o projekt nebo aktivity "kmenové") vně úřadu se řídí jasnými pravidly a žádný zaměstnanec České školní inspekce (což je v této chvíli v rámci projektu NIQES i Dr. Brdička) si nemůže dovolit sám od sebe, bez souhlasu někoho, kdo je k tomu oprávněný, jen tak něco k činnostem České školní inspekce publikovat. A zejména ne informace, které nejsou oficiální a schválené. Práce Dr. Brdičky si velmi vážíme, proto jsme jej také oslovili ke spolupráci, nicméně i on musí respektovat pravidla.
Proč není o výstupech projektu NIQES průběžně informována odborná veřejnost?
Samozřejmě, že odborná veřejnost je průběžně informována, a to velmi důsledně, od samého počátku, různými způsoby a na různých fórech. Jen namátkou: jenom v roce 2014 jsme 2x objeli celou republiku a setkali se pokaždé s více než tisícovkou ředitelů škol, kterým důsledně představujeme všechny výstupy projektu (ty hotové podrobněji, ty rozpracované obecněji, rámcově), pravidelně o postupu prací na vývoji nových metod, postupů a nástrojů pro inspekční činnost hovoříme na valných hromadách různých profesních školských asociací, které nás k jednání pravidelně zvou, ještě častěji jsme v kontaktu s vedoucími představiteli těchto profesních školských asociací, informujeme také zástupce akademického sektoru či odborů, o výstupech projektu hovoříme na národních kulatých stolech pořádaných MŠMT, uspořádali jsme řadu tiskových konferencí, publikujeme tiskové zprávy i další podrobné informace na webu ČŠI i projektu NIQES, publikujeme články v odborných periodicích, zasíláme elektronické informace přímo školám apod.
Kdy budou stažené informace opět uvolněny k publikaci?
Případné dílčí informace ve chvíli, kdy budeme chtít podrobnosti o nástrojích pro hodnocení míry podpory a dosažené úrovně v ICT gramotnosti zveřejnit, a v podobě, v níž příslušné informace budeme chtít poskytnout. Komplexní informace pak ve chvíli, kdy budou dané metody, postupy a nástroje pro jednotlivé vybrané gramotnosti hotovy, odpilotovány a schváleny.
Kdo požadavek na stažení vydal? Jakým způsobem?
Požadavek na vysvětlení této situace adresoval Dr. Brdičkovi jeho nadřízený, který řídí vývoj metod, postupů a nástrojů pro hodnocení vybraných gramotností, na základě mého pokynu, a pravděpodobně se dohodli, že článek bude stažen, což je zcela správný postup. Naopak postup pana Dr. Brdičky byl velmi nekorektní, neslušný a v rozporu s pravidly nastavenými v České školní inspekci. V našem úřadu není možné, aby si kdokoli cokoli, co se týká České školní inspekce, zveřejňoval, kdy se mu zachce, a v podobě, jakou sám uzná za vhodné. Nejsme spolek individuálních a na sobě vzájemně nezávislých osob, jsme státní úřad, který má svá pravidla, jimiž se všichni musíme řídit.
Je si vedení ČŠI i vedení projektu NIQES vědomo toho, že výstupy z projektů realizovaných z veřejných zdrojů je nutné zpřístupňovat veřejnosti?
Samozřejmě a také to důsledně děláme, což je přirozeně snadno ověřitelné. Není žádný důvod myslet si opak, a už vůbec ne na základě požadavku na stažení jednoho článku, který napsal a publikoval někdo, kdo k tomu není oprávněný, s obsahem, který není potvrzen ani schválen, v podobě nehotových, kusých a dílčích informací, které nelze brát jako oficiální informace České školní inspekce, a bez jakékoli konzultace s kýmkoli.
Proč byl stažen článek Bořivoje Brdičky z portálu RVP.CZ?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
postup pana Dr. Brdičky byl velmi nekorektní, neslušný a v rozporu s pravidly
Přijměte, prosím, pane Brdičko, moje velké sympatie.
Také já z hlediska vyššího principu mravního zvedám červenou kartu pro pana Andrýse. Arogantnost jeho vyjádření, že si bude publikovat až bude chtít je opravdu hodna pověsti ČŠI a nezůstává jí nic dlužna.Článek doktora Brdičky byl velmi zajímavý a přinesl vhled do problematiky, kterou ČŠI dlouhodobě tají. Pokud ČŠI hlavně Zatlouká, je to na dobré cestě....
Jen velmi nerad, ale musím se ozvat. Můj text reflektoval pouze výsledky odborné skupiny, která měla za úkol obecně definovat obsah informační gramotnosti. Nejednalo se tedy v žádném případě o nástroj, kterým by snad mohla být tato gramotnost hodnocena. V tomto smyslu ta práce neměla s vlastní činností ČŠI nic společného. I nadále jsem přesvědčen, že výstup této skupiny nepodléhá schválení a ČŠI ani nepřísluší ho nějak upravovat. Jsem zvyklý pracovat zásadně odlišným způsobem. Poznání nelze tímto způsobem znásilňovat. K uvedené problematice se s odstupem ještě vrátím.
Začíná to na mě působit dojmem, jako kdyby tu šlo o něco hodné zřetele. Zkušenost praví, že naježí-li činovníci víc, než bývá v kraji zvykem, pak s největší pravděpodobností jde o peníze. A to peníze ne malé.
Možná už nastává čas k nasazení některého z Janků. Wagnera, Kroupu, nebo Ledeckého, aby o tom alespoň napsal písníčku.
Okomentovat