Přečtěte si: Testy založené na školních znalostech ani testy IQ nepodávají dobrou představu o kvalitách žáka

úterý 16. prosince 2014 ·

OECD zveřejnila pracovní dokument „Fostering and Measuring Skills. Improving Cognitive and Non-cognitive Skills to Promote Lifetime Success.“, který přináší přehled současné literatury o rozvíjení a měření kognitivních a nekognitivních dovedností. Testy založené na školních znalostech ani testy IQ nepodávají dobrou představu o kvalitách žáka, nevypovídají nic o jeho charakteru, motivaci a cílech.


Dokument se zabývá způsoby spolehlivého měření nekognitivních dovedností a ukazuje, že kognitivní i nekognitivní dovednosti jedince nejsou neměnné, mohou se v různých fázích života rozvíjet. Pro rozvoj dovedností je nejvhodnější raný předškolní věk, v období dospívání mají lepší výsledky opatření zaměřená na rozvíjení nekognitivních dovedností.

Dokument přináší příklady řady intervencí pro různý věk žáků a nabízí čtyři obecné závěry o sledovaných programech:
  1. Programy pro děti předškolního věku a mladšího školního věku obvykle počítají s následným dlouhodobým sledováním a vyhodnocením výsledků, u programů pro dospívající často dlouhodobé sledování výsledků schází.
  2. U podpůrných programů je třeba sledovat jiné indikátory než IQ, protože IQ se vyvíjí pouze při intervenci od nejútlejšího dětství, zatímco podpora nekognitivních dovedností přináší dobré výsledky a šanci na dobré uplatnění v dalším studiu a v dospělosti.
  3. Nejúčinnější jsou programy pro předškolní a mladší školní věk dětí, programy pro dospívající nemají stejnou účinnost, efektivnější je prevence než pozdější náprava nedostatků.
  4. Pro dospívající z málo podnětných prostředí se jako nejúčinnější jeví programy na rozvíjení nekognitivních dovedností spojené s mentoringem a praktickou přípravou.
Zdroj: OECD



Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.

7 komentářů:

Jan Hučín řekl(a)...
16. prosince 2014 v 10:50  

Testy založené na školních znalostech ani testy IQ nepodávají dobrou představu o kvalitách žáka, nevypovídají nic o jeho charakteru, motivaci a cílech.

S druhou větou souvětí vcelku souhlasím, první věta je ale zavádějící. Podle mě testy založené na školních znalostech ani testy IQ nepodávají úplnou informaci o kvalitách žáka, částečnou ale rozhodně ano.

Josef Soukal řekl(a)...
16. prosince 2014 v 10:55  

Souhlasím.

Josef Soukal řekl(a)...
16. prosince 2014 v 10:55  

S panem Hučínem, samozřejmě.

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. prosince 2014 v 13:30  

nevypovídají nic o jeho charakteru, motivaci a cílech

Nejsem si úplně jistý, je-li nezbytné tyto atributy nějak zvlášť důrazně protestovávat.
Není mi jasné, nač jsou dobré informace o charakterů žáků někde centrálně uložené. Jak to tak sleduji, takové věci by se patřilo zjišťovat spíše u pracovníků státní správy a samosprávy ve školství.
Do motivace bych žákům nevstupoval už vůbec. To je, řekl bych, skoro až intimní věc jednoho každého dítěte. Zjišťování vhodnosti pohnutek k činům jsme si snad už užili dost, když nepatřičný výraz obličeje při vyvěšování vlaječek mohl zapříčinit i poměrně dramatický vývoj osudu.
A cíle? Mnozí maturanti ještě v době podávání své palety přihlášek na vysoké školy mnohdy ani náznakem netuší, co by po těch deseti letech studií mohli asi tak dělat.
Mně pro zisk bodů při písemkách úplně stačí, jestli si žáci pobrukují nebo dokonce pohvizdují nějaký rozverný motýýýv.

Unknown řekl(a)...
16. prosince 2014 v 14:13  

„Testy založené na školních znalostech ani testy IQ nepodávají dobrou představu o kvalitách žáka, nevypovídají nic o jeho charakteru, motivaci a cílech.“

To je tedy objev 21. století! Vždyť ty testy založené na školních znalostech a testy IQ na charakter, a už vůbec ne na motivaci a cíle žáků zaměřeny, sakra, vůbec nejsou. Ty jsou obsahem zase jiných testů či dotazníků osobnosti.

V zahraniční jsou opravdu báječní výzkumníci, kteří velmi rychle svou kvalitou začínají blížit těm našim badatelům.

„Kognitivní i nekognitivní dovednosti jedince nejsou neměnné a mohou se v různých fázích života rozvíjet. To je další obrovský objev za všechny prachy.“

Prostě, senza počteníčko. Kolikpak tyhle celosvětové výzkumy stály?

Ondřej Šteffl řekl(a)...
16. prosince 2014 v 16:42  

Jiřina Janáčková - doporučuji přečíst text, nebo alespoň anotaci. Nadpis zpravidla není výsledkem " celosvětového výzkumu".

Osobně pokládám takové výzkumy za mnohem přínosnější než např. technologický výzkum další generace mobilů.

Jan řekl(a)...
17. prosince 2014 v 7:30  

„Testy založené na školních znalostech ani testy IQ nepodávají dobrou představu o kvalitách žáka, nevypovídají nic o jeho charakteru, motivaci a cílech.“

Osobně pokládám takové výzkumy za mnohem přínosnější než např. technologický výzkum další generace mobilů.

Jasně, pan Šteffl má pravdu. Technologický výzkum další generace mobilů vypovídá o charakteru, motivaci a cílech žáků ještě méně. Nebo je tomu naopak?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.