Zpráva o výsledcích šetření přináší zjištění, která nejsou příliš příznivá pro zastánce šíření otevřených výukových zdrojů:
- dvě třetiny až tři čtvrtiny učitelů nemá povědomost o OER,
- učitelé jsou ochotni zkusit pracovat s OER, když se o nich dozvědí,
- pouze 2,7 % dotazovaných učitelů se při výběru učebnic pro své kurzy řídí otázkou ceny, přičemž právě toto může být jedním z rozhodujících kritérií pro studenty při volbě kurzu,
- vyučující se obecně shodnou na tom, že kvalita otevřených zdrojů je srovnatelná s kvalitou ostatních zdrojů a tři čtvrtiny těch, kteří mají s OER zkušenost, mají za to, že kvalita OER je lepší,
- nedostatečné nástroje k vyhledávání vhodných OER nebo katalogy dostupných zdrojů byly uváděny jako hlavní překážka širšího využití zdrojů spolu s nedostatečnými informacemi o kvalitě OER, což jako důvod uvedla více než polovina dotazovaných,
- vyučující jsou rozhodující při výběru výukových materiálů ve většině institucí terciárního vzdělávání.
Tvůrci OER uvádějí, že učitelé si někdy ani nemusejí být vědomi toho, že využívají otevřené výukové zdroje. Až tři čtvrtiny učitelů uvedly, že uvažují o využívání OER v nejbližších třech letech. Výsledky šetření jsou přehledně zachyceny v infografice (k historii volného sdílení na internetu více zde a k využití OER ve vzdělávání viz další články ve Spomocníkovi z téže série).
Zdroj: Inside Higher Ed
Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.
0 komentářů:
Okomentovat