Ve výuce matematiky máme dva problémy. Za prvé, žáci a pozdější maturanti ji příliš neovládají. Za druhé, mají k matematice odpor. K jednomu z nejpřesvědčivějších úspěchů polistopadového vzdělávání u nás patří takzvaná Hejného matematika. Jenže právě didaktik matematiky profesor Milan Hejný se nedávno vyjádřil, že je velmi silně proti povinné maturitě z matematiky.
Z článku Tomáše Feřteka v Hospodářských novinách vybíráme:
Kdo má pravdu a kdo více slouží zájmům zaměstnavatelů? Ministr Chládek, který vyslyšel politickou objednávku, nebo didaktik Hejný, který umí zařídit, aby děti rády objevovaly svět a braly matematiku jako zábavnou součást svého života? Pokud firmy opravdu stojí o lidi, kteří přijdou se zájmem o obor a slušnými znalostmi, mají podporovat Hejného cestu. Pokud se vydají tou, k níž přiměly ministra, dostanou absolventy, kteří budou mít na tváři otisk té počtářské kaše. Volba je to tentokrát docela jednoduchá.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Opět jeden zasvěcený článek o matematice, jehož autorem je člověk, který jí rozumí jako koza petrželi.
Povinná matematika firmám nepomůže
1. Ano. Matematika má být už konečně a jednou provždy volitelným předmětem.
2. Našemu školství už ani povinná maturita z matematiky nepomůže.
3. Mládež, pro kterou bude matematika 'zábavnou součástí života', by tu rozvernou maturitku měla dát s prstem v nose.
4. Ze všech provolání těch našich školských expertů a odborných kontultantů čouhá do budoucna oprávněná obava, že vohejbání školy podle jejich představ k požadované kvalitě nevede, nevede a nevede.
Drobný příklad, druhý ročník gymnázia, tabulkový procesor.
Kolik třiceticentimetrových tyček nařežeme z dvoumetrové tyče?
Šest celých šest šest šest šest šest sedm tyček.
A co tloušťka listu pily?
CO-ŽÉÉÉ?????
Tak pozooor, paní Adamová, nezpochybňujte matematické kompetence odborného konzultanta EDUinu - pohleďte jen na toto "impresivní" CV:
"Vyučený elektromechanik a tři roky student Pedagogické fakulty UK, obor Český jazyk a Občanská nauka. V 80. letech prodával knížky v antikvariátu, jezdil s maringotkou po Čechách a čerpal vodu a u toho šil spací pytle, stany a batohy. V letech 1991 – 2007 redaktor týdeníku Reflex střídavě jako reportér, krátce editor a zástupce šéfredaktora a opět reportér a šéfreportér. Tematicky se orientoval především na vzdělávání a životní prostředí. Od roku 2007 ve vývoji nejdříve TV Nova a společnosti Media Pro Pictures, kde se jako dramaturg specializoval na žánr detektivky a docusoapu. Od roku 2012 na volné noze jako dramaturg a scenárista pracující pro Českou televizi a souběžně jako mediální konzultant a tiskový mluvčí EDUin o.p.s. Autor několika pedagogických příruček, turistických průvodců pro rodiny s dětmi, zálibou chodec a cyklista. Žije v Jankově na rozhraní středočeského a jihočeského kraje a má tři dospělé a sympatické děti."
Vždyť je autorem několika pedagogických příruček!!!! Pravda, jen se mi je zřejmě nepodařilo najít, resp. objevil jsem knihu Rodiče vítáni: "Více jak stostránková publikace nabízí oběma stranám praktické příklady, návody, doporučení a pravidla, která je dobré dodržovat, má-li být komunikace mezi rodiči a školou přiměřeně nekonfliktní.
V knížce najdete:
o Výsledky výzkumu vztahu rodičů ke škole svých dětí.
o Návod, jak změřit svou míru otevřenosti ke spolupráci s rodiči/učiteli.
o Vysvětlení, proč si rodiče a učitelé tak často nerozumějí.
o Lekce z každodenní školní konverzace.
o Praktické příklady škol, které našly způsob, jak se s rodiče dorozumět.
o Desatero pro tatínka, maminku a paní učitelku.
o Několik veselých komiksových scének."
a Ředitelskou kuchařku - u níž je jeho role charakterizována takto: "Kromě ředitelů základních škol je spoluautorem knihy i novinář Tomáš Feřtek. Jeho úlohou bylo najít pro ověřené recepty sdělnou a srozumitelnou formu."
Úctyhodné to počiny!!! Uznejte sama, že na jejich základě je více než kvalifikovaným vyjadřovat se na výši ke všem školským problémům.
Pedagogické eso, co dodat.
Správně činíte pedagogická esa, když namísto názoru, komentujete kompetenci autora. Jak typická a v Čechách charakteristická reakce. Proto česká škola byla, je a bude lokální zatuchlý rybník.
Feřtek může být "odborník", ale aspoň něco pro české žáky dělá.
Já si dovolím jen drobnou věcnou poznámku k tomuto:
Za prvé, žáci a pozdější maturanti ji příliš neovládají. Za druhé, mají k matematice odpor. Podle průzkumu PISA (srovnávací studie v rámci zemí Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj OECD) je právě v Česku tento odpor nejsilnější ze všech zkoumaných zemí.
Jestli bereme PISA jako bernou minci pro druhé tvrzení, měli bychom ji vzít i pro první. A v poslední PISA naši žáci v matematické gramotnosti rozhodně ve srovnání s ostatními nedopadli špatně. Je také sporné, zda výsledky šetření na patnáctiletých žácích lze brát jako relevantní pro diskusi o středních školách a o maturitě. A je také sporné, zda je PISA vůbec spolehlivý ukazatel.
Nedělejte si ze snižování odporu srandu!
Mně se před pár lety podařilo čirým omylem prstem snížit odpor mezi dvěma fázemi na svorkovnici našeho třífázového sporáku a od té doby přemýšlím, zda se nestát konzultantem.
"Feřtek může být "odborník", ale aspoň něco pro české žáky dělá. "
Máte pravdu, dělá hrobníka. Normálně je to užitečné povolání, ale v tomto případě se nejsem jist...
aspoň něco pro české žáky dělá
Spíš lehce podělává.
Nezlobme se ale na odborné konzultanty. Problém je v těch, kteří jim dopřávají prostoru pro to jejich vytrušování.
od té doby přemýšlím, zda se nestát konzultantem
Já mám, pane Hrabáči, podobné záchvaty už z dob svého dětství, kdy mne v průběhu prázdninového pobytu na vsi praštila kráva oháňkou přímo do čela.
Čelím tomu ale statečně.
Stále si myslím, že systém povinné státní maturity má obsahovat ČJ-cizí jazyk-M.
Okomentovat