V dnešní době je žádoucí, aby učitelé stále více zapojovali do výuky moderní technologie. Běžnými už se stávají i elektronické třídní knihy a žákovské knížky, které byly dříve výhradně v papírové podobě. V tomto textu se budu zabývat moderními technologiemi v souvislosti s motivací žáků. Budu vycházet z článku založeného na rozhovoru s Tedem Curranem, odborníkem z firmy Pearson, která je největším nakladatelem učebnic na světě [1]. Článek se zabývá motivací žáků ve výuce, k čemuž lze využívat místo známek a slovního hodnocení též různé internetové odznaky, konkrétně odznaky od firmy Mozilla - Mozilla Open Badges (viz Hodnocení netestovatelného aneb kariérní řád pro každého).
Motivovat žáky k výuce může být velice složité a nelze tedy předpokládat, že pomocí odznaků žáky zázračně přivedete ke studiu. Je důležité si uvědomit, proč učitel uděluje odznaky. Zda chce žáky motivovat tím, že budou oceňováni za malé úkoly, což jim udělá radost a zvyšuje to mimo jiné jejich sebedůvěru, nebo jako náhradu známky, popřípadě nějakého certifikátu, za získanou dovednost, kterou si osvojili. V prvním případě mluvíme o takzvaném „Scratch and Sniff“ (podrbání ega, poplácání po zádech) odznaku. Tento typ odznaku je velice jednoduché získat, je pěkné ho obdržet. Tyto odznaky dělají učení zábavnějším. Učitelé tyto odznaky udělují za účelem podpory a motivace žáků, kteří se cítí šťastní, že v nějakém úkolu uspěli. Zatímco tyto odznaky jsou zábavné a určitě motivující, nevypovídají však o reálných schopnostech a dovednostech žáků. Také pro žáky nemají příliš vypovídající hodnotu. Lze na nich demonstrovat určitý vývoj dovedností, dají se použít pro záznam malých krůčků vedoucích k jednomu velkému cíli. Můžeme si to představit na příkladu ordinace lékaře, kterému na zdi nevisí vysokoškolský diplom, ale několik plaket vypovídajících o perfektní docházce či výborné spolupráci s pacienty. Budeme mít k tomuto lékaři důvěru? Podobné plakety by asi byly skutečně jen takovým „podrbáním“. „Scratch and Sniff“ odznaky tedy nejsou tím, čím by se mohli žáci chlubit a demonstrovat na nich, co se naučili.
Druhý typ odznaků se nazývá „The Competency-Aligned Badge“, tedy odznak vypovídající o nějaké dovednosti. Používají se pro jasné stanovení toho, že žáci dosáhli určitého cíle. Na rozdíl od „Scratch and Sniff“ stojí tyto odznaky na nějakém autentickém milníku, kterého musí žáci dosáhnout. Zde se jedná spíše o zpětnou motivaci, kdy si žáci uvědomí, jak daleko na své cestě za nějakým cílem již došli a jaký kus cesty jim ještě zbývá. Tento typ odznaku může svým způsobem nahradit i certifikát či osvědčení. Učitel v tomto případě udělí odznak tehdy, když žák úspěšně splní všechny jeho požadavky k dosažení cíle. Žáci tak prokážou určitou odbornost v dané oblasti. Tyto odznaky se běžně používají některými institucemi (Codecademy, Khan academy aj.) a jsou všeobecně uznávány v závislosti na reputaci nebo pověsti té dané instituce.
Druhý typ odznaků se nazývá „The Competency-Aligned Badge“, tedy odznak vypovídající o nějaké dovednosti. Používají se pro jasné stanovení toho, že žáci dosáhli určitého cíle. Na rozdíl od „Scratch and Sniff“ stojí tyto odznaky na nějakém autentickém milníku, kterého musí žáci dosáhnout. Zde se jedná spíše o zpětnou motivaci, kdy si žáci uvědomí, jak daleko na své cestě za nějakým cílem již došli a jaký kus cesty jim ještě zbývá. Tento typ odznaku může svým způsobem nahradit i certifikát či osvědčení. Učitel v tomto případě udělí odznak tehdy, když žák úspěšně splní všechny jeho požadavky k dosažení cíle. Žáci tak prokážou určitou odbornost v dané oblasti. Tyto odznaky se běžně používají některými institucemi (Codecademy, Khan academy aj.) a jsou všeobecně uznávány v závislosti na reputaci nebo pověsti té dané instituce.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
0 komentářů:
Okomentovat