V posledním týdnu nás zaujala výběrová řízení na Přírodovědnou učebna a interaktivní tabulí a ICT a Vytvoření jazykové laboratoře a moderní vybavení pro experimentální výuku přírodovědných předmětů, které jsou plné nejrůznějších pochybení a manipulací zadavatele i nejspíše předem dohodnutého prodejce.
Okopírování technických parametrů předem vybraného produktu
Toto porušení pravidel patří k nejčastějším, velmi snadno se proto dá určit požadovaný produkt.V prvním výběrovém řízení se uvádí: Keramická, magnetická a širokoúhlá interaktivní tabule s otočnými křídly na obou stranách (Triptych) o celkovém rozměru min 1225mm x min 4340mm x tl. 20 mm s interaktivní plochou (uprostřed) o rozměru min 1223x2171 s min úhlopříčkou 96", ovládací software v CZ.
Pokud pomineme fakt, že interaktivní tabule s projektorem jsou zastaralé jako takové, považovat za "plnohodnotnou interaktivní tabuli" model ovládatelný pouze bezdrátovým elektronickým perem a nikoli prstem, může jen naprostý technologický ignorant. Multidotykové ovládání je zadavatelem zřejmě nepochopeno, kompatibilita s ovládáním jiných zařízení ho zřejmě nezajímá. Všimněte si v zadání ještě duplicitního požadavku na českou verzi software.
Takže je jasné, že díky požadavku na odnímatelnou magnetickou ovládací lištu, chce zadavatel nejspíše interaktivní tabuli Eno.
V druhém výběrovém řízení je požadováno: Součástí tabule je aktivní nástrojová lišta s min. 2-mi barevnými bezbateriovými popisovači a houbou s možností volby barvy. Záruka na interaktivní tabuli min. 60 měsíců. Vzhledem k proškolení pracovníků školy a zajištění kompatibility se stávajícím SW zadavatel požaduje SW SMART Notebook v nejnovější verzi. Zdůvodnění: Zadavatel již používá požadovaný SW. Pro zadavatele by bylo obtížné a nákladné znovu zaměstnance proškolovat, případná nekompatibilita SW vybavení by činila potíže při přípravě.
Požadavek na technologii je v tomto případě protichůdný s požadavkem v prvním případě, ale opět je jasný výrobce produktu díky požadavku na aktivní nástrojovou lištu s min. 2-mi barevnými bezbateriovými popisovači a houbou s možností volby barvy.
Požadavek na kompatibilitu proprietárního software ze hry další výrobce nyní nevyšachuje, přestože jsou licenční podmínky SMART Notebook poněkud diskriminační (v případě nákupu zařízení SMART dostanete za stejnou cenu 19800 Kč multilicenci, jinak jen licenci pro jedno PC).
6 komentářů:
Mozna jste mel, psne Wagnere, spise kritizovat hloupy zakon o verejnych zakazkach, nez jeho nutnou aplikaci v podminkach skol. Stanoveni technickych parametru dodavky neni manipulace a pokud nekdo nechce multidotykovou televizni obrazovku, je to jeho vule a i kdyby chtel bridlicovou tabulku, nezbyva nez to respektovat.
Naprostý souhlas s paní CARCY. Navíc požadavek vypisovat výběrové řízení od 200 000 Kč bez DPH byl ve výzvě č. 51 MŠMT v podstatě svévolně (požadavek odporuje platné příručce pro příjemce OP VK) posunut na
100 000 Kč.
Já se tedy školám, které napasují technickou specifikaci na určitý tablet či interaktivní tabuli vůbec nedivím. Někomu vyhovuje pouze tablet, někdo chce tablet s odnímatelnou klávesnicí a někdo zase s otočnou. Někdo upřednostňuje iPad, někdo zase tablet s Windows. Jak to tedy máme pane Wagnere jinak udělat, aby nám vítězná firma nedodala úplně něco jiného než jsme si představovali, zvláště, když nás MŠMT tlačí do toho, aby jediným hodnotícím kritériem byla cena?
Faktem však zůstává, a v tom s Vámi souhlasím, že velkou roli zde hrají firmy, které projekt realizují. Ty nastavily v rozpočtech maximální ceny, ty připravily vzorové specifikace a tlačí partnerské školy do nákupů určitých typů tabletů. Je však jen a jen na schopnostech ředitelů škol a jejich zodpovědnosti nakolik tomuto tlaku firem podlehnou. Jak však ukázaly šablony, schopnosti ředitelů v této oblasti nejsou moc valné, takže se člověk nakonec ani podmínkám, které MŠMT nastavilo ani nediví. Dalo by se říci, že schopní a zodpovědní ředitelé a ICT koordinátoři zde bohužel "platí" za neschopnost ostatních.
A bylo by dobré přestat tvrdit, že interaktivní tabule je již přežitá. Žádný nástroj, který je výuce správně metodicky využit dobrým kantorem a vede k dobrým výukovým výsledkům, není přežitý, byť by se mělo jednat o tu břidlicovou tabulku.
Interaktivní tabule leží panu Wagnerovi v žaludku již dost dlouho.
U řady typů interaktivních tabulí mi vadí nekompatibilita s běžnými způsoby ovládání dotykových zařízení. U některých mi pak vadí licenční politika autorského SW (absence bezplatných přehrávačů či online řešení). To jsem popsal již v řadě článků.
Nevhodné je podle mne například i to, že se stále do škol dodávají projektory s nativním rozlišením jen XGA (třeba i k "širokoúhlé" tabuli).
Paní Adamová, co se týče tabletů: mám osobní zkušenost s výběrovým řízením na několik stovek tabletů v projektu. Požadované parametry se daly velmi dobře nastavit pro eliminaci vyslovených šmejdů.
Ale samozřejmě, že se dají požadované parametry nastavit, a přesto, vsaďte se, nakoupí velké procento škol přes výzvu č. 51 vyslovené šmejdy. Stejně tak, jako se nakupují projektory s nevhodným rozlišením k širokoúhlé tabuli. A to vše, nezlobte se na mne, opravdu ukazuje na největší problém našeho především základního školství - neschopnost ředitelů se v problematice orientovat či si alespoň připustit, že se neorientují. Jinak by přece nemohli neustále naskakovat různým firmám na jejich vějičky.
"že se stále do škol dodávají projektory s nativním rozlišením jen XGA "
Za to ale nemůže ta tabule, to se asi shodneme ne?
A je-li přítomen školní "ajťák", který k širokoúhlé tabuli dokoupí projektor s XGA, to je otázka na MŠMT, proč nezaplatí kvalitního "ICT-blázna".
ICT koordinátora/metodika může přece dělat "každý"... ICT vzdělání k tomu netřeba. Pak to vypadá, jak to vypadá.
Okomentovat