Mají tablety nahradit papírové učebnice? Ministr školství Marcel Chládek propaguje tablety jako nástroj ke zkvalitnění výuky. Britské ministerstvo školství apeluje k návratu k tradičním učebnicím. Markéta Ševčíková hovořila v pořadu Českého rozhlasu Plus Radiofórum s Jankem Wagnerem ze serveru Česká škola.
Avízo pořadu naleznete v sekci Pozvánky, nahrávka pořadu v MP3
Pořad reagoval na článek v Daily Mail Teachers told to get textbooks back in classrooms and stop relying on worksheets and the internet during lessons (další článek k tématu v The Telegraph). Oba články reagovaly na studii, kterou publikoval v Cambridge Assessment Tim Oates Why textbooks count - A Policy Paper.
Tom Oates vycházel především z následujícího srovnání dat z výzkumu 2011 TIMSS:
V rámci diskuse k pořadu se vyjádřili:
Ondřej Neumajer: Můj postřeh: učebnice nejsou přežitek, ale dobří učitelé je tolik nepotřebují. My bychom se měli snažit primárně podporovat kvalitu učitelů a nikoli dělat obezličky pro ty, co dobří nejsou. Pro některé obory učebnice patrně díky jejich dynamice ani nevzniknou (ICT).
Bořivoj Brdička: Výzkum dělal pracovník ústavu zabývajícího se ověřováním výukových výsledků, jehož zájem je tyto výsledky přesně definovat, aby byly měřitelné.
Využití technologií, jejichž důsledkem je v Anglii rozšíření pracovních listů, v nichž si žáci zaznamenávají svá zjištění, je záležitost, která má přímou souvislost s naplňováním jiných učebních cílů, než je právě kritizovaná matematika. Jedná se o tzv. informační gramotnost, kterou nelze eliminovat.
Proti kvalitním učebnicím nelze mít námitky, je však naprostá hloupost si myslet, že samotný návrat k učebnicím může pomoci. Hlavním faktorem je samozřejmě učitel!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Diskuze o ničem. Ani jedno není lepší. Každé má své výhody a nevýhody.
Pouze je vidět, že někteří se žáky nepracují. Jinak by věděli, že otázka tabletu je už pasé. Tak jako notebooky nahradily tablety, dnes tablety nahrazují chytré telefony. Vývoj jde dopředu a je nesmysl řešit co je lepší. Žáci čekat na vaše rozhodnutí nebudou. A než se školští experti rozhoupou, tak bude školství někde jinde. Nedivte se nám kantorům, že jsme znechuceni, když podpora oficiálních míst spočívá v planém plkání o blbostech.
Učitelé potřebují konkrétní metody, metodické listy, učebnice, které budou fungovat. A zrušit stohy papírů a zavést kvalitní profesionální software na školskou administrativu. Ty amatérské výtvory práci přidávají než by ji šetřily. Už včera bylo pozdě.
"Nahrazení učebnice tabletem" je opravdu vytrvalé mediální klišé (když to nazvu decentně, a neřeknu "na plnou hubu", že to je prostě nesmysl).
Obávám se, že je potvrzením toho, že průměrný český novinář není schopen pochopit tak "složitou" věc, jako že na "klasické" učebnici to důležité není svázaný papír v deskách, ale to, co je na něm natisknuto (neboli obsah). A že tablet se k "učebnici" (ať už je jí pouhá elektronická podoba té klasické, nebo nějaký skutečně sofistikovaný nástroj pro vzdělávání, který možnosti tabletů a s nimi souvisejících cloudů využívá pro realizaci opravdu pokrokových didaktických postupů) má tak, jak se dříve k učebnici měl - a stále ještě zčásti má - ten svázaný papír v deskách.
Jako rozumnou debatu bych viděl (ale těžko pro většinu našich novinářů, vzhledem k výše uvedenému) řešení otázky, nakolik jsou i v prostředí moderních technologií zapotřebí pro vzdělávání profesionálně vyvíjené a vyráběné prostředky, nástroje, materiály... A pokud jsou, jestli je nebo není užitečné a efektivní, když jsou předmětem trhu.
Nikdy jsem učebnice ve výuce IKT nepoužíval, ale odborných knih mám z doby dřívější plnou knihovnu. Dnes mi stačí konkrétně zaměřené články z webu, a mnohdy i jen pár řádků z diskusí.
Pokud bych začínal se studiem nějakého dalšího oboru, a příslušná studijní literatura by byla k mání v elektroniké podobě, asi bych si pořídil čtečku, a ničím nenahraditelnou vůni nové knihy bych si čas od času chodil šlehnout do nějakého knihkupectví, kde jsem schopen strávit i dlouhé hodiny. Když na to přijde a venku prší.
Téma diskuse mi přijde asi jako že, jestli křídu mají nahradit fixy. Nebo tak nějak.
Okomentovat