Pro vzdělávání založené na kompetencích je charakteristické, že pokrok se neměří časem odsezeným ve třídě. Žáci postupují individuálně po zvládnutí látky, ve vzdělávání dospělých lze kompetenci prokázat na základě praxe bez nutnosti dalšího studia. Studie porovnává pojem "competency" v USA a "competence" v Evropě a uvádí trendy ve vzdělávacích systémech s výbornými výsledky, které úzce souvisejí s praxí vzdělávání založeného na kompetencích:
- personalizace výuky - možnosti flexibilního nastavení postupu vzdělávání pro jednotlivce podle jeho možností a potřeb,
- reforma kurikula se zaměřením na jasné základní standardy a začleněním klíčových dovedností pro 21. století, důraz na holistickou výchovu,
- integrace hodnocení založeného na výkonu,
- zaměření na dobrou životní situaci žáka, se kterou souvisí i kognitivní rozvoj,
- proměna fyzického prostředí pro výuku, 6. globální přístup - využívání zkušeností ze světa.
V závěru autoři ukazují na příkladech z praxe jednotlivých zemí konkrétní realizaci základních principů vzdělávání založeného na kompetencích:
- Žáci pokračují na další úroveň poté, co předvedou zvládnutí látky,
- kompetence zahrnují měřitelné, explicitní, přenosné vzdělávací cíle, kterým žáci rozumějí,
- hodnocení má smysl a přináší žákovi přínos pro jeho učení,
- žáci dostávají správně načasovanou podporu zaměřenou na jejich konkrétní vzdělávací potřeby,
- v očekávaných výstupech vzdělávání je kladen důraz na kompetence, které zahrnují aplikaci a osvojování znalostí stejně jako rozvoj důležitých dovedností a přístupů.
Na wiki stránce projektu jsou přístupné zdroje ke vzdělávacím systémům popisovaných zemí i obecně k tématu vzdělávání založeného na kompetencích.
Zdroj: CompetencyWorks.org
Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.
0 komentářů:
Okomentovat