Jako málo prospěšná nebo spíš škodlivá se ukazuje nadměrná chvála žáka i v situaci, kdy nezvládá látku, a dále dělení žáků do skupin podle výsledků v jednotlivých předmětech (setting nebo streaming). Studie uvádí 6 složek, které podmiňují dobrou práci učitele, z nichž nejsilnější vliv mají první dvě:
- hluboká znalost vyučované látky,
- výukové postupy - efektivní kladení otázek a hodnocení,
- klima třídy,
- řízení práce ve třídě a zvládání studentů,
- učitelovo pojetí vlastní práce,
- profesionální postoje učitele - např. účast v dalším vzdělávání nebo komunikace s rodiči.
- pozorování ve třídě (hospitace) kolegy, ředitelem nebo externími hodnotiteli,
- modely přidané hodnoty - na základě vývoje vzdělávacích výsledků žáků,
- hodnocení ze strany žáků.
- posudek ředitele,
- vlastní hodnocení učitele,
- analýza materiálů vzniklých ve třídě a učitelovo portfolio.
- je jasně zaměřena na zlepšování výsledků žáků,
- formuluje specifické a náročné cíle,
- pozornost je věnována postupu výuky, nikoliv osobě učitele nebo srovnávání s ostatními,
- učitelé mají podporu pro další samostatné vzdělávání,
- zpětná vazba je podávána mentorem v atmosféře vzájemné důvěry,
- vedení školy podporuje profesionální spolupráci.
Zdroj: The Guardian
Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.
0 komentářů:
Okomentovat