Přečtěte si: Učitelé používají metody, které jsou módní, ale jejich efektivita není prokázána

čtvrtek 20. listopadu 2014 ·

Universita v Durhamu zveřejnila studii, která se zabývá výukovými metodami a postupy, měřením kvality a efektivity práce učitelů a způsoby jejího zlepšování. Podle studie učitelé používají metody, které jsou módní, ale jejich efektivita není prokázána.

Jako málo prospěšná nebo spíš škodlivá se ukazuje nadměrná chvála žáka i v situaci, kdy nezvládá látku, a dále dělení žáků do skupin podle výsledků v jednotlivých předmětech (setting nebo streaming). Studie uvádí 6 složek, které podmiňují dobrou práci učitele, z nichž nejsilnější vliv mají první dvě:

  1. hluboká znalost vyučované látky, 
  2. výukové postupy - efektivní kladení otázek a hodnocení, 
  3. klima třídy, 
  4. řízení práce ve třídě a zvládání studentů, 
  5. učitelovo pojetí vlastní práce, 
  6. profesionální postoje učitele - např. účast v dalším vzdělávání nebo komunikace s rodiči. 
Pro hodnocení práce učitele se jako zásadní jeví následující přístupy:
  1. pozorování ve třídě (hospitace) kolegy, ředitelem nebo externími hodnotiteli, 
  2. modely přidané hodnoty - na základě vývoje vzdělávacích výsledků žáků, 
  3. hodnocení ze strany žáků. 
Další tři přístupy mají omezenou vypovídací hodnotu:
  1. posudek ředitele, 
  2. vlastní hodnocení učitele, 
  3. analýza materiálů vzniklých ve třídě a učitelovo portfolio. 
Efektivitu práce učitele lze zvýšit dobře zacílenou zpětnou vazbou, která sleduje následující principy:

  1. je jasně zaměřena na zlepšování výsledků žáků, 
  2. formuluje specifické a náročné cíle, 
  3. pozornost je věnována postupu výuky, nikoliv osobě učitele nebo srovnávání s ostatními, 
  4. učitelé mají podporu pro další samostatné vzdělávání, 
  5. zpětná vazba je podávána mentorem v atmosféře vzájemné důvěry, 
  6. vedení školy podporuje profesionální spolupráci.

Zdroj: The Guardian

Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.