Online deník Aktuálně.cz se zajímal o to, zda už existují opravdu reprezentativní průzkumy či studie o potřebách zaměstnavatelů v Česku za pět, deset či dvacet let.
Z článku Terezy Holanové v Aktuálně.cz vybíráme:
"Mezi nejžádanější nyní patří obory zaměřené třeba na programování, konstruování nebo oblast CNC strojů (tedy počítačově číslicově řízených obráběcích strojů, pozn. red.). S hospodářským oživením se zde rodí silná poptávka firem," říká Kaczor. I v tomto sektoru je podle něj problém se stárnutím zaměstnanců.
Martin Brezina, který vyučuje ekonomii na univerzitě v Ostravě, by obecně doporučil obory s vyváženým podílem odborné a všeobecné složky vzdělání, tedy například průmyslovky nebo obchodní akademie. „Neudělá chybu ten, kdo zvládne jazyky, informační a komunikační technologie, případně se zaměří na energetický nebo dopravní technický obor,“ upřesňuje.
Přečtěte si: Práce za deset let. Kam poslat děti, aby se dobře uživily
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
40 komentářů:
Prognózy všeho druhu vyloženě miluju. Člověk se hned cítí líp, když ví, co jej čeká. Vždycky si představím, jak se prognostik u kávy s koblihou hluboce zamyslí nad tím, jak asi tak bude svět vypadat za deset let. Pokud tedy nepřijde krize, sucho, válka, nadvýroba, mokro nebo mír.
Počítám, že za deset let se do praxe začnou trousit letošní středoškolští prváci, dostojí-li trendu vydržet na vejšce tak akorát do bakaláře. Nebo ti letošní maturanti, kteří se budou zarputile držet předsevzetí završit nějaké to magisterské studiu stůj co stůj. No to potěš.
A tak jsem se zase, po čase podíval na aktuální pracovní nabídky, a posčítal příbuzné profese na první stránce. Hle!
řidiči - 1327
obchodníci - 1169
ostraha - 1034
kuchaři - 977
zámečníci - 917
číšníci - 864
dělníci - 848
prodavači - 802
stavebníci - 679
svářeči - 563
Ještě tam jsou nějaké šičky, zdravotní sestry, obsluhy strojů a... programátoři.
Nejsem prognostik, koblih nemaje. Ale skoro bych řekl, že pokud by se poptávka tohoto charakteru měla do pěti let pokrýt, mělo by se na tom už teď začít pracovat. A nebo se porozhlédnout po zahraničí směrem na východ až jihovýchod.
A nebylo by lepší, kdyby se už konečně začalo mluvit o tom, že samostatně myslící člověk s dobrými pracovními návyky bude uplatnitelný ve většině profesích a za každého počasí?
"Největší problém bývá ten, že rodiče nejsou často soudní k schopnostem své ratolesti a tlačí ho do studia, pro které nemá předpoklady," dodává Horák, ředitel Úřadu práce v Hradci Králové.
Já spíš myslím, že "Největší problém bývá ten, že ředitelé úřadů práce, ministři, podnikatelé a další nejsou často soudní k svým schopnostem předvídat budoucí vývoj.
Potřeby trhu práce na deset let dopředu nikdo už dnes předvídat neumí. Už před válkou předvídali v USA, že rozvoj telefonie je tak rychlý, že do pěti let budou všechny ženy přepojovat telefony v telefonních ústřednách... Dnes roste nezaměstnanost v USA v IT. I malá krize stačí, aby stavení výroba poklesla o 20 %, Google už umí auta bez řidiče, a kolik bude třeba svářečů (dnes 563), až si firmy nakoupí roboty, atd. atd.
A dělat prognózy na základě tvrzení zaměstnavatelů je pitomost největší. Co asi tak myslíte, že by řekli ty telefonní společnosti? Nebo ve Svitu Gottwaldov v roce 1989? A jak se zeptáte těch firem, které ještě dnes neexistují?
V principu souhlasím s tím, že samostatně myslící člověk s dobrými pracovními návyky bude uplatnitelný ve většině profesích a za každého počasí.
Teprve až po přečtení Vaší citace, pane Šteffle, jsem si uvědomil, že tam mám pravopisnou chybu.
Takže oprava 've většině profesí'.
Původně tam mělo být 'v mnoha profesích'. Koupil jsem si ale koblihu, a tak jsem mohl předpověď výrazně zpřesnit.
Hlavně že víme, že se děcka nemusí učit počítat nazpaměť, nemusí se učit násobilku, protože všechno jde vypočítat na kalkulačce...
To je důležité.
uplatnitelný ve většině profesí
Říkávám žákům, ano kašlete na vzdělání, prolelkujte svoje mládí, žijte se jako pitomci... ale uvědomte si, že do poslaneckých lavic se vejde jenom dvě stě lidí.
Předpovídat budoučí vývoj je ošidné. Zvlášť pokud sedíte za stolem a nevidíte situaci kolem.
Hlavní problém není co studovat, ale jestli na to budou mít děti mozkovou kapacitu. A dnešní situace dětí po ZŠ je dost katastrofální. Reforma u těch podprůměrných způsobila větší sebevědomí, ztrátu soudnosti a zakrnění mozkových schopností od krátkodobé paměti přes neschopnost vyvozovýní soudů až po neschopnost dosadit do vzorce.
Budoucnost mají ty profese, které nemohou nahradit stroje. Levného číňana nahradí v továrně roboti. Takže problém bude spíš v tom, jak uživit a zabavit davy nezaměstnaných, kteří nemohou konkurovat automatu.
Tedy buďto intelektuálně náročné činnosti(k tomu musí mít žák předpoklady) nebo tvůrčí řemesla či silniční doprava.
Budoucnost mají ty profese, které nemohou nahradit stroje. Levného číňana nahradí v továrně roboti. Takže problém bude spíš v tom, jak uživit a zabavit davy nezaměstnaných, kteří nemohou konkurovat automatu.
Tedy buďto intelektuálně náročné činnosti (k tomu musí mít žák předpoklady) nebo tvůrčí řemesla či silniční doprava.
Mám velmi neodbytný dojem, že počítače (a nekvalifikovaný dozor) již velmi brzy nahradí také ty učitele, kteří v zásadě neumějí nic jiného než zkontrolovat žákům výsledek výpočtu nebo opravit pravopisné chyby. Pořád se divím například bohorovnému klidu těch učitelů dějepisu, kteří nedokážou předat žákům nic víc než jen sled letopočtů, panovníků a bitev. Navzdory svému historickému vzdělání si zřejmě vůbec neuvědomují, že se právě ocitají v pozici anglických "ručních" tkalců na začátku průmyslové revoluce...
err...mohu-li shrnout: bude potřeba
-tvůrčího myšlení, uměleckého talentu a
-schopnosti plnit úkoly
-schopnosti konstruovat, ovládat a udržovat stroje
-schopnosti poradit si s nepředvídatelnými problémy (na rozdíl od strojů)
-schopnosti nesobecké empatie a vůle pomoci jiným (stárnoucí populace plus zvyšující se počet nezaměstnaných, bezdomovců a lidí trpících civilizačními nemocemi)
Je to tak, pane Botlíku. Dokonce někteří učitelé mají pocit, že když k tomu předávání faktů od tabule využívají dataprojektor či interaktivní tabuli, že tím učí moderně a tudíž tak, jak moderní společnost očekává. Těch faktografických údajů pak lze promítnost snad i o trochu více...
Masivní automatizace se samozřejmě nevyhne ani vzdělávání. Pravda je, že povolání učitele patří k těm, kde je rutinních činností (předávání faktů, hodnocení testů atp.) relativně málo, tedy ve srovnání s jinými zaměstnáními. Nebude to jen automatizace, ale především ekonomický tlak na snižování nákladů ne vzdělávání, který bude počty učitelů snižovat. Tyto změny jsou plíživé a jelikož jen málokdo naslouchá upozornění, že již nastávají, bude to pro mnohé velká rána.
ON
Je sranda, jak mnohý bývalý učitel se stává tím nejlepším a ti "zůstavší" jsou úplní debilové.
Hlavně dějepisáři, co umí s IT, to budou největší pitomci určitě :-).
K ŠNB se může přidat ještě odborník Feřtek a bude to kompletní.
Komu není vzájemné rady, tomu není hospodářské pomoci.
Škoda, že ŠNB nezůstali u tabule, aby by nám to všechno předvedli! Desítky a stovky žáků byly okradeny o takové pedagogické talenty! Jaká škoda!
"Komu není vzájemné rady, tomu není hospodářské pomoci."
Dokážete pane Botlíku napsat, kolik takových dějepisářů jste viděl (kterým není rady?)?
O jejich existenci nepochybuji, jde o ten počet.
Kolika jste dobře radil a odmítli Vaši radu?
Skutečných proroků, není nikdy dost. Opečovávat bychom si je měli. Jakkoli je jen málo více ubohých věcí, než machrovat na bývalé kolegy. Takových, co zběhli za lepším živobytím, je ovšem víc než dost. Před lety jim žáci lezli po hlavě, a tak si teď napravují reputaci a srovnávají pochroumané sebevědomí. Leč, porozhlédneme-li se vůkol, je možná lepší, že se už do tříd k dětem zase až tak často nedostanou. Kdo má machrování v krvi, machruje a machruje a machruje a machruje...
Jedna z indícií, kdy by nebylo od věci se pro jistotu pozeptal v místě bydliště, jestli tam není nějaké doposud tajené domácí násilí.
No jo, říkat nahlas nekonformní názory a umět se podepsat se mezi čtenáři ČŠ nevyplácí. Nějak jsem po delší době zapomněl, odcházím se zase odmlčet.
Vy jste se, pane Neumajere, nějak ztotožnil?
Kdo se hledá, ten se najde.
Nevím, nevím, školy mám nízké, jsem jen nosič vody ve školství, ale copak střechy budou opravovat stroje, nábytek se vždycky jen vyhodí a koupí nový, domy budou opravovat jen námezdné levné síly z ciziny (míněno vnitřní úpravy, kde je hlavně o kvalitu), atd.?
Před válkami, zvláště první, také jen málokdo tušil, jaký to bude masakr a po něm (španělská chřipka), takže tu máme práci ve zdravotnictví, armádu, ...
Jinak už vidím, že mnohé z toho už přede mnou řekl Pytlík.
říkat nahlas nekonformní názory
může dnes ve školství jen naturální hazardér. Tedy, mluví-li v souvislosti s žáky o pracovitosti, smyslu pro povinnost a elementární kázni, tratíce poslední zbytky pudu sebezáchovy.
"No jo, říkat nahlas nekonformní názory a umět se podepsat se mezi čtenáři ČŠ nevyplácí."
Copak tady, tady jde o (víte co) a hlavně ne o Vás, Vy si s prominutím naplkáte kolik je libo!
Problémem dneška je, že nejdou prezentovat názory obecně a pokud obyčejný člověk vyjádří nespokojenost se "shora nařízeným" názorem, se zlou se potáže.
A je jedno, jestli je to škola, róm, blížící se tisíce přistěhovalců nebo kouření v hospodách. Zdravý rozum "vládnoucí vrstvy" a státních úředníků je totiž pryč.
Co za pitomosti padá na školy z MŠMT, ČSI, různých poraden, lidí jako Vy, Štefl a spol, bezpečáků a dalších je NEUVĚŘITELNÉ a nelze se proti tomu bránit.
nelze se proti tomu bránit
Ono přijde na to. Někdy ano, někdy ne.
Kupříkladu, abych mohl požívat přibližně stejných požitků, jako drtivá většina ostatních zaměstnanců školy, měl bych z vůle poskytovatele těch požitků každý rok znova a znova dokládat, že mi dotyčný orgán trávicí soustavy nenarostl a druhý neobnovil svoji funkci.
Hle! I v naší, poměrně ateistické společnosti se ve státní správě najde nemálo lidí, kteří věří na zázraky.
Pokud se jedná třeba o pitomé zákony, tam řešení vidím v demokratické obměně schvalovačů těch pitomých zákonů.
Hle! I já věřím na zázraky...
Vzhledem k tomu, v jakém stavu je část dnešního žactva, přičemž výhled je spíše pesimistický, je a bude učitelů třeba podstatně více. Tedy nechceme-li část dospívající populace z hlediska životních perspektiv odepsat již v raném školním věku. S IT to zas až tak nesouvisí.
Anonymní z 21:30
Kolika jste dobře radil a odmítli Vaši radu?
Chápu sice, na co se ptáte, ale není mi jasné, proč se na to ptáte.
Změny, o nichž jsme psali s panem Neumajerem, budou přece vyvolány silami, na jejichž působení nebude mít můj odhad počtu takových učitelů žádný vliv. Nemám žádný důvod blíže kvantifikovat jejich počet. Za české školství nezodpovídám a sám jsem si poměrně jist, že toho umím dost na to, abych se uživil i ve změněných podmínkách.
Chtěl jsem jen upřímně a otevřeně upozornit, že podle mého názoru před učiteli už brzy vyvstanou značné existenční problémy. Ti připravení obstojí, podobně jako během průmyslové revoluce obstáli nejlepší "ruční" tkalci. Buď vyráběli špičkovou "kusovku" na zakázku, anebo se v nových továrnách uplatnili jako seřizovači strojů, návrháři vzorů ap. Ostatní buď zůstali bez práce, anebo museli nastoupit na horší místa, kde své dosavadní zkušenosti nevyužili. Tak to holt ve světě chodí.
Doufám, že texty a diskuse na České škole si občas přečtou i učitelé, kteří se nad tím třeba zamyslí. Někteří se pak možná i podle toho zařídí. Chci jen mít čisté svědomí, že jsem na to upozornil. Reakce je ale na nich.
Zdejší notoričtí pindači, přicmrndávači a třeskutě ironičtí glosátoři ať si klidně pindají, přicmrndávají a glosují dál.
v jakém stavu je část dnešního žactva
Už teď chybí ve školách pár tisíc psychologů. Ty se ani inteligentními roboty pana Šteffla nenahradí.
Koupil jsem si další koblihy a prognozuji, že do deseti let se budou školních psychologů dožadovat i školy mateřské a střední.
Chci jen mít čisté svědomí, že jsem na to upozornil.
Díky, pane Botlíku. Myslím, že víc se s tím snad ani dělat nedá. Snad jen dát vědět orgánům státní správy a samosprávy, a to nejen ve školství, aby si to tu také občas přečetli.
podle mého názoru před učiteli už brzy vyvstanou značné existenční problémy
Tak už i Vy jste přijal myšlenku, že učitele nahradí roboty? Do svého odchodu do důchodu (asi za 20-25 let) se toho ještě nebojím, spíše se dočkám světové války než vyplnění požadavků na zrušení povinné školní docházky a následného nahrazení středních škol domácím vzděláváním.
A ještě naroste potřeba doplňování vzdělávání formou doučování (jako v Řecku), rekvalifikačních kurzů, ...
I když s v souvislosti s úbytkem žáků na naší střední škole, kteří jsouce přijati do školy nechodí, začínám pochybovat, zda počet těch, kteří o vzdělání vůbec stojí převáží nad počtem těch, kteří jdou pracovat i bez vzdělání.
ti orgáni
notoričtí pindači, přicmrndávači a třeskutě ironičtí glosátoři
A ještě jsem zapomněl poděkovat za kompliment. Asi si začnu chystat vizitku:
kverulant, notorický pindač, přicmrndávač a třeskutě ironický glosátor
To už stojí za výrobu digitálního odznáčku.
"Doufám, že texty a diskuse na České škole si občas přečtou i učitelé, kteří se nad tím třeba zamyslí. "
Je štěstí, že jste zde, v diskusi na ČŠ, zachránil chléb tisícům učitelů, kteří si to přečetli :-).
Historie na Vás bude pamatovat: "Zachráněni internetovou diskusí..."
Tady je takové nekonstruktivní, zapšklé, nepřátelské prostředí - chápejte, je to zde jeden zkrachovalý učitel vedle druhého, ostudy sboroven, k tomu pouze se základní gramotností napsat příspěvek.
Musíte ke kulatým stolům, za "svými", kde se poplácáte mezi sebou, jak jste těm pitomcům dole všechny problémy vyřešili a oni Vám pořád nerozumí, prostě házíte perly sviním. To je asi frustrující. Tak mít na srdci osud českých učitelů a vzdělání a ti si pořád melou svoje a ještě si dělají prdel.
Tak to pardon!
Tolik titulů! Není to zbytečně moc pro jednoho člověka?
Mně by se třeba líbil ten přicmrdávač. V mém případě je to snad až symbolické.
A ti nejlépe připravení ruční tkalci přestali tkát a stali se experty a odbornými konzultanty na tkaní a čím déle netkali a netkali, tím více tkalcům radili a radili. Tak to holt ve světě chodí.
Čisté svědomí je v případě nejmenovaného třeskutě ironického glosátora a radila z povolání contradictio in adjecto.
Zdejší notoričtí pindači, přicmrndávači a třeskutě ironičtí glosátoři ať si klidně pindají, přicmrndávají a glosují dál.
Tohleto ve veřejném prostoru.
Co by se mohlo dít za zavřenými dveřmi učebny, radši ani nedomyslet.
Tak to radši tady...
Nico Pytlik řekl(a)... 29. listopadu 2014 21:22
Už teď chybí ve školách pár tisíc psychologů.
Ano to je poznámka k věci. Práce psychologů a práce jí podobná, je zatím stěží stroji nahraditelná, a poptávka po ní poroste právě s tím, jak vzdělávání v úzkém slova smyslu (tedy zhruba to, co dnes zabezpečuje frontální výuka) začnou zajišťovat stroje.
to je poznámka k věci
Chce tím, pane Šteffle, na dobrou noc říci, že ono 'strojní' zkompetentňování, které vizionáři předpovídají, a po něm i volají, povede ve svém důsledku ke zvýšené spotřebě dětských psychologů?
Panečku...
Když shrnu níže uvedené - nediskutujeme tady o námětu pro katastrofický film?
Blogger Ondřej Šteffl řekl(a)...
Nico Pytlik řekl(a)... 29. listopadu 2014 21:22
Už teď chybí ve školách pár tisíc psychologů.
Ano to je poznámka k věci. Práce psychologů a práce jí podobná, je zatím stěží stroji nahraditelná, a poptávka po ní poroste právě s tím, jak vzdělávání v úzkém slova smyslu (tedy zhruba to, co dnes zabezpečuje frontální výuka) začnou zajišťovat stroje.
29. listopadu 2014 23:22
Blogger Nico Pytlik řekl(a)...
to je poznámka k věci
Chce tím, pane Šteffle, na dobrou noc říci, že ono 'strojní' zkompetentňování, které vizionáři předpovídají, a po něm i volají, povede ve svém důsledku ke zvýšené spotřebě dětských psychologů?
Panečku...
Nico Pytlik řekl(a)...
ono 'strojní' zkompetentňování, které vizionáři předpovídají...
Nějak se lišíme v tom, jak rozumíme tomu, co vizionáři předpovídají. Já tomu rozumím tak, že bude nahrazena zejména frontální výuka. Té je zatím hodně, viz zpráva ČŠI. A kdyby hypoteticky byla nahrazena všechna, šla by domů hypoteticky tak polovina učitelů.
Ale zkompetentňování se to zas tak moc netýká, k tomu totiž při frontální výuce prakticky nedochází, rozhodně méně než třeba o přestávkách. A 'strojní' zkompetentňování je zatím daleko.
http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/F/Frontalni_vyuka
"Pokud je ale frontální výuka prováděna dobře, přináší konzistentní a zřetelné výsledky, a proto by neměla být automaticky odsuzována. Za jistých předpokladů může být velice efektivní:..."
Takže stroje budou zajišťovat výuku, která "nezkompetentňuje"? Tedy zajistí levněji produkci nekvality?
Jestli to s tou frontální výukou nebude složitější. Jestli ono spíš nepůjde o to, je-li výuka dobrá, a pak teprve o všechny ty další přívlastky. Jestli spíš nejde o to nemyslet si, že cosi samo o sobě spasí svět.
Jinak zkompetentňovat se můžeme i v hospodě nebo třeba při natáčení porna. Podle pana Šteffla je to totéž jako ve škole a učitel nemá právo autoritativně určovat, co je pro mládež lepší. Podle mne je to padlé na hlavu.
Podle mne je to padlé na hlavu.
A my z toho máme padnout na prdel.
Okomentovat