Ondřej Neumajer: Deset znaků digitálně zdatného učitele

pondělí 24. listopadu 2014 ·

V červenci 2014 zveřejnil web Daily Genius na svých stránkách infografiku, která popisuje deset znaků digitálně zdatného učitele. Volně jsem ji přeložil a adaptoval s komentáři pro české učitele. Najdete se v následujících deseti znacích?

  1. Vaši studenti čtou váš blog. Dobře vědí, že na něm publikujete informace, které jim mohou pomoci s domácími úkoly, že tam doporučujete užitečné aplikace pro chytré telefony a tablety, sdílíte odkazy na další zajímavé blogy a mnoho dalšího. Studenti mohou příspěvky komentovat, nebo je alespoň sledovat.
  2. Vaše skutečné vzdělávání probíhá online. Dobře víte, že nabídka DVPP, kterou najdete ve sborovně v nepřeberném množství letáčků a katalogů, vás může uspokojit jen do jisté míry. Právě v online komunitách učitelů, sociálních sítích a dalších internetových platformách spatřujete mnohem zajímavější a inspirativnější prostředí ke vzdělávání.
  3. Budujete si své osobní vzdělávací prostředí. Toto prostředí, které je do velké míry online, vás spojuje s učiteli stejného světonázoru, zaměření, stupně či druhu školy, aprobace nebo prostě jen s těmi, kteří dělají něco inspirativního, co se vám líbí. Díky němu víte, kde hledat rady a informace, pokud potřebujete pomoci s konkrétní záležitostí. Do vašeho osobního vzdělávacího prostředí mohou patřit internetové služby, jako jsou sociální sítě (Facebook, Google+ atp.), blogy, RSS kanály, sdílené záložky, otevřené e-learningové kurzy, webináře, webové zpravodajství atp. Pomocí těchto nástrojů sledujete a zároveň komunikujete a komentujete příspěvky ostatních, zanecháváte tím na internetu vlastní digitální stopu, kterou mohou pro své vzdělávání využívat další učitelé.
  4. Sdílíte vlastní zážitky s lidmi, které znáte jen online. Nemusí se jednat pouze o vaše zážitky ze vzdělávání studentů, ale případně i z vašeho osobního života, například fotografie ze zajímavé dovolené. V tomto bodě asi bude mezi autorem desatera pro situaci v USA a českým učitelem největší rozdíl. Česko je příliš malé, aby platilo, že se znáte pouze z online světa -většina učitelů z českých online komunit pedagogů se zná i osobně, byť jsou z různých částí Česka. Navíc z průzkumu European Schoolnetu ICT in Education z roku 2012 víme, že účast českých učitelů v online vzdělávacích komunitách je druhá nejmenší ze 31 zúčastněných států. Podle zprávy se k ní hlásí pouze 8 % učitelů ZŠ a 13 % SŠ.
  5. Vaší běžnou praxí jsou příspěvky na Twitteru. Sledujete je z počítače i chytrého telefonu a sám/sama přispíváte zejména o víkendech. Stejně jako v minulém případě je u Čechů tento znak digitální zdatnosti spíše výjimkou. Twitter je v Česku většinou na okraji zájmu a ve vzdělávání schází na úbytě. Například MŠMT se ale pokusilo v říjnu 2014 využít Twitter pro zapojení českých učitelů do týdne EU Code Week, který má propagovat programování (viz hashtag #codeEU).
  6. Letní prázdniny máte spojené nejen s časem odpočinku, ale i s pravidelnou účastí na letní škole. Množství vzdělávacích aktivit pro učitele v době hlavních prázdnin nese název letní škola. Ač v tuzemsku o prázdninách oproti USA (zatím) nedominuje jedna velká konkrétní akce pro zájemce z řad příznivců vzdělávání s digitálními technologiemi, nabídka menších letních škol je poměrně široká. A mnohdy se jedná o akce povedené.
  7. Trendy moderní pedagogiky vás nezaskočí. Víte, co se skrývá pod pojmy, jako jsou BYOD, 1:1, konektivismus, převrácená výuka, cloud, MOOC, webinář, eTwinning, Creative Commons nebo virtuální hospitace.
  8. Máte kontakty s učiteli v zahraničí a nebojíte se je využívat. Pro české učitele zapojené do spolupráce mezi školami jsou typické přátelské vztahy s učiteli ze zahraničí díky výměnným pobytům (Comenius), projektům online spolupráce (eTwinning) či příhraniční spolupráci. S učiteli z těchto škol jste průběžně v kontaktu a v případě potřeby se na ně můžete elektronicky obrátit.
  9. Jste digitálním občanem. Máte znalost netikety, k ostatním diskutujícím přistupujete s respektem, snažíte se být užiteční celé online komunitě, nesedáte na lep internetovým trollům, poznáte projevy kyberšikany. Všechny tyto zkušenosti předáváte svým studentům.
  10. Stále se snažíte poznávat něco nového, zkoušíte nové nápady, rád(a) si hrajete s technologickými novinkami. Těšíte se na novou verzi vašeho operačního systému, novou aplikaci pro výuku, o které jste se dozvěděl(a) od kolegy přes internet. Zkrátka, neflexibilní, tvrdohlavá a konzervativní osobnost s rigidním myšlením je vaším pravým opakem.

Je vysoce nepravděpodobné, že splňujete všech deset znaků digitálně zdatného učitele. Bylo by totiž podivné, kdybyste i při takovém vytížení našel/našla ještě čas číst tento článek, který navíc vychází v tištěném časopise.

Výše popsané znaky mohou pro učitele neorientující se v digitálním světě znít nepochopitelně, až neuvěřitelně. Tací učitelé zpravidla nedovedou pochopit, proč by takové aktivity měli dělat, co by jim pro jejich profesi mohly přinést.

Seznam není nutné brát jako etalon naplňující znaky digitální zdatnosti. Uvedených deset aktivit dává spíše tušit, kterým směrem moderní pedagogika kráčí.

Každá z popsaných aktivit vám může otevřít nové obzory, které vám prostředí školní sborovny, tištěných časopisů, televize a rádia neumožní nahlédnout. Tyto obzory jsou od vás vzdáleny jen pár klepnutí myší.

Původní desatero je dostupné na

http://dailygenius.com/tech-savvy-teacher/.

Zdroj:
NEUMAJER, O. Deset znaků digitálně zdatného učitele. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer ČR a. s., 2014, roč. 11, č. 11, s. 13-14. ISSN 1214-8679

Psáno pro Řízení školy, převzato z autorova blogu.


33 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. listopadu 2014 v 0:16  

Tak že mám jeden a půl odznáčku. Ani si nedovedete představit, jak by mi bylo krásně, netrpět občas výpadky funkčnosti některých orgánů. Mých, vnitřních.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
24. listopadu 2014 v 0:42  

Existuje také digitálně zdatný poslanec, lékař, policista, advokát, starosta, ministr nebo ředitel?

Kolik mají znaků?

Milan Keršláger řekl(a)...
24. listopadu 2014 v 9:39  

Už to tady bylo: http://www.ceskaskola.cz/2014/09/infografika-deset-znaku-technologicky.html
ale spíše je to exhibicionista, než učitel. A nebo učí výhradně o sociálních médiích současnosti.

MM řekl(a)...
24. listopadu 2014 v 11:09  

Za pět, najevýš deset let bude podobné desatero k smíchu.
Navíc nejde ani tak o vážně míněné rady, jako spíš o návod pro přívržence církve zvané "Digitalizovaná škola". Hlavním cílem této církve je uživit klérus.
----------
P.S.: Urážejí mě jednoduché rady prezentované v podobě "infografiky". Skutečně si autoři myslí, že čtenář nepochopí obyčejný psaný text?
Teď už jen zbývá do infografiky převést biblické Desatero...
Obzvláště se těším na "nesesmilníš".

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. listopadu 2014 v 12:55  

Já bych možná potřeboval uvést spíš pár znaků zdatného lamače dívčích srdcí. Posledních třicet let se nějak nedaří... a nedaří.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
24. listopadu 2014 v 14:38  

Sdílení fotoček z dovolených je znakem digitálně zdatného učitele? Nebo digitálního magora? Děkuji – nechci.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
24. listopadu 2014 v 15:24  

Jak poznamenal pan Keršláger, autor onoho desatera je pravděpodobně trochu "mimoň".

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
24. listopadu 2014 v 16:05  

Kdyby to byl vtip... Kdyby to napsal někdo jiný... ale pan Neumajer stojí za Digitální strategií, tedy mohl by mít nějaký vliv... Možná by někdo ještě chtěl takové zdatnosti vmáčknout do kariérního řádu... Mám pocit, že Amíci ty Marťany v oblasti 51 neuhlídali...

Tajný Učitel řekl(a)...
24. listopadu 2014 v 16:30  

Jen aby ten digitální učitel měl čas na učení mezi tím twitterováním, facebookováním, skypováním, blogováním a hraním s novými technologiemi. Jaká to galaktická hromada hnoje.

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. listopadu 2014 v 16:43  

Kdyby to byl vtip

Tak moment! Jako že není???
A já si celý den lámu hlavu, co bych tak ještě přidal vtipného, když už to tu konečně jede...
Ale v tom případě je to setsakra vážná věc. Jak se pak má člověk v té kariéře posouvat, když nemá co sdílet, protože se třeba na tu dovolenou vůbec nedostal. Tak snad něco z tradičně zajímavé pedagogické rady?

Jana Karvaiová řekl(a)...
24. listopadu 2014 v 16:45  

Buď je dnes apríla nebo patřím do kategorie pedagogických blbů obecných.

Jitka Rambousková řekl(a)...
24. listopadu 2014 v 21:11  

Vás z toho opravdu zaujala jen ta dovolená?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
24. listopadu 2014 v 22:22  

Deset znaků digitálně zdatného učitele (titulek) není nutné brát jako etalon naplňující znaky digitální zdatnosti (komentář). Tož jak, chlapi, šak sa domluvte.

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. listopadu 2014 v 22:24  

Vás z toho opravdu zaujala jen ta dovolená?

Radši ano. Je to docela dobře uchopitelné. Pár laciných vtípků, a můžeme to nechat odplynout z přehledu aktuálních článků. A radši, radši bych u toho i zůstal. Abychom se třeba nedostali až k otázkám v tématickém rozsahu od směšnosti, až k pomatenosti.
Tak snad jen ocituji, s dovolením, pana Hrabáče.
'Za pět, najevýš deset let bude podobné desatero k smíchu.'
Kdo zažil 'digitalizaci' výuky prostřednictvím Čubových IQ151, pamatuje si, jak byly inovativní nebožačky přezkušovány z významu bitů příznakového registru procesoru Intel 8080A.
'Hlavním cílem této církve je uživit klérus.'
Už je někde k dispozici anylýza efektivity vynaložených nákladů na pořízení například interaktivních tabulí pro zkvalitnění zkompetentňovacího procesu a zvýšení konkurenceschopnoti pro dvacáté první století? Už nam ty naše děti milují matematiku? Nebo to propukne až s tabletizací výuky?

Nad to ani nevím, co bych třeba já k tomu mohl říci odborně konzultantského. Mobil nemám, a u většiny věcí tam zmíněných si ani nedovedu představit, k čemu by to mohlo být dobré.
Jo, akorát ten blog. O tom jsem už neco slyšel. Ale i kdyby se nakrásně Kaplického knihovna postavila, nedovedu si představit, jak by tam moji žáci jezdili si číst moje poznámky k výkladu. Když je navíc nedám z ruky. Pokud je tedy najdu.

krtek řekl(a)...
25. listopadu 2014 v 7:18  

Dnes si procvičíme nová slovíčka:
blog - internetový deník, kde jeho autor píše své názory, zkušenosti, události ze života, komentáře, dělí se o své pocity, hobby zájmy atd.,vzniklo stažením termínu: web log, příspěvky se řadí nejčastěji v chronologické pořadí,
blok - 1. skupina, celek vytvořený seskupením
2. velký kus hmoty
3. zábrana, překážka
4. ve sportu obranná činnost
5. sešit s volně oddělitelnými listy papíru,
blob - slovních cizích slov nezná; wikipedia říká, že jde o Binary Large Object, tedy velký objem dat; tedy přeneseně "velké cosi"
---
Jinak digitálně zdatný učitel hlavně dokáže včas (do zazvonění na přestávku) vyplnit elektronickou třídní knihu.

Ondřej Neumajer řekl(a)...
25. listopadu 2014 v 8:10  

Už je někde k dispozici anylýza efektivity vynaložených nákladů na pořízení například interaktivních tabulí pro zkvalitnění zkompetentňovacího procesu a zvýšení konkurenceschopnoti pro dvacáté první století? Už nam ty naše děti milují matematiku? Nebo to propukne až s tabletizací výuky?
No, nedá mi to nepopřát kverulantům věrným ČŠ čekání na takové studie komentováním článků.
Ostatním doporučuji nečekat na nic, a pokusit se pochopit, k čemu by popsané aktivity a dovednosti učitele mohly žákům být ku pomoci již dnes.
ON

Tajný Učitel řekl(a)...
25. listopadu 2014 v 8:36  

Nezlobte se, nebo zlobte pane Neumajer,
ale vaše recepty na digitální zdatnost pouze znamenají méně času na prezenční, ne virtuální výuku, na svět a opravdové žití. Více času před obrazovkou přece z nikoho lepšího učitele nemůže udělat. Výuka se totiž, zatím, odehrává jaksi naživo. Zabalte si svoje digitální hračičky a běžte si hrát na virtuální píseček.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
25. listopadu 2014 v 11:07  

Výjimečně s Vámi tajně souhlasím.

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. listopadu 2014 v 13:15  

"velké cosi"

Velké cosi bylo v naší kultuře od jaktěživa vnímáno jako neméně 'velké kulové', popřípadě v expresivnějším pojetí a v konkrétních souvislostech jako cosi, do čeho se občas nerado šlápne.
Doplňuji slovník o
blot - skvrna, zůsob přenosu proteinů.

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. listopadu 2014 v 13:37  

Ostatním doporučuji nečekat na nic

Tady ale nikdo nikdy na nic nečeká. Jakmile se o něčem provalí, že je to už zase ten zaručený nástroj na řešení vzdělávacích problémů, jsou toho v historicky zadbatelně krátké době plné školy.
Takové 'sledování příspěvků na Twitteru z počítače i chytrého telefonu a přispívání zejména o víkendech' patrně tamtéž, osobně považuji za naprosto průlomové využití informačních a komunikačních technologií pro vzdělávací potřeby žáků napříč vzdělávacími oblastmi. Úplně se chvěji pohnutím.
Jen si nejsem jist, jestli se mi tím podaří dětičky odklonit od plkání na fejzbůku k uvědomělému zkompetentňování se.

krtek řekl(a)...
25. listopadu 2014 v 15:05  

"Kverulant" - takhle hezky mi už dlouho nikdo neřekl. Děkuji, vážím si toho, že jsem zase na kariérním žebříčku poskočil ze stupně "ten blbec" a "IT děvče pro všechno" na políčko "kverulant". Digitální odznáček by nebyl?
Děkuji za blot.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
25. listopadu 2014 v 17:37  

Tací učitelé zpravidla nedovedou pochopit, proč by takové aktivity měli dělat, co by jim pro jejich profesi mohly přinést.

Tak mi, pane Neumajere, otevřete digitální obzory a vysvětlete, co mi sdílení právě soukromí (!!!) může v profesi učitele základní školy přinést. Konkrétně prosím.

Ondřej Neumajer řekl(a)...
25. listopadu 2014 v 21:50  

To je právě ten problém. Tyto zkušenosti nelze přenášet popisem, ale patrně jen osobní zkušeností. Pokud si je sám nevyzkoušíte, je zbytečné Vás přesvědčovat. Technologie mohou pomoci jen tomu, kdo chce, aby mu pomohly. Zkusíte-li si to a pak napíšete, že Vám to přineslo jen málo, bude to užitečná zkušenost. Nezkusíte-li si to na vlastní kůži sám, je zbytečné o tom hovořit, nepochopíte.

Unknown řekl(a)...
25. listopadu 2014 v 21:59  

desatero zasloužilého českého učitele před penzí: prestarium,mycardis,tezeo,kapidin,psychofaren,verospiron,milurit,purinol,ibuprofen,gutalax

Unknown řekl(a)...
25. listopadu 2014 v 22:43  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Zdeněk Sotolář řekl(a)...
25. listopadu 2014 v 22:45  

To je právě ten problém... Nepřenositelná zkušenost, Nesdělitelná, Tajuplná, Esoterická... Nic konkrétního, raději...aby... Mám nápad: snad pomůže, když si vezmu noťas na lóže, na sebe si obléknu zástěru a na zeď pověsím kružítko a trojúhelník... Třeba to začne fungovat...

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. listopadu 2014 v 22:50  

desatero zasloužilého českého učitele před penzí

Každý máme, pane laimesi28, svoje desatero.
To moje se s Vaším setkává přes ibuprofen.

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. listopadu 2014 v 22:53  

zkušenosti nelze přenášet popisem

Bezesporu. Pak ovšem, pane Neumajere, pojmenujte svůj článek třeba:
'Deset znaků digitálně zdatného Neumajera.'

Milan Khas řekl(a)...
26. listopadu 2014 v 21:44  

Když to tady tak čtu, tak mně došlo, že mně je vlastně strašně líto Sumerů. Jakou ti měli kliku, že tehdy neexistovali podobné internetové diskuze... Už vidím ty komentáře, když začali bušit do sluncem vysušených destiček rýtkem nějaké paznaky... Tak uvidíme... Třeba nás za 6 000 let také někdo pochopí :)

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
27. listopadu 2014 v 19:22  

Líto, protože měli kliku? Bušit do destiček rýtkem? Třeba to někdo za 6000 let pochopí.

Milan Khas řekl(a)...
27. listopadu 2014 v 21:29  

Mám na mysli hliněné tabulky, na které se tehdy zapisovalo a následně je Sumerové sušili na slunci. Také si o nich tehdy zřejmě ostatní, co nebyli příliš nakloněni přirozenému vývoji, touhou zkusit to jinak a využít nových možností, které takové tabulky přinášeli, že se ti, co drží v ruce "placky" a ryjí do nich, při nejmenším zbláznili...
Pravda, dnes jsou tabulky možná lehčí a menší, nicméně mně to přijde, že v blátě se občas patláme také...

Unknown řekl(a)...
28. listopadu 2014 v 21:48  

a co kdybychom nejdříve naučili ta dítka číst,psát a počítat a pak se věnovali té digitalizaci

poste.restante řekl(a)...
29. listopadu 2014 v 0:44  

Sumerové, destičky, hmmm.
Chápu.
Dialog vedený dvěma žáky on-line v roce 2044: "Si představ, že nám dnes vykládala úča*), že jako se lidi normálka*) museli učit psát na klávesnici, nebo čmárat ňáký*) klikyháky na nějakejch tabletoidech, nebo tak nějak."
"A proč jako?"
"No protože jim na mobilech*) nefungovalo rozpoznávání řeči, nebo co."
"To jako, že museli číst a psát sami, jo? Vopruz*)."
Slova s *) budou nahrazeny dobově aktuálními výrazy.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.