Média a vzdělávání: obraz s velmi nízkým rozlišením

čtvrtek 13. listopadu 2014 ·

Média se vzděláváním zabývají, ale jejich pozornost je zaměřená na sezónní události, administrativu či politické souvislosti. Podstatná témata často chybí.


Co se děti ve škole učí, jaká je náplň jednotlivých předmětů, připravuje škola, na co připravovat má? Takové informace lze v médiích najít sporadicky. Podle rodičů média neposkytují dostatek informací. Takové jsou závěry výzkumu Petry Budnikovové, který je součástí diplomové práce Média a způsob, jakým pojednávají o vzdělávání.

Výzkum se zabývá obsahovou analýzou vybraných médií (plošných deníků a televizí) za rok 2012. Výsledky této analýzy byly porovnány s očekáváním zástupců cílové skupiny – rodičů. Byla potvrzena hypotéza, že i když vzdělávání a školství patří mezi témata, o něž mediální konzumenti – alespoň deklarativně – projevují zájem, média je pokrývají pouze částečně, a že se soustředí na dílčí, relativně izolovaná témata. Široké spektrum témat, které vzdělávání představuje, zužují jen na určité oblasti, jako je administrativa, činnost ministerstva školství, reforma vysokých škol a na sezónní témata jakým je například maturitní zkouška na konci středoškolského vzdělání. Ve sledované mediální agendě se projevil velmi silný sezónní charakter.

Různá média se zaměřují na různá témata. Například soukromá TV Nova pojímá své referování o školství formou infotainmentu, oproti tomu veřejnoprávní ČT24 je více zaměřena na politická témata a souvislosti. Lidové noviny se například jasně staví proti testování žáků, což je patrné z titulků a frekvence článků na toto téma. Hospodářské noviny, ekonomicky zaměřené, se logicky relativně více věnují uplatnění absolventů a situaci na vysokých školách. MF DNES má síť regionálních zpravodajů a přináší čtenářům regionální informace z místních škol. Pouze 2, 26 % příspěvků napříč sledovanými deníky se týká toho, jaká je náplň předmětů, co se žáci ve škole skutečně učí. Z provedeného dotazníkového šetření vyplynulo, že pouze 2 % rodičů si myslí, že se z médií dozvídá informace o tom, jak kvalitně školy připravují děti do života. Téměř polovina rodičů se vyjádřila, že nikdy nepřemýšleli nad tím, zda média vůbec referují dostatečně o vzdělávání.

Bohumil Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Byť se jedná o diplomovou práci, výsledky jejího výzkumu stojí za pozornost. Už jen z toho důvodu, že se jedná o první takto pojatý výzkum. Jeho výsledky potvrzují, že vzdělávání není – vedle témat jako politika, ekonomie, zdraví – mediálně dostatečně pokryto. Obraz, který média vytvářejí, může často vést k dojmu, že se v oblasti vzdělávání nic podstatného neděje. A to je velký omyl.“

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.