V deníku MF Dnes se dne 18. listopadu 2014 v článku k pilotnímu ověřování organizace přijímacího řízení do oborů vzdělání ukončených maturitní zkouškou objevila informace, která může být pro čtenáře zavádějící. Paní redaktorka zde uvedla “Pokud ředitel rozhodne odmítnout žáka podle pořadí v testech, které se konaly mimo zákonem určený termín, rodiče mohou jeho rozhodnutí napadnout u soudu. Ten pak může nařídit, aby byl žák přijat.” Tato informace však může nesprávně nabudit dojem, že výsledky pilotního ověřování mohou být napadnutelné z důvodu toho, že pilotní ověřování není v souladu se školským zákonem, což je chybné konstatování.
Pilotní ověřování přijímacího řízení se nerovná přijímací zkoušce podle vyhlášky č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách, proto má jiný termín. Ředitel školy nemusí v rámci přijímacího řízení přijímací zkoušky vyhlašovat, může o přijetí rozhodovat podle jiných kritérií, která si stanoví a předem oznámí. Pilotní ověřování pouze poskytuje ředitelům středních škol nástroj, jehož pomocí mohou stanovit jedno z kritérií pro přijetí uchazeče. Jaká další kritéria pro přijetí ke střednímu vzdělání ředitel školy využije je zcela na něm, stejně jako rozhodnutí o tom, jakou váhu jednotlivým přijímacím kritériím udělí.
Jednotný test ovšem nemůže být jediným kritériem, na jehož základě stanoví ředitel školy pořadí uchazečů pro přijetí. Součástí kritérií přijímacího řízení musí být i nadále hodnocení uchazečů podle hodnocení na vysvědčeních z předchozího vzdělávání. Navíc může být v souladu s § 60 odst. 13 školského zákona podle požadavků určených ředitelem střední školy součástí přijímacího řízení také „školní“ přijímací zkouška nebo jiné ověření vědomostí, dovedností nebo schopností uchazečů. Jednotné testy z ČJL a M doplňují kritéria přijímání ve školách, které se pilotního ověřování účastní.
Vyhlášené pilotní ověřování se uskutečňuje na základě ustanovení § 171 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školského zákona) a v jeho rámci je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zmocněno vyhlašovat a řídit pokusné ověřování metod, obsahu, forem, organizace vzdělávání a pokusné ověřování způsobu řízení škol a školských zařízení. Pokusná ověřování tedy mohou ověřit takové metody, formy a organizaci vzdělávání, které dosud nejsou upraveny právními předpisy.
CERMAT: Stanovisko k postavení pilotního ověřování organizace přijímacího řízení v rámci ostatních platných právních předpisů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Jestliže tímto "jiným kritériem" může být i písemná zkouška konaná před oficiálním termínem přijímaček, otvírá se tím Pandořina skříňka přijímacího chaosu.
Neboť pak každá škola může místo přijímaček v oficiálním termínu (tj. nejdříve 22. 4.) pořádat své vlastní přijímací testy kdykoliv dříve, pouze je nebude nazývat oficiálním pojmem "přijímací zkouška", ale například "testy uchazečů". A výsledky těchto testů budou "jiným kritériem", zatímco standardní "písemná zkouška" se konat nebude.
Protože v dnešní situaci "boje o uchazeče" má každá škola i uchazeč zájem mít jistotu přijetí co nejdříve, asi tato "jiná kritéria" začne používat více škol.
Vůbec bych se nedivil, kdyby toto "jiné kritérium" školám začalo nabízet i SCIO místo klasických přijímaček.
Nevěstinec v přijímacím řízení tím bude završen, čímž se potvrdí, že guláši se nejlépe daří v chládku.
Důležitý je konec té věty "...které dosud nejsou upraveny právními předpisy." PZ jsou upraveny právními předpisy, těžko je tedy pokusně ověřovat. Právní názor na to může být jistě různý, četl jsem už několik právních stanovisek k této problematice. Stanovisko soudu, až to někdo napadne, jistě nelze předjímat, ale určitě to může skončit i tak, že to zkrátka celé zatrhne. Pak bude chaos dokonalý.
A není to tedy klasické obcházení zákona? Uděláme přijímací zkoušky, ale budeme tomu říkat "pilotní ověření", takže se vyhneme zákonu, ale ve skutečnosti to školy jako přijímací zkoušku budou uznávat.
Říkám si, proč Scio vlastně taky neudělá nějaké "pilotní ověření"? Ministerstvo by to těžko mohlo napadnout, když postupuje stejně.
Je-li to pilotáž čili ověřování, k výsledkům by se nemělo nijak přihlížet. Při pilotáži se může leccos semlít, např. se zadání provalí, testy nedorazí včas, budou v nich chyby. Co si pak počne škola, která na tuto "pilotáž" spoléhá natolik, že se nesichruje jinými testy (klidně vlastními), a pak se pilotáž nepovede?
Také se ptám, co si potřebuje MŠMT, potažmo Cermat ověřovat takto plošně. Úlohy určitě ne, na logistiku by stačilo pár desítek škol z celé ČR. Má-li to být pojato jako zátěžová zkouška, pak je hazard škol na ni spoléhat.
A jak píšou pánové Zelenda a Pudlák, ještě se může stát, že soud prohlásí zkoušky za neplatné. Precedens z maturit nebo z nedávných komunálních voleb ukazuje, že soudy přestávají jen tak kývat a občas mohou způsobit státní moci jisté nepohodlí...
Předpokládám, že ruku v ruce s tímto vývojem dospějeme ke stavu, kdy i přijímačkové testy Scio budou povinně zveřejňovány.
Podle mne to je čiré obcházení zákona, protože přijímací řízení je popsáno ve ŠZ.
A pan ministr zneužil své pravomoci a zaměnil pokusné ověřování dle ŠZ za "pilotní" ověřování. Pan ministr možná nemá smysl pro význam slov, ale v ČJ "pokusné" znamená, že pro ověření určité teorie provedu pedagogický experiment v praxi na malém souboru žáků. Například na 10 školách. (Srovnejme s pokusným ověřováním domácí školy na druhém stupni.)
Pilotní ovšem znamená něco jiného, to je první náběh určitého projektu a k tomu daný paragraf neslouží. Přičemž toto pilotní ověřování například mění počet možností zkoušky na jednu, mění přihlášky apod.
Chtělo by to podat žalobu proti obecně závaznému rozhodnutí úřadu.
Pane Soukale, jak prosím váš komentář souvisí s tím, co se píše v článku?
Podle mě nijak. Chcete-li diskutovat na téma zveřejňování PZ Scio, najděte si prosím odpovídající článek a příslušnou diskusi, nebo napište článek sem na Českou školu.
Nemáte nějakou alergii na písmeno S, pane Hučíne?
Pane Hučíne,
komentoval jsem závěr Vašeho příspěvku, to je myslím zřejmé.
Okomentovat