Zpráva odráží cíle iniciativy Komise nazvané Otevření systémů vzdělávání a je založena na informacích od více než 50 odborníků z 22 evropských zemí, Společného výzkumného střediska Komise, Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO). Zpráva tvrdí, že je nezbytné podniknout kroky k podpoře inovací při výuce, aby se využilo intenzivnější využívání sociálních sítí, otevřených vzdělávacích zdrojů a vzestupu učení a hodnocení založeného na údajích.
„Tato zpráva poskytuje tvůrcům politik a vedoucím pracovníkům ve školách cenné informace a pokyny o potřebě osvojit si digitální a otevřené zdroje. Pokud chceme zajistit, aby byly nejmladší generace připraveny na své budoucí povolání, musí Evropa zvýšit své úsilí,“ uvedla evropská komisařka pro vzdělávání, kulturu, mnohojazyčnost a mládež. „Zlepšené digitální dovednosti a přístup k digitálním a otevřeným zdrojům jsou zásadně důležité, a to nejen pro lepší výuku, ale také pro vytvoření flexibilnějších modelů vzdělávání, které usnadňují celoživotní vzdělávání.“
Zpráva uvádí, že integrace informačních a komunikačních technologií do vzdělávání učitelů a řešení nízkých digitálních kompetencí představují řešitelné problémy. V krátkodobém horizontu bude obtížnější vytvořit „autentické“ vzdělávací příležitosti a dosáhnout prolnutí formálního a neformálního vzdělávání. Mezi nejobtížnější, „zapeklité“, výzvy patří potřeba zlepšit výuku komplexního myšlení a zajištění toho, aby se studenti stali „spolutvůrci“ vyučování.
Panel odborníků předpovídá, že cloud computing a používání tabletů budou do roka běžně využívány v řadě evropských škol, zatímco učení prostřednictvím počítačových her a spojení fyzického a virtuálního prostředí se nedílnou součástí výuky stanou během následujících dvou či tří let. Odborníci se domnívají, že může trvat až pět let, než budou vyvinuty vzdálené a virtuální laboratoře a než budou vytvořeny strategie, které studenty povzbudí k tomu, aby se ujali aktivní úlohy při spoluvytváření podoby svého vzdělávání.
Problémy podobné těm, kterými se zabývala zpráva Horizon Report, budou v prosinci projednávány na konferenci na nejvyšší úrovni nazvané „Vzdělávání v digitální éře“, kterou společně organizují Evropská komise a italské předsednictví Evropské unie.
Další informace
- MEMO/14/548 Co je to Horizon Report?
- Horizon Report Europe
- Evropská komise: Vzdělávání a odborná příprava
- Vědecké centrum Společného výzkumného střediska
- Výzkum využívání IKT v oblasti vzdělávání, dovedností a otevřeného vzdělávání
- Internetové stránky Androully Vassiliou
- Androulla Vassiliou na Twitteru @VassiliouEU
- New Media Consortium
0 komentářů:
Okomentovat