Vladimír Doležal: Jsou naše předpoklady o čtení nesprávné?

čtvrtek 23. října 2014 ·

Informace o často diskutovaném tématu týkajícím vlivu technologií na úroveň čtenářské gramotnosti postavená na překvapivém blogovém příspěvku Tima Kastelleho a vlastním názoru autora.

V poslední době se často setkávám se zcela odlišnými názory na úlohu tištěného slova a slova digitalizovaného. Za krajní póly těchto názorů lze považovat přesvědčení, že masové rozšíření internetu zcela vytlačilo čtení knih, které pomalu a jistě upadá, a naopak, že internet a další digitální média vedou ke zvyšujícímu se zájmu o čtení. K typickým představitelům té první skupiny patří např. Nicholas Carr (Dělá z nás Google hlupáky?) či teď tak populární Manfred Spitzer (Digitální demence z pohledu učitele IT). S názory stojícími na opačném pólu se setkáváme mnohem méně často. Jedním z představitelů je např. Tim Kastelle, který nedávno na svém blogu pod názvem „Your Assumptions About Reading Are Wrong“ publikoval polemiku s názory Nicholase Carra [1]. Zatímco Carr je přesvědčen, že masové rozšíření internetu a jeho každodenní až několikahodinové používání změnilo schopnost člověka soustředit se, přemýšlet o tom, co čte, a vede ke ztrátě sociálních kontaktů, k závislosti (netolismus), Kastelle se překvapivě domnívá, že se díky internetu míra čtení v populaci naopak zvyšuje.

Tim Kastelle se nám ve svém článku právě tohle snaží vysvětlit. Svůj názor, že zájem lidí o čtení roste a neklesá, dokládá empirickými údaji. Do textu vložil sloupcový graf, ve kterém jsou údaje nashromážděné během pěti desetiletí Gallupovým ústavem a mapují odpověď „ano“ respondentů na otázku „Čtete v současné době nějakou knihu, nebo jste dostali knihu jako dárek?“ Sloupce jsou seřazeny retrospektivně, možná aby vyzkoušel pozornost čtenářů.

Dlouhodobý vývoj odpovědí respondentů Gallupova ústavu

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

1 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
23. října 2014 v 16:34  

Jestli jsem to dobře pochopil, anketa byla cílena na dospělé čtenáře.

To je pak ale k ničemu.