Národní rada pro vzdělávání by měla být platformou pro širokou a otevřenou diskusi o budoucnosti vzdělávací politiky. Její prozatímní složení proto vyvolává otázky, zda bude schopná tomuto úkolu dostát.
EDUin vítá ustavení Národní rady pro vzdělávání jako důležitého prvku vzdělávací soustavy, který pomůže udržet kontinuitu vzdělávací politiky při změně na místě ministra. Mělo by ale jít o nepolitický orgán, který bude umožňovat otevřenou diskusi a zohledňovat názory širokého pléna odborníků. Stávající složení Národní rady pro vzdělávání ale považujeme za nevyvážené, v Radě dostávají příliš velký prostor zájmové skupiny na úkor nezávislých odborníků.
- Nejdůležitější funkcí Národní rady pro vzdělávání je udržení kontinuity a dlouhodobé vize vzdělávací politiky. Národní rada by také měla zvyšovat povědomí veřejnosti i regionálních politiků o tom, co je ve vzdělávání důležité. Podrobnosti o tom, co může MŠMT udělat pro rozvoj regionálního školství,
- Složení Národní rady pro vzdělávání. Prozatímní složení rady dává prostor zástupcům zájmových skupin (Svaz průmyslu a dopravy, Agrární komora, Hospodářská komora) a několika akademikům. Mělo by ale jít o nepolitický orgán složený ze širokého spektra zástupců odborné veřejnosti, který umožní skutečně otevřenou diskusi o kvalitě vzdělávání.
- Václav Klaus předsedou Národní rady pro vzdělávání. Tímto výběrem se rozhodl ministr Chládek nasměrovat české školství ke krajně konzervativnímu a nemodernímu pojetí vzdělávání.
Zdeněk Slejška, ředitel EDUin, řekl: „Jsme překvapeni tím, kterého z Klausů si ministr Chládek vybral jako předsedu Národní rady pro vzdělávání. Bylo by srozumitelné, kdyby jím byl Václav Klaus mladší, jeho otec se však o vzdělávací politiku nikdy výrazně nezajímal. Připomeňme si například, jak celkem nepochopitelně chválil ministra Dobeše, který málem zlikvidoval české školství.“
5 komentářů:
Nepolitický orgán, jehož výstupy pak budou realizovat politici. Nejsou snad od toho ministerští poradci? To přece nemůže dopadnou dobře, v nejlepším to nedopadne nijak...
Případný(!) vznik Národní rady pro vzdělávání je pro české školství téměř bezvýznamný. Asi jako státní maturita, velký humbuk, mnoho slov, ale jen nepatrná skutečná změna, a pokud ano, tak spíš k horšímu.
Čím víc o tom přemýšlím, tím víc se mi zdá, že pro budoucnost vzdělávání v ČR je to bezvýznamný krok, bez jakéhokoliv reálného dopadu. Většina členů ostatně nemá na takové věci čs. Jediný smyl je v tom, získat politickou podporu pro udržení ve funkci. Ostatně jako většina Chládkových kroků. Velký humbuk, ale skutek utek. Rada zatím formálně neexistuje, nevíme, co má dělat a proč. Radím spíše ignorovat než demonstrovat. Jen se divím, že by členství přijal Jan Muhlfeit.
V osnovách se objeví kapitola "Velké Rusko - náš přítel, bratr a rádce" :-)
Ať je to jak je to, strčit do čela "komise pro vzdělávání" možná senilního důchodce, který má zkušenosti s řešením vzdělávacích problémů nulové, jež si nechal radit od velikána jako Hájek, je pěkná blbost.
A prý ne, tady:
http://zpravy.aktualne.cz/domaci/klause-do-rady-nejmenujte-vyzyvaji-osobnosti-chladka/r~003dfc505b7a11e4bdad0025900fea04/
píšou, že není v čele rady pro vzdělávání. Jenom mě tedy přijde divné, že ministr školství neumí vypustit info tak, aby ho pak ostaní pochopili. Měl by jít na školení...
Okomentovat