Tomáš Jakubička: Fenomén online hry

čtvrtek 30. října 2014 ·

Zamyšlení nad značnou oblibou online her u současné generace studentů SŠ podložené vlastním průzkumem autora na třech školách.


Online hrám jsem se rozhodl věnovat tak trochu ze zvědavosti, hlavně ale kvůli potvrzení mého přesvědčení, že je hraje více jak 50 % mladistvých. Je to aktivita, která se velice rychle rozšiřuje (viz Bitva o B-R5RB). Tyto hry však neoslovují pouze mladistvé, ale přitahují téměř všechny věkové kategorie. Stačí se podívat na Facebook, kde své úspěchy z online her hráči sdílí. Já sám jsem ještě před třemi lety hrál opravdu hodně. I teď mě to velice láká, ale naštěstí odolávám. Online hry jsou opravdu šílený žrout času a myšlenek. Když jsem hrál, stále jsem myslel na to, co postavím, jak si vylepším město, kdy zaútočím. A to je ten hlavní důvod, proč mě zajímá, jak jsou na tom s hraním dnešní mládež.

Specifikace

Online her je veliké množství. Já osobně dávám přednost strategiím. To jsou ty hry, v nichž si hráč například buduje vlastní město, těží suroviny a stále kliká na nějaké akce. Jsou jak bojové, tak i budovatelské. Když vás pohltí, jen těžko se jich vzdáváte. V této kategorii je přibližně 150 různých online her a jejich počet stále narůstá. Každá z nich má ještě několik světů, kde se dá hrát. Reklamy lákají (nemusíte nic instalovat, hrajete s tisíci hráči a tvoříte komunity, hraní je zdarma). Toto jsou lákadla, která vám umožní začít hrát a zároveň vás drží v situaci, kdy chcete stále kontrolovat své panství. Dokonce můžete hru ovládat z různých zařízení, což zvyšuje pokušení kliknout si na ni například během školní výuky či o přestávce. Mít tisíce spoluhráčů znamená i tisíce soupeřů po celém světě, hra tedy nikdy nespí. Hráč může být napaden ve dne v noci. Hra je zdarma často jen zpočátku. Většina her dnes využívá tzv. mikrotransakcí, což funguje většinou tak, že když vás hra zaujme, vede vás k potřebě si za různé bonusy koupit vylepšení, urychlení, a díky tomu stoupat v žebříčku slávy.

Zprvu se zdá, že stačí u hry sedět 5 minut a je to. Ale za hodinu u toho hráči sedí znovu. Najednou je to 10 minut a dál a dál, až se u hry tráví hodiny, dny a noci. Často, když u hry uživatel tráví tolik času, chce být lepší a lepší. Nakonec se neubrání a nějaké to vylepšení si koupí, což může skončit i útratou několika set korun měsíčně.

Anketa

Učím celkem na třech středních školách a učilištích, kde jsem nechal svoje žáky vyplnit online anketu. Jednalo se o žáky prvních a druhých ročníků maturitních i učňovských oborů. Anketu jsem nastavil tak, aby ti, kteří nehrají, přeskočili všechny otázky a dostali se rovnou na konec. Tím jsem alespoň částečně eliminoval vymyšlené odpovědi. Hráči odpovídali na otázky, které by měly charakterizovat, kolik času a peněz do hraní dávají, a jak moc jsou na hrách závislí. Otázky jsou uzavřené, především jde o výběr z několika možností, díky čemuž bylo zpracování výsledků značně usnadněno.

Celkem se zúčastnilo 177 respondentů. Do věkového filtru 15 – 23 let jich patřilo 160, z toho 59 dívek. Z ankety vyplynulo, že 105 respondentů (tedy 65,6 %) online hry hraje. Z toho celých 56 % tvrdilo, že hrají pouze 1 hodinu denně. 15,6 % hraje 4 a více hodin.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.