Byl jsem objednán k zubaři. Ač jsem přišel načas, v čekárně stejně hromada lidí – důvod se ukázal, vlastně ozval ihned: zevnitř pronikal zoufalý dětský řev doprovázen naléhavým maminčiným „open, please, open“, z čehož se dalo soudit, že malý pacient nejen že nechce otevřít pusu, ale navíc je to i anglickojazyčný cizinec.
Z fejetonu Milana Dřevojánka v NeviditelnýPes.cz vybíráme:
Jednu takovou rodinku znám – a co víc, ustaraná matka kdykoli tam ochotně třeba i vlastní tělo coby koberec na podlahu položí, aby milovaná, pečlivě rozmazlená dcerka nešlapala po tvrdém. Jaký pak div, že zlomyslný fracek dělá si z ní s gustem rohožku. A když jsem se ptal jeho otce, nevede-li taková výchova do pekel, odpověděl mi, že „aspoň se v životě neztratí“.
Ten bezelstný pragmatismus vyrazil mi dech: ano, hajzlíci se obvykle v životě neztratí. Prokráčí jím po hlavách ostatních, doslova „hlava-nehlava“, a která by mu snad na jeho úspěšné cestě měla překážet, do té zkušeně kopne, jako už v dětství do té kočičky. A tak se ptám: máme očekávat, že až tahle „americky vychovaná“ generace potáhne otěže tohoto světa, zavládne tu drsný zákon džungle, kde prostá lidská slušnost zůstane už jen sentimentálním přežitkem pro naivní staříky?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Výchova se může ubírat různými cestami a není žádná nejlepší. Takové dítě v pubertě jen drsněji narazí, až zjistí, že ostatní si také nic nedají líbit a že nejlépe s nimi vyjde beze (zbytečných) srážek. Jeden by třeba řekl "léčba šokem".
Z našeho pohledu to není nejlepší řešení, ale z jejich pohledu není nejlepší řešení zase ta naše spartská výchova, kde pro ránu není nikdy moc daleko. Oni mohou říkat, že vychováváme bijce stejně, jako to říkáte vy o nich...
Takové dítě v pubertě jen drsněji narazí, až zjistí, že ostatní si také nic nedají líbit
Omyl, velmi hluboký, až fatální omyl. Takové dítě, které není zvyklé respektovat autoritu a neumí ustoupit, bude jen hledat způsob, jak svou vůli vůči ostatním prosadit.
Nejdřív pěstmi, pak revolverem, později kalašnikovem...
Za účelem vítězství v nevyhnutelných srážkách se spojí se sobě podobnými do gangu.
A my, kteří se náhodou připleteme k probíhající "léčbě šokem" budeme prostě jen dalšími nevinnými oběťmi pouličních přestřelek.
Klíčové ve výchově není použití fyzického trestu.
Klíčové je uvědomění si, že když překročím hranice, následuje trest a že to je trest zasloužený.
Otázka výchovy je vždy strašně složitá. Já se přikláním k vytváření mantinelů problém tkví v tom, že např. malé dítě (2 - 6 let) často nechápe, kde už mantinel je či není. Zde bych se vůbec nebránila jakýmsi "násilím". Mám na mysli např. odtáhnutí dítěte od rozpálené plotny s patřičným slovním doprovodem (byť by dítko řvalo jak tur).Pokud by toto nepomohlo, klidně lehké plácnutí přes ruku. Jde přece o zdraví dítěte. Totéž na ulici. Půjdeš hošánku za ruku. Totéž vždy v případě, když jde o zdraví a někdy až život dítěte. Jinak stačí důslednost v jednání. Opravdová důslednost. I pes, natož dítě pochopí, když několikrát řekneme důrazně NE a toto dodržíme. Tzv. americká výchova tyhle věci nerespektuje. Tam je dítě ponecháno jakci svému osudu s tím, že si v určité chvíli samo uvědomí, že něco se nesmí. Jenže většina psychologických výzkumů ukazuje na to, že dítě potřebuje nutně mantinely a chce je, byť to v dané chvíli vypadá opačně. To vztekání se, mlácení sebou o zem a podobné výstupy, jsou jen projevy bezradnosti a volání o pomoc. Což bylo nejspíš ze strany volnovychovatelů pochopeno jinak.
doporučuji si přečíst některé knihy paní Jiřiny Prekopové popř. zajít na přednášku p. Lidmily Pekařové. Úplně super je pak cyklus seminářů a kniha autorů Kopřiva, Nováčková a spol. Respektovat a být respektován.Měla jsem to štěstí, že jsem jejich semináře absolvovala v době, kdy mým dětem byly 2 roky a aplikovala jsem všechny jejich navrhované způsoby výchovy a samozřejmě, jak jinak, jsem zapojila i svůj selský rozum. Myslí, že dítka jsou vychována dobře (dnes 16 let).
Co i já odsuzuji, je přehnaná autoritářská výchova,spojená s mnoha tělesnými tresty. Tam bych viděla velké nebezpečí pro dítě do budoucna. Ale že by dítěti nějak ublížilo občasné plácnutí ve věku mladším, o tom velmi pochybuji.
Okomentovat