Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.
Co přinesl týden 20. – 26. 10. 2014
Témata týdne: Prezident Miloš Zeman opět prokázal, že není schopen státnického nadhledu, když nepozval na oslavy 28. října dva rektory českých univerzit (LN). Podle výzkumu PedF UK jsou děti nastupující do školy lépe připraveny na matematiku a počty odkladů výrazně převyšují stav v ostatních evropských zemích (Česká škola). EDUin vydal překlad návrhu 10 kroků, které by prospěly (nejen) finskému školství. Šimon Pánek, ředitel Člověka v tísni, si vyzkoušel roli učitele v rámci projektu Chci učit! (Deník.cz). LN vydaly text polemizující nad schopností generace Z (současných mladých) čelit realitě světa, čehož součástí je údajně i užívání technologií při učení. ČT spustila vysílání seriálu 8. A (Romea), dokumentu z reálného prostředí romských školáků – teenagerů. O životě romských vysokoškoláků píše iDNES.cz. Komplexní pohled na potřeby rozvoje vzdělávání poskytuje v rozhovoru Janek Wagner, dlouholetý „monitor“ v této „lokalitě“ (Start-up.cz). Takhle nějak bude vypadat škola za dalších deset let očima dnešních žáků.
Výrok týdne:
„Je to přípravný orgán k budoucí národní radě. Musíme si vyjasnit, jak bude její funkce vypadat.“
Ministr školství Marcel Chládek pro ČTK poté, kdy se veřejnost postavila proti jmenování Václava Klause staršího předsedou Národní rady pro vzdělávání. Existují důkazy (rozhovor pro Deník.cz, jmenovací dekrety předané některým členům rady), které usvědčují ministra školství ze lži. Chládek nakonec své rozhodnutí zcela zvrátil (během dvou dnů).
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Václav Klaus nejvyšším radou pro vzdělávání? Ministr školství opět překvapil, když zveřejnil svůj návrh na složení Národní rady pro vzdělávání (Deník.cz). Jmenování Václava Klause jejím předsedou, později vydávané za „jmenování do přípravného orgánu“ a ještě později vzaté zpět (LN), vzbudilo odpor odborné i občanské veřejnosti. Komentáře zpochybňují jak Klausovu schopnost takovou roli zastávat (Britské listy), tak schopnost ministra školství vést úřad (Referendum). Komentář EDUin na toto téma (pro HN) zveřejníme v úterý.
- Lesní školky a další ohrožené dětské skupiny ve vývoji. Ministři Chládek a Marksová-Tominová se snaží deklarovat dobré úmysly po vetu prezidenta a hrozbě ze strany KDU-ČSL nepodpořit zákon o dětské skupině (iDNES.cz). Jan Černý a Daniel Hůle z Člověka v tísni ukazují, kde všude se navrhovaná novela ohrožených center, klubů a školek dotýká, že jejich záchrana tedy nebude tak jednoduchá (Aktuálně.cz) a že zákon je sice ušit na míru podnikům, ne však neziskovým organizacím (Referendum). Na webu mezi tím vznikla iniciativa sbírající pozitivní příběhy lesních školek (ECN). O osudu zákona o dětské skupině rozhodnou poslanci nejspíše v pátek 31. 10. 2014.
- Povinná maturita z matematiky 2019. Další z překvapivých návrhů ministra školství. Návrh zavést povinnou maturitu z matematiky (ČT) má hlasité kritiky. Jedním z nich je šéf Kalibro, matematik Ondřej Botlík (ČT). Luděk Šnirch (matematik, analytik a učitel) se pozastavuje nad neschopností ministra ozřejmit, jak chce pro povinnou maturitu z matematiky vzdělávací systém připravit (EDUin). Jiří Kuhn z Asociace ředitelů vzdělávání návrh podporuje, byť s výhradami (ČT). Návrh nachází podporu u lidí s matematikou profesně spojených (Aktuálně.cz).
- Byznys se obuje do vzdělávání. Pokračuje silný lobbying business sféry za to, aby veřejné školství připravovalo kvalitnější technické pracovníky. Místopředsedkyně Hospodářské komory reprezentovala tyto zájmy na evropské úrovni (Euractiv). Některé firmy však vidí, že tudy cesta nevede a volí jinou cestu a zapojují se aktivně samy (HN). Za pozitivní lze označit i snahu popularizovat oblast prostřednictvím soutěží podobných T – PROFI.
- Proběhl Kulatý stůl SKAV: Jak mohou rodiče ovlivnit školu? Účastníci se shodli, že první je na tahu škola.
- Konference Rodiče vítáni je otevřena pro všechny školy! Proběhne 5. 11. v Otevřené zahradě v Brně. Přihlaste se.
- Vzdělávací systémy nefungují. Film navazující na kritiku Kena Robinsona.
- Teorie konektivismu. Vzdělávání v prostředí sociálních sítí.
- EduFórum – 18. setkání v Praze. 29. 10. od 19:00, HUB, Drtinova 10, Praha.
- Montessori nástrojem moderního vzdělávání. Přednáška Elizabeth Coe, odbornice s 40 lety praxe. 30. 10. od 18:00, PedF UK, M. D. Rettigové 4, Praha.
- Prof. George Psacharopoulos: „Sixty years of returns to education: Where do we stand? 4. 11., 10:00 – 11:00, CERGE-EI, Politických vězňů 7, Praha.
- Konference ZAČÍT VČAS ZNAMENÁ ZAČÍT DOBŘE! 6. 11., 8:00 – 17:00, Kavárna U6, Ostrava-Vítkovice
0 komentářů:
Okomentovat