Univerzita Palackého (UP) v Olomouci hodlá ještě více zkvalitnit přípravu svých posluchačů na budoucí učitelské povolání. Pro studenty učitelských oborů ze všech fakult připravila přes 50 seminářů zaměřených na aktuální problémy, které pedagogové ve školách řeší. S příklady dobré praxe seznámí série videozáznamů. Nový projekt má také za cíl připravit jednotný model učitelské způsobilosti.
Novinky ve vzdělání umožní projekt s názvem Zvyšování kompetencí v rámci přípravy pedagogických pracovníků na Univerzitě Palackého. Částkou 6,2 milionu korun ho podpořilo ministerstvo školství, garantem projektu je pedagogická fakulta. „Reagujeme na požadavky ministerstva zkvalitnit přípravu budoucích učitelů. Stávajícím studentům dá projekt něco nad rámec současné výuky, rozšíří jejich znalosti o další oblasti,“ uvedla hlavní řešitelka projektu Libuše Ludíková.
Semináře obohatí současnou výuku
Během nadcházejícího zimního semestru si zájemci budou moci vybírat z 53 seminářů zaměřených na témata, která se dosud ve výuce neobjevila buď vůbec, nebo jen okrajově. „Je potřeba studenty připravit na reálné problémy, které budou ve školách řešit. Proto nebudou chybět semináře o tom, jak mají učitelé řešit ve třídě šikanu, co je kyberšikana, jak začlenit do kolektivu děti nějak znevýhodněné nebo jak komunikovat s rodiči,“ vysvětlila Ludíková. Vyučující ke každému semináři připraví metodický materiál dostupný na internetu, který objasní nejen základní otázky daného tématu, ale shrne i odkazy na další informace.
Videa ukáží učitele, kteří umí učit
Příklady hodné následování představí studentům 20 videozáznamů. Budou pořízeny přímo ve školách, zachytí jednání kvalitních pedagogů v praxi. Univerzita využije spolupráci s partnerskými fakultními školami. „Těší nás, že budeme moci ukázat to, co se ve školách daří. Třeba tím přispějeme ke zvýšení zájmu uchazečů o učitelské obory i posílení prestiže této profese,“ řekl Martin Müller z oddělení komunikace UP, které dokumenty vyrobí.
Dalším přínosem projektu je také možnost pořídit odbornou literaturu, která bude k dispozici pro vyučující i studenty.
Společný základ pro všechny fakulty
Za jeden z nejdůležitějších výstupů projektu považují jeho řešitelé zpracování modelu pro přípravu budoucích učitelů, který by byl po akreditaci společný pro celou univerzitu. „Je potřeba, aby všichni budoucí učitelé dostali společný základ z oblasti psychologie, obecné pedagogiky i didaktiky. Tím, že příprava není jednotná, mohou vznikat trhliny. Společný základ si pak mohou jednotlivé fakulty rozšířit na základě svých specifických potřeb,“ uvedla Ludíková. K tomuto účelu vznikl tým odborníků ze všech fakult, kteří budou společný model hledat.
Projekt skončí v závěru letošního roku. Během této doby si akademici ověří účinnost a smysluplnost jednotlivých aktivit, které mohou v budoucnu dále rozvíjet.
Zprávu zpracovala Martina Šaradínová, oddělení komunikace UP
Univerzita chce budoucí učitele ještě lépe připravit, důraz klade na „umění učit“
pondělí 15. září 2014
·
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
33 komentářů:
Pokud se tato témata objevují jen okrajově, nebo vůbec, tak co důležitějšího se tam učí? Vždyť toto je základ práce učitele a jeho denní chleba. Co je důležitějšího?
důraz klade na „umění učit“
Zase s křížkem po funuse. Snad 'umění bavit', ne?!
Učívávalo se někdy v minulém století...
Když jsem kolem roku 2000 na toto téma polemizoval s učiteli na KTV FPE ZČU, sborově se shodli, že "učit" se nedá naučit, že to buď v sobě adept má, nebo nemá. Vypadali, že tomu snad i věří. Možná šlo o kolektivní snahu zbavit se odpovědnosti za kvalitu výuky.
S takovým paušální rozškatulkováním jsem nesouhlasil a nesouhlasím.
Učitelé KTVFPEZČU se ve svém názoru na vzdělávání učitelů shodují s řediteli škol ve Velké Británii a všude jinde ve světě
Buďto učitel učitelství v sobě má, nebo ne a pokud ne tak TO do něj žádné studium nenarve.
Toto by se mělo vyrýt hluboko do žulových fasád pedfakult a jiných vš připravujících učitele.
Umění učit je stejné jako umění dělat umění. Člověk potřebuje jistou míru talentu. Naučí Pedf studenty mít talent? To by bylo vážně umění učit...
Souhlasím s tím, že někdo má "lepší talent" a někdo horší. Stejně jako ve všech činnostech lidského konání.
Nesouhlasím s tím, že tento talent se nemá kultitovat a rozvíjet.
Od čeho by ty FPE byly? To by stačilo, aby ti, co ten talent mají, šli učit.
RE: ...shodují s řediteli škol ve Velké Británii a všude jinde ve světě.
Nějaká věrohodná studie pro tato silná slova by se našla, nebo jde jen o tlach do větru?
Nezbývá než stanovit metodiku detekce míry talentu a můžeme začít provětrávat sbory.
pokud ne tak TO do něj žádné studium nenarve
Nedostatek talentu 'lze nahradit cílevědomým přístupem ke studiu, nebo chcete-li dřinou', pane Tajný Učiteli.
http://bit.ly/XvIZRc
12. září 2014 18:26
Má osobní zkušenost mi praví, že lidí s talentem učit je tak pod 10 %. Pokud by tedy měli učit jen lidé s talentem, musíme cca 90 % škol zavřít.
Učitelskému talentu zjevně naučit nelze.
Učitelskému řemeslu naopak učit lze.
Viděl jsem i učitele s talentem, ale bez znalosti "řemesla". Většinou řemeslo získali praxí, anebo opouštěli resort školství plačky.
Absolventi pedagogických fakult, mezi které nepatřím, se při debatách o studiu většinou vyjadřovali v tom smyslu, že právě řemeslo je na fakultě nikdo nenaučil. Až na pár čestných výjimek.
Do p....e s talentem.
Doktor, řidič, prodavač, právník - všichni potřebují talent. I ten kopáč výkopů musí mít nějaký talent.
Zavedeme tedy talentové zkoušky, ideálně v mateřské školce, podle toho se děcka zařadí na odpovídající školy a máme vystaráno.
Se s..t pořád s nějakým všeobecným vzděláním a ono stačí talent. Přečtou si to páni odborníci Feřtek a Štefl a bude po ptákách.
jaké učení proboha,to je z minulého století,kdy byli žáci a učitelé dneska jsou klienti a baviči,aneb jak trefně poznamenal jeden důchoce denior,učitel je dnes neco mezi pinglem a klaunem musí posloužit a pobavit,a tak jim dělejte kurzy aserivity a kreativity,jakož i outdorindoractivity,aby nabyli té profesionality a byli hability a compektabylity....
pane kolego Pytlíku,
obecné studijní předpoklady nezaměňovat s talentem prosím...
K učitelskému X faktoru.
http://www.nytimes.com/2013/05/05/opinion/sunday/sunday-dialogue-a-talent-for-teaching.html?pagewanted=all&_r=0
a
"I write this from a conference on Education for Tomorrow run by Singapore Management University. The principals attending are from schools around the world, state and private, and almost all agree that great teaching is a gift that some have, and others will never acquire even if they spend 10 years locked away in a university. Most of us can tell within minutes whether someone has "got it" or not."
zdroj:
http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/oct/28/teaching-qualification-nick-clegg-course
Amerika opět objevena, hurá!!!! Až stráví učitel během svého studia před katedrou tolik, co středoškolsky vzdělaná sestra v nemocnici, tak si možná začneme rozumět.
Jenže takový student na praxi se moc nehodí, nají jím v soukromých menzách, nespí v soukromých kolejích, nepřipojuje se jim k internetu, no to víte... Proč praxe? To jim budeme radši promítat videa jak učí někdo jiný - no podržte mě prosím Vás někdo ať se neskácím!!!!
Tajný učiteli, musíte číst s porozuměním
...all agree that GREAT teaching is a gift ...
Jinak souhlasím s kolegou Nutzem.
I když jsem shlédnul desítky TV přenosů z krasobruslení, sám sebou na ledě vždycky fláknu i bez bruslí.
Hou, praxe... Ano chodí k nám do školy studenti Pedf na "praxi". Sedí týden ve třídě koukají, pilně zapisují, sledují "mistry" jak učí, aby to mohli třeba někdy také tak výborně dělat. Budoucí učitelé okoukávají dobrou i špatnou praxi od náhodně vybraných učitelů, resp. těch, kteří souhlasí je mít ve třídě.
Já měl to štěstí a študoval jsem v zahraničí. Instrukce k praxi zněla: "Máš 5 týdnů na to abys odučil tento tematický blok. Budeš na to sám. Nezajímá nás, jak to provedeš, jaké materiály či metody použiješ, ale děti to musí zajímat, nesmí to ohrožovat jejich zdraví, musí to mít výstupy a ve třídě musí být míra disciplíny, která nebrání dětem v práci a učení."
Po této zkušenosti několik spolužáků dobrovolně změnilo vš.
Jasně. V tomhle se asi shodneme, že "praxe" pojatá u nás jako náslechy a pár cvičných hodin za celé roky studia je vcelku na pendrek.
Naproti tomu systém "vhoď do vody, kdo je dobrý, ten se neutopí", má neúměrný odpad a nevyhovuje všem typům osobnosti.
Dle mého by tady měla být jasná vazba na kariérní řád. Když víme o kantorovi, že je dobrý, pak mu snižme úvazek a posílejme mu na hodiny adepty a elévy pedagogiky. Ať se učí u mistrů a ne u příštipkářů. V našich školách chybí institut mentorů = učitele učitelů. Na mnohých školách nemají ani uvádějícího učitele, který by začátečníkovi ukázal, jak se má vyplnit třídní kniha. Systém získávání praxe a přenosu dobrých zkušeností vlastně neexistuje. Vzdělávání budoucích učitelů je pak úžasně neefektivní.
študoval jsem v zahraničí
Nu ano. Pak už tomu rozumím. Hned zkraje jsem si říkal, že něco tak unikátního se nemůže urodit v těch našich zatuchlinách, prostěěě.
Pane Pytlíku,
toto se řešilo už ve Stroupežnického Našich furiantech. Bláha s Habršperkem se smějí místním vesničanům, že zatímto ti o šífech poháněných parou v Triestu můžou jen číst, mluvit, ev. učit, tak tito dva světoběžníci jsou machři, protože tam všude byli a všechno to viděli...
Pojďme se tedy před panem Tajným hluboce zastydět, že máme jen lokální školičky.
Všichni ti mudráci, konzultanti, experti, rodiče, mluvčí, děti, učitelé, všichni, kdokoli...nevědí o čem mluví a mluví hodně, příliš, zbytečně. Nenechají nás, pilné, obětavé a sedřené opravdické kantory, dělat tu naší opravdickou prácičku pěkně v klidu, rozviřují zatuchlé vody a zbytečné diskuze, přitahují pozornost, svítí do komůrky. Nikdo o ty jejich ubohé nedopečené názory nestojí, stejně nevědí o čem je řeč... Já bych to hnal odkud přišli, svinským krokem, nejlépe do emigrace,...stejně jsou to agenti zahraničnejch mocností, kverulanti, rozvraceči... a co, když se jim tady nelíbí, ať si táhnou kecálisti. Takovejch je dvanáct do tuctu, intoši, kavárenští povaleči, že jim huba neupadne, každej by mudroval, ale v praxi, jó panečku to je jiná, deset minut by ve třídě nepřežili, všeználkové....Vždyť ty dnešní děcka to je zběř, to nikdo nemá šajn hošánkové...
Hezkyyy. Konečně rozumná řeč.
Promiňte pane Tajný kolego, ale nezkoušel jste vyhledat odbornou pomoc?
pane pr., vyhledal, cvokař doporučil ventilovat, tož ventiluji...
Lepší, než rýt po záchodcích schématické značky něžného pohlaví nebo rozkopávat odpadkové koše.
Pak je ovšem všechno v naprostém pořádku. Škoda, že jste nám to nesdělil už dříve. Doteď jsme si mysleli, že Vaše příspěvky jsou jen projevem frustrace z nezpracovaných zážitků. Kdybychom tušili, že jde o součást terapie, byli bychom Vám dopřávali příležitostí vybít se ve webovém prostředí na náš účet mnohem častěji.
Myslím, že je nejvyšší čas podat panu Tajnému Učiteli pomocnou ruku.
Tedy, já jsem takové pako, že většího debila bychom ve školství jen těžko hledali. Zkrátka starého vola pitomec...
Přátelé, kamarádi... Jsa odhalen, nezbývá mi než připustit, že ve srovnání s naší pedagogickou radou, jsou zdejší diskuze o několik řádů říznější. Chybí jen pivíčko v sklenici a dobré uzené... Tvůrcům pedagogické internetové historie, zdar!!!
Tajný Učiteli,
tak si to pivíčko s uzeným dejte, třeba přijdete na jiné myšlenky a ten pedagogický svět se poněkud projasní... koneckonců ostatní učitelé jsou taky tak trochu lidi, nebo ne?
No, nechci protahovat tohle téma studentských praxí do nekonečna, ale fakt jsem nepochopila, v čem je tolik údivu nad výrokem p. Tajného učitele.
Hou, praxe... Ano chodí k nám do školy studenti Pedf na "praxi". Sedí týden ve třídě koukají, pilně zapisují, sledují "mistry" jak učí, aby to mohli třeba někdy také tak výborně dělat. Budoucí učitelé okoukávají dobrou i špatnou praxi od náhodně vybraných učitelů, resp. těch, kteří souhlasí je mít ve třídě.
Ale vždyť je to OK. Sedí, protože přece nebudou stát. Zapisují, pokud chtějí něco si poznamenat. V některých předmětech (oborových didaktikách) mají za úkol provést didaktickou analýzu hodin, tak psát si průběh hodiny musí, to je snad logické. A určitě to není ke škodě, naučit se popsat průběh činností, formulovat cíle, výstupy, strukturu hodiny.
Pane Tajný, nevím jak Vy to vidíte, ale u nás studenti nad občasnými nezdařenými hodinami nebo situacemi rozhodně nelkají, v duchu hesla - chybami se člověk učí, někdy dokonce líp a názorněji, než z hodin probíhajících zcela hladce... Že by to v zahraničí neznali? Proč by tam jinak pro studenty všude zaváděli desítky, ne-li stovky hodin supervizí a řízených praxí? A rozhodně jsou tam kliničtí učitelé, kteří mají letité zkušenosti a dovedou vést i s jistou mírou rizika pro studenta. To si každý nemůže dovolit. U nás - kliničtí vedoucí praxe jsou snad hudbou blízké budoucnosti (kariérní řád).
Já měl to štěstí a študoval jsem v zahraničí. Instrukce k praxi zněla: "Máš 5 týdnů na to abys odučil tento tematický blok. Budeš na to sám. Nezajímá nás, jak to provedeš, jaké materiály či metody použiješ, ale děti to musí zajímat, nesmí to ohrožovat jejich zdraví, musí to mít výstupy a ve třídě musí být míra disciplíny, která nebrání dětem v práci a učení."
Tak to už jsme u praxí výstupových v dalším semestru, kdy student samostatně vyučuje a je ve třídě sám nebo ve dvojici. Asi Vás, pane Tajný učiteli, zklamu, ale přesně takhle, jak popisujete, se zadává praxe u nás. Tedy u liberálněji cítících učitelů praxe určitě. Ti poctivější poradí více, na požádání studenta s ním rozeberou možnosti i alternativy různých postupů. A hlavně s ním v té třídě jsou, aby mu mohli dát odbornou zpětnou vazbu. Bez ní by praxe neměla smysl ani efekt. Vždycky jsme byli nejraději, když nám aspoň někdo ze spolužáků řekl, co jsme dělali blbě a co šlo, na co si dávat pozor... U Vás to tak nebylo?
Jak je vidět, přibližujeme se (některému, asi západnímu) světu i v pedagogických praxích. Nevím, jestli je to úplně a ve všem dobře. Dostatečná míra samostatnosti studentovi neuškodí, rozvine u něj tvořivost, pedagogické myšlení i schopnost improvizace, ale všeho s mírou a teprve, je-li na to aspoň částečně připraven. Řekla bych.
P.S. Problém je u nás spíše nedostatek hodin praxí pro každého studenta. Ono je také těch studentů pořád nějak zbytečně moc, na to, že jich velká část pak vůbec do školství nenastoupí - neseženou místo, nebo jdou na finančně výhodnější práci, mají-li možnost. Zase ta efektivita procesu. Jinak by se přece fakulty neuživily... Pokud jsem slyšela mluvit ministra, tak o tomto problému ví a chce s ním pohnout.
Paní Kukačková, pokud je tomu tak, proč máme absolventy, kteří nedovedou udržet ve třídě základní míru disciplíny, dělají na tabuli a do zápisů v žk. hrubé chyby, nebo se po několika týdnech výuky hroutí, nebo mumlají tak, že jim není rozumět, či dělají triviální numerické chyby v matematice na prvním stupni? Že by zpětná vazba školy/ učitele k praxi nebyla tak zcela objektivní? Studenti týdny sledují co dělají učitelé aby je mohli imitovat, aby si mohli zapsat do notýsku co dělají. Všimla jste si někdy, že děti reagují na každého člověka jinak?
Víte, že přístup a metody jednoho učitele v jedné třídě, lze jiným učitelem v jiné třídě opakovat pouze do jisté, velmi omezené míry, pokud vůbec? (Nechcete-li ovšem produkovat rutinéry typu "otevřete učebnici, přečtěte si vysvětlivky,udělejte cvičení A a B, nebo vám ukážu holomci...")
Lze říci, že pro děti jsou nejdůležitější osobnost, intelekt a talent učitele? Pokud ano, jak je chcete okoukat na násleších?
Snad lze tyto atributy zjistit pouze vhozením do třídy a včasným rozeznáním dobrým učitelem, toho, zda, či vůbec disponuje student jistou základní mírou talentu pro profesi, na které se posléze dá stavět.
Pane Tajný Učiteli, a co byste tedy pro zlepšení přípravy učitelů dělal Vy, kromě toho "hodit je do vody, ať plavou"? Já jsem přesvědčená, že právě tak se ti studenti cítí, chodím s nimi na praxe už pěknou řádku let a vidím, jak jim je. Stejně jsem se cítila tenkrát v začátcích já, ovšem dost nám "naši" učitelé pomáhali, radili až moc, občas si to člověk chtěl zkusit po svém, a dostal po čuni. Poslouchat se muselo.
Nedávno jsem řešila spor. Studentka si chtěla učit po svém, zkusit nějakou hru. Paní učitelka v letech byla rezolutně proti. Tak jsem jí vysvětlila, že ta hra je docela vhodná, že má takový a takový smysl a že prosím, aby nechala studentku to dělat podle jejích představ, že se přijdu podívat. Souhlas obou. Hodina dopadla hodně dobře, poučili jsme se asi všichni. -- Jiný student by do toho nešel, raději se drží "vyzkoušených receptů", které stejně neplatí pro všechny a všude, to s vámi zcela souhlasím. Z pohodlnosti však i někteří učitelé, a hlavně hodně absolventů, vyžaduje právě tyto hotové, zpracované postupy, a diví se, proč nefungují. Na to ale umí odpovědět každý didaktik, že se mají naučit jen principy a zásady vyučování, konkrétní postupy už musí šít na tělo konkrétní třídě a situaci.
Bylo by to na dlouhé povídání, ale Vy to vše víte, jen prudíte. Záleží na tom, jak se věci podají, všechno má dvě strany a nic není černobílé. Mně se mnoho věcí v přípravě mladých učitelů taky nelíbí, nakonec ani jim, ale každý dělá jen to, co může a co je od něj žádáno. Nakonec zase platí to zde nedávno připomenuté - koně můžeš přivést k vodě, napít se musí sám.
A ještě k těm neúspěšným mladým učitelům. Musíme si uvědomit, že kdysi, např. ještě za mě, chodili na pajdu nadprůměrní a výborní studenti. Dnes? Kdy stát nabízí diplomy skoro celému populačnímu ročníku téměř zadarmo? Divíme se, že se nenaučili prát s obtížemi, ani ve studiu, když se jim od malička umetá cestička, čímž zase nezískají pocit sebevědomí z překonání překážek a neumí si s těžkostmi poradit. Tím se jich nezastávám, ale my dospěláci bychom měli mít rozum (možná spíš cit) a vrátit se k dobré výchově, ve věcech těla i ducha. Jinak to do budoucna vůbec nevidím dobře.
Jo a ještě - taky se mi chce být škodolibá. Píšete, že mladí učitelé nic neumějí, pletou se, učí chyby. Odpovídám - a vadí to dnes vůbec někomu (tedy krom Vás)? Já jsem taky ještě rodiče, kterému by něco takového u jeho dítěte vadilo, nepotkala...
Paní Kukačková, Nejedná se o všechny mladé učitele. Bohužel, mnoho těch dobrých uteče za vidinou finančního zabezpečení, třeba k prodeji pojištění.
Rodičům, z nichž někteří jsou učitelky na mateřské, zásadní chyby ve výuce vadí.
Otevřel bych školy lidem z praxe, kteří chtějí a umí učit. Zajistil bych aby dobří, (rozuměj tvůrčí, talentovaní, inteligentní, s výsledky) učitelé z praxe vybírali a učili budoucí učitele.
Dal bych jim za to 80 litrů čistého a nástupní plat učitele bych zvedl na 30.
Učitelé z praxe jsou vynikající. Přinášejí do školy jiný, aktuální pohled nejen na obsahovou stránku dané vzdělávací oblasti.
Ale škola není jen předávárna informací. Škola žije. Učitelé z praxe přiběhnou, odučí a... ty vogo, to je hodin, musím být v jedenáct na kastrálu. Nemusí je zajímat, co bude za rok, za dva, to už může být místo nich někdo jiný. Nezabývají se vizí, rozvojem školy, nenesou až tak velkou odpovědnost, a případně nesklízejí ve vyšších ročnících ovoce nějakého opominutí či zanedbání něčeho.
Což nakonec může platit o všech pendlech na zkráceném úvazku a/nebo na dobu určitou, zvláště pak těch na prázdniny na pracák posílaných.
Okomentovat