Pod pojmem „Vikingové“ se bezprostředně většině lidí vybaví skandinávští mořeplavci, ale co když k tomu přidáte virtuální? Takto sami sebe nazývají členové týmu studentů v kalifornské škole Lynbrook High School. Jejich primární snahou je pomáhat učitelům ve využívání technologií při výuce a informovat je o aktuálních technologických inovacích ve vzdělávacím prostoru. Cílem Virtuálních Vikingů je zajistit, aby studenti i učitelé byli ve využívání technologií na stejné úrovni, přestože mezi těmito skupinami existuje generační rozdíl (generace X a Y, tzv. síťová).
Patronkou Virtuálních Vikingů je Angela Estrella, která byla původně na Lynbrook High knihovnicí. Jenže, jak začala být škola vybavována počítači (dnes jich má 800 a k tomu 20 interaktivních tabulí), stávala se z ní stále více administrátorka nezvládající školní technologie spravovat a navíc metodicky pomáhat učitelům. Proto na začátku školního roku 2012 inspirována projektem Mouse vytvořila malou skupinu žáků, kteří byli nejvíce ochotni pomoci a nazvala je „Virtuální Vikingové“. Tato skupina pro svou činnost využívá 3 základní principy: průzkum (vhodnost aplikací), pokrok a pomoc při vývoji a používání technologií. [1]
Následující video propaguje činnost Virtuálních Vikingů. Ukazuje je v roli hrdinů zachraňujících paní učitelku v situaci, kdy se jí technologie ve třídě doslova rozpadají.
Problémem je, když učitelé nedokážou udržet krok s rozvojem nejnovějších technologií, vyučují prostřednictvím „zastaralých“ postupů a nové neumějí efektivně využít. S tímto problémem se můžeme setkat na většině škol, a to na všech úrovních. Jedním z důvodů může být jejich zaneprázdněnost či přepracování. První zkušenost s novými technologiemi musí být pro učitele pozitivní. Proto Angela Estrella přišla s nápadem zavést Virtuální Vikingy, kteří by měli pomoci řešit problémy v oblasti IT na akademické půdě, a také zlepšit komunikaci ohledně technologií v rámci školní komunity.
Jednou z hlavních činností Virtuálních Vikingů je testování ve výuce použitelných nástrojů a aplikací. Aby byl postup všech jednotný, vypracovali si seznam kritérií, podle nichž hodnotí udělováním známek 1 až 7:
- Jak bylo těžké naučit se využívat tento nástroj?
- Jaká je uživatelská přívětivost tohoto nástroje?
- Je nápověda dostatečná?
- Jak často se vyskytují technické problémy?
- Má nástroj potenciál podporovat kreativnější proces učení?
- Má nástroj potenciál podporovat spolupráci s ostatními?
- Pomáhá nástroj zlepšit vlastní vzdělávání?
- Jaké jsou největší výhody a nedostatky nástroje?
Celý článek naleznete na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat