Projekt Web Rangers, jehož cílem je šířit znalosti a zkušenosti s bezpečným užíváním internetu mezi žáky navzájem, se díky velkému zájmu dočkal pokračování. Druhý ročník s názvem Web Rangers 2.0 se opět zaměřuje na teenagery ve věku 13-15 let. Ti mohou až do 10. října přihlásit svůj nápad na adrese www.webrangers.cz. Projekt je iniciativou českého Googlu, který se dlouhodobě věnuje rozvoji internetové gramotnosti, a organizací E-Bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci a GEG ČR.
„Internet nám nabízí spoustu výhod a příležitostí: usnadňuje život, šetří čas, umožňuje sdílet a komunikovat na dálku, zpřístupňuje informace, ke kterým bychom se jinak nedostali. Pro naše děti se stal nezbytnou součástí života. A stejně tak jako je důležité naučit je pravidlům provozu, je důležité, aby znaly pravidla bezpečného používání internetu. Nápad na projekt Web Rangers se poprvé zrodil u našich kolegů v Izraeli před 4 lety, kde se setkal s obrovským úspěchem. Vychází z poznání, že je efektivní, pokud si děti sdílí své znalosti mezi sebou samy. Jsem moc ráda, že v Česku již vyrostla první generace Web Rangerů, a těším se na tu příští,” říká Taťána le Moigne, ředitelka českého Googlu.
Druhý ročník projektu Web Rangers 2.0 se snaží o ještě větší zásah teenagerů, kteří jsou rizikovou skupinou uživatelů z hlediska bezpečnosti na internetu. Dokládá to nedávný průzkum, který provedla Univerzita Palackého mezi 28 tisíci českými dětmi. Alarmující je zejména fakt, že 40% z nich by se sešlo s neznámým člověkem, kterého potkaly prostřednictvím internetu. Dvě třetiny dětí tomuto “příteli” pošlou své jméno a příjmení (jedná se 10% nárůst oproti roku 2013), dvě pětiny pošlou email, stejně jako fotografie (i zde je 13% nárůst oproti roku 2013).
"Výsledky výzkumu prokazují, že se české děti v prostředí internetu nejčastěji setkávají s verbálními formami kyberšikany, řada z dětských respondentů také uvádí, že jim bylo vyhrožováno, že byly zastrašovány či vydírány a že se staly oběťmi krádeže identity," uvádí Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-Bezpečí a dodává: “Základem vzdělávacích lekcí, které jsou součástí projektu Web Rangers, je práce s kazuistikami, na kterých děti hledají řešení jednotlivých rizikových situací. Stávají se tak aktivními a uvědomují si závažnost jednotlivých problémů.”
Cílem organizátorů je v letošním ročníku vyškolit dvakrát tolik dětí, než tomu bylo loni. Web Rangeři se zúčastní speciálního workshopu, kde se dozví více o bezpečném chování na internetu a získají informace, které jim pomohou při práci na vlastních projektech. Do projektu se letos poprvé zapojí i YouTube komunita mladých českých talentů, která dětem přiblíží vlastní zkušenosti s bezpečným
pohybem na internetu a tvorbou obsahu na YouTube. Podporu děti získají i v rámci své komunity na sociální platformě Google+, a také od dospělých mentorů z organizace GEG ČR.
“Google EDU Group ČR spolupracovala už na loňském ročníku projektu Web Rangers. Jako učitelé totiž dobře víme, jak užitečné pro naše žáky je, když vlastní aktivitou a vlastním způsobem pomohou kamarádům k bezpečnému chování na internetu. Rádi se zapojujeme do hledání nových šikovných a zapálených Web Rangerů a těšíme se, až ve škole ostatním představí své projekty,” říká Lenka Urbanová z GEG ČR.
Do druhého ročníku projektu se nyní může zapojit každý teenager ve věku 15-18 let. Nejprve je potřeba do 10. října vyplnit přihlášku na adrese www.webrangers.cz. Následně bude vybráno 200 nejmotivovanějších účastníků. Do konce roku pak budou mít žáci čas pracovat na svých vlastních projektech. Projekty Web Rangers se mohou týkat všech témat, která souvisí s bezpečným užíváním internetu a mohou mít podobu krátkého videa, komiksu, webu nebo blogu, mobilní aplikace, článku nebo besedy. Vyhlášení nejlepších projektů proběhne v druhé polovině ledna.
Inspirací letošním účastníkům mohou být i historicky první Web Rangeři, kteří se do projektu aktivně zapojují. “Zúčastnil jsem se, protože jsem na internetu potkal mnohá nebezpečí a chtěl jsem, aby se jim ostatní vyhnuli a nespadli do nich jako já. Součástí mého projektu byla prezentace, webové stránky, poradna, videa a komiks. Díky svým zkušenostem z projektu stále pomáhám ostatním a věřím, že nebýt Web Rangers, tak se mnoho dětí dostane do nepříjemných situací a nebude vědět jak z nich ven,” říká Web Ranger Robert Masare.
Do prvního ročníku projektu se zapojilo téměř 70 škol z více jak 50 měst České republiky. Projekt oslovil více jak 30 tisíc dětí z celé země. Zájem stát se prvními českými Web Rangery projevilo na 130 českých teenagerů. Nejsledovanější video jednoho z loňských účastníků má na YouTube více jak 5500 zhlédnutí. Celkem vzniklo 47 zajímavých projektům od 78 autorů. Nakonec bylo vybráno top 6 projektů, které byly dále doporučeny v zemích Evropy, Blízkého východu a Afriky.
Projekt Web Rangers vznikl ve spolupráci s Google Edu Group (GEG ČR), komunitou nadšenců pro služby Googlu, a E-Bezpečím. Více informací najdete na webu www.webrangers.cz, na YouTube kanále nebo na G+ stránce projektu.
Google dlouhodobě usiluje o to, aby byl internet bezpečnějším místem pro všechny jeho uživatele. Do češtiny uvedl lokalizovanou stránku pod názvem “Centrum pro bezpečnost” www.google.cz/safetycenter, která je zdrojem užitečných informací o tom, jak internet a online služby využívat bezpečně, včetně centra pro rodiče a děti. Ve spolupráci s partnery pravidelně organizuje vzdělávací kurzy pro učitele a spolupracuje na dalších projektech, které přispívají k rozvoji internetové gramotnosti české veřejnosti.
Příběhy Web Rangerů z prvního ročníku projektu:
Robert Masare a projekt The E-savers
Robert (v době projektu 14 let, ZŠ Květnového vítězství, nyní SŠ 5. Května) se do Web Rangers zapojil s projektem E-savers zaměřujícím se na kyberšikanu, na kterém spolupracoval s kamarádem Janem Pfeifferem. Zúčastnil se, protože na internetu sám potkal mnohá nebezpečí, a chtěl, aby se jim ostatní vyhnuli a nespadli do nich jako on.
Výsledkem jejich práce byla prezentace, webová stránka 1, webová stránka 2, výstup a zejména komiks, který nakonec ovlivnil spoustu lidí, ať už ve škole nebo náhodně na internetu. Sám totiž komiksy a internet zbožňuje, proto předpokládal, že takhle se jeho poselství dostane k dětem nejsnadněji. Na zkoušku udělal Robert část komiksu dokonce v angličtině, což mělo také velký úspěch.
Mnoho dětí slyšelo jeho přednášky a dále se Roberta ptaly, jestli se zachovaly správně ohledně kyberšikany a obtěžování. Jak sám říká, zdá se, že rodiče jim nikdy o nebezpečí nic neřekli.
Celý projekt zasáhl spoustu dětí a zároveň Robertovi přinesl spoustu nových přátel a zkušeností, které sále uplatňuje a hodlá v tom pokračovat i po skončení projektu, protože to má ohlas, kterému se nedá odporovat. Ze všeho nejdůležitější je prý pocit, že dělá správnou věc a pomáhá ostatním.
Šarlota Horáčková a projekt Mysli - Pense - Think
Šarlota (v době projektu 15 let, Francouzské lyceum v Praze, nyní studuje Filmovou a televizní tvorbu na Střední průmyslové škole sdělovací techniky na Praze 1). Do Web Rangers se zapojila s projektem MYSLI! Sama říká, že do poslední chvíle nevěděla, co vlastně konkrétně vytvoří. Jediné, čím si byla jistá, bylo to, že chtěla zaujmout multijazyčným videem na téma zbytečného "odhalování" se (resp. sdílení informací) na sociálních sítích, kterému by mu rozumělo co nejvíce mladých lidí. Svůj počin prezentovala ve školách, mezi přáteli, zkrátka snažila se ho šířit mezi co nejvíce lidmi. Později ho prezentovala i v Senátu ČR na semináři pořádaném společností Saferinternet. Kromě videa vytvořila také komiks 1 a komiks 2.
Do projektu Web Rangers se přihlásila díky své starší sestře, která objevila leták v časopisu o moderním vzdělávání. Chtěla se již dlouho zapojit do nějaké sociálně prospěšné činnosti a projekt Web Rangers byl skvělou možností.
O projektu E-Bezpečí
Projekt E-Bezpečí je národním projektem Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, který se zaměřuje na rizikové chování dětí a dospělých v prostředí internetu. Lektorský tým projektu realizuje terénní preventivní programy pro žáky, učitele a rodiče přímo v prostředí škol, rovněž provozuje (ve spolupráci s Policií ČR, Linkou bezpečí, Seznam.cz a dalšími institucemi) online poradnu, která ročně řeší více než 250 případů zneužití internetových služeb. Další dlouhodobou aktivitou projektu je výzkum, který monitoruje prevalenci rizikových jevů (kyberšikana, sexting, kybergrooming apod.) v populaci českých dětí.
E-Bezpečí je partnerem Centra pro bezpečnost společnosti Google, partnerem projektu Seznam se bezpečně!, velmi úzce spolupracuje s Policií ČR, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Ministerstvem vnitra ČR, společností Allegro Group, Nadací Vodafone a Sdružením Linka bezpečí.
Projekt E-Bezpečí realizuje Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP Olomouc.
Projekt E-Bezpečí je odborným garantem Web Rangers 2.0.
Další informace naleznete na: www.e-bezpeci.cz, www.prvok.upol.cz, www.sexting.cz, www.napisnam.cz.
O GEG ČR:
GEG ČR (Google EDU Group) je otevřená komunita pro podporu využívání Google technologií ve vzdělávání. Pomáhá učitelům a školám zlepšit práci s internetem, nástroji a službami Googlu, pořádá vzdělávací akce a setkávání uživatelů, podporuje sdílení zkušeností, vzájemnou pomoc a spolupráci.
Je součástí GUG.cz, Google User Group ČR.
Další informace naleznete na: www.gegcr.cz.
O společnosti Google Inc.
Společnost Google, jakožto globální technologický lídr, se snaží neustále vylepšovat způsob propojování lidí a informací. Inovace Googlu v oblasti vyhledávání a reklamy umožnily společnosti získat vedoucí pozici na internetu a vytvořit jednu z nejznámějších světových značek.
Google Česká republika
Česká pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006, nyní dosáhla s partnerem Centrum Holdings 51% podílu na trhu vyhledávání (Toplist, 2. týden 2011). Google od otevření pobočky uvedl na český trh zhruba stovku lokalizovaných služeb pro české uživatele, a to včetně produktů jako Mapy Google, online kancelář Dokumenty Google, Kalendář Google, Překladač Google, video portál YouTube, prohlížeč Google Chrome nebo operační systém Android. Malé, střední i velké firmy v Čechách mají možnost využít online reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense. Využít též mohou analytické nástroje pro plánování a měření kampaní: Google Analytics, Google Trends, Statistiky vyhledávání Google, Ad Planner, případně nástroj pro tvorbu grafických kampaní (Display Ad Builder).
V roce 2011 byl uveden projekt Google+, který portfolio Google služeb sjednocuje a propojuje.
Společnost Google Česká republika uzavřela desítky lokálních partnerství s klíčovými hráči na trhu v různých oblastech (média, korporátní sektor, enterprise, neziskový sektor atd.). V obchodní oblasti (prodej reklamy ve vyhledávání i v obsahové síti) Google úzce spolupracuje s celou řadou mediálních i internetových agentur v České republice, primárně však s držiteli certifikace Google Certified Company. Více informací na www.googleblog.cz nebo media centru pro české novináře http://sites.pressatgoogle.com/cz.
Technická podpora pro české uživatele
Pro více informací o produktech Google mohou čeští uživatelé kontaktovat komunitu laiků, vývojářů a IT pracovníků na portálu GUG.cz. Jde o externí projekt, který kromě technické podpory ve spolupráci s inženýry z Googlu, nabízí i širokou škálu novinek, diskusních fór a odborných přednášek.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 comments:
Post a Comment