Přečtěte si: Učňovské vzdělávání trpí nízkou prestiží a nedostatkem inovací, absolventům hrozí vysoká nezaměstnanost

středa 17. září 2014 ·

Komentář týdeníku The Economist se zamýšlí nad situací v učňovském vzdělávání v USA a v zemích EU. Učňovské vzdělávání trpí nízkou prestiží a nedostatkem inovací, absolventům hrozí vysoká nezaměstnanost, ale zaměstnavatelé zároveň obtížně hledají uchazeče, kteří by splňovali jejich požadavky.

Alternativa cestou demokratizace univerzit a poskytování masového terciárního vzdělávání se ukázala jako neefektivní a drahá. Jako nadějný se jeví koncept „vzdělávání založeného na kompetencích“ (competency-based education), který se soustředí na získávání dovedností/kompetencí namísto zvládnutí určité akademické disciplíny. Vzdělávání je rozloženo do modulů, z nichž si studenti si vyberou modul podle svých potřeb a možností. Certifikace osvědčuje jeho zvládnutí. Tento koncept využívá moderní technologie ve vzdělávání a s nimi spojené výukové metody a nabízejí jej některé univerzity, podniky i např. poskytovatel online vzdělávání Udacity.

Podle nové publikace Christensen Institute je tento způsob modulárního vzdělávání propojeného s praxí skutečným průlomem v postsekundárním vzdělávání, zatímco masově otevřené online kurzy (MOOC) toto očekávání nesplnily a zůstávají pouze jinou formou předávání akademického vzdělávání. Vzdělávání založené na kompetencích lépe připraví absolventy pro svět práce a pomůže zvýšit prestiž odborného vzdělávání.

Zdroj: The Economist

Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.

2 komentářů:

Milan Keršláger řekl(a)...
17. září 2014 v 20:23  

Učňovské (i jiné) školy trpí tím, že se tam zhusta prostě neučí. Jejich studenti na teoretickou úroveň (matematika, jazyk) nemají (nebo nechtějí mít) a učitelé chtějí mít klid. Nikdo neřeší, že se neučí a jejich studenti se flákají... A místo konstruktivního přístupu se zavádějí represivní opatření (státní maturita, státní zkouška na konci ZŠ), což je (jak známo) negativní motivace a tam moc nefunguje...
Kolik filmů bylo již natočeno, kolik přednášek, kolik odborných studií? A nakonec se ministr/úředník rozhodne stejně a pak se diví :-(

Nicka Pytlik řekl(a)...
17. září 2014 v 20:41  

(i jiné) školy trpí

Toť. Zhruba asi tak před šesti, možná už osmi lety jsem začal zaznamenávat, že žáci ze stavu standardní pasivní rezistence začínají přecházet do fáze aktivního odporu k jakékoli formě vzdělávání. Teď mi připadá, že se to začíná zase lámat.
Nevím, je-li můj odhad správný, ale tak nějak si říkám, jestli to čistě náhodou nebyly děti čerstvě polistopadové generace vysokoškoláků.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.