Inženýrská řešení a síta na odstranění hloupých nám k lepšímu vzdělání nepomohou.
Z článku Tomáše Feřtka v RESPEKT.cz vybíráme:
Co máme v takové situaci udělat? No, vypadá to docela jednoduše. Nejlepší by bylo děti včas podrobit IQ testům - a ty, které na to nemají, na školu s maturitou radši nepustit. V podstatě tuhle cestu navrhuje ministr Chládek, když chce zavést jednotné přijímačky. Ty jsou určitě méně sofistikované než IQ test, ale mají vytvořit podobnou hráz, aby ti slabí raději vůbec studovat nešli.
Jenže svět je poněkud složitější, než aby tohle „eugenické“ řešení fungovalo. Základní problém je, že ti, kteří jsou slabí v deváté třídě, nejsou titíž, kteří nakonec u maturity neuspějí. Takže když odfiltrujeme v devítce ty „hloupé“, nepustíme ke studiu i ty, kteří by nakonec maturitu udělali, a zároveň se počet neúspěšných moc nezmění.
Přečtěte si: Svět je na "eugenické" řešení maturit příliš složitý
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Všech, kteří budou - jak očekávám - argumentovat možností opakovat přijímačky za rok (dva, tři, pět...) se ptám:
A co budou ti "neúspěšní" mezitím dělat? Budou "vycpávat čas" chozením na obor bez maturity?
A pak udělají přijímačky a tradá znovu od prváku na maturitní obor?
To jsme opravdu tak bohatí, abychom mohli tisícům žáků platit jalovou "čekárnu na přijímačky"?
A opravdu se těšíme, až do prváků středních škol budou hromadně nastupovat žáci ve věku třeba 18 let?
Budou "vycpávat čas" chozením na obor bez maturity
Nejsem si jist, pane Hrabáči, je-li slovo 'vycpávat' to pravé. Nahradil bych jej výstižnějším 'vyplnit'. Mnozí absolventi střední školy, kteří se nedostali na svůj vytoužený obor dalšího studia, vyplní ten rok třeba intenzivním studiem jazyků, to se hodí vždy, kombinovaným s 'ošetřením' stavu svého vzdělání, který jim neumožnil naplnit svoje tužby napoprvé.
Věk přijetí žáka střední školu je, předpokládám, neomezen. Už dnes to mohou být žáci sedmnáctiletí. Stačí roční odklad a jeden nahodilý rupanec.
Vzpomínám si i na poměrně ojedinělý případ, kdy na průmyslovce v Plzni vyčníval mezi maturanty čtyřicetiletý pán, který poctivě docházel do školy v rámci denního studia. Aby se uživil, pracoval po večerech.
Všichni ostatní „hloupí“ odmaturovali
I to se stává. Některým z nich se pak podaří se i otitulovat, a v neposlední řadě se prohlásit za experty, konzultanty nebo mluvčí.
Používat slovo 'hloupí' mi v této souvislosti nepříjde patřičné, a to ani v uvozovkách. To bychom pak mohli za hloupého považovat spíše autora takového vyjádření, a to bez uvozovek.
Jen bych znovu připomněl, že smyslem přijímaček, jakkoli o všem centrálním mám pochybnosti už z podstaty, nemá být rozhodnutí o způsobilosti odmaturovat někdy v daleké budoucnosti, ale určit, je-li uchazeč o statut vzdělance schopen proces přípravy k maturitě vůbec zahájit.
Pokud řečená paní ředitelka umí zorganizovat a zabezpečit pro mnohé žáky dostatečnou 'míru podpory a motivace', zůstává otázkou, proč se tak neděje už na úrovni školy základní, kde je k dispozici celých devět let. Proč zřizovatel základních škol v okolí této unikátní střední školy nečiní kroky k přenosu takového příkladu dobré praxe na školy ve svojí působnosti.
V rámci celorepublikové epidemie 'probuzení touhy něco dokázat' by pak jednotné přijímačky přestaly být strašákem, a časem by jich nebylo potřeba vůbec. Což by byl z mého pohledu naprosto ideální stav, protože by se do dějinné žumpy mohly hodit i státní maturity.
Fakt nevím, proč se rozčilujeme nad povinnými přijímačkami na SŠ s maturitou v době, kdy má každý možnost si maruritu dálkové dodělat, případně si koupit maturitní vysvědčení či dokonce vysokoškolský diplom doslova na ulici.
Feřtek v posledních týdnech po goebbelsovsku opakovaně recykluje ministrovu ne zcela obratně formulovanou myšlenku o zefektivnění vzdělávacího procesu. Očividně je to pro jeho souvěrce dobré téma a stálé opakování téže mantry nesvědčí příliš šíři pohledu pana takyexperta. Takže: něco nového, objevného, pane experte!
Wikipedie:
"Společenské vlivy, které se podílely na zrodu eugeniky a na jejichž popud eugenika vznikla jsou rasismus, antisemitismus a sociální teorie."
Slovo eugenický v názvu je "pěkným" dokladem toho, že pod zdánlivě klidným tónem komentáře doutná zášť a snaha nevhodné vzdělávací myšlenky co nejvíce dehonestovat. V případě eduinského autora to myslím nepřekvapuje.
Pane Pytliku,
nebudu Vám vymlouvat Vaši "z podstaty" plynoucí nedůvěru vůči všemu centrálnímu, nicméně i já sdílím Vaši touhu po tom, aby centrální dirigismus nebyl potřeba. Byl by to vskutku ideální stav. Cestou, kterou doposud volíme, se však od tohoto cíle jen více a více vzdalujeme. Nebyl jsem překvapen, když jsem se před časem dočetl, že finská cesta k dnešnímu stavu volnosti (bez inspekce) a zodpovědnosti začala ráznými zásahy státu do všech oblastí vzdělávání (a důslednou kontrolou). Podobný postup považuje za nutný i velmi úspěšný český podnikatel (zní to podezřele, ale působil na mě jako moudrý a slušný člověk), který dnes dospěl do situace, že do řízení svých firem (tj. do práce svých zaměstnanců) zasahuje jen minimálně, a přesto vše až zázračně funguje. Narozdíl od Vás bych některé myšlenky neházel do žumpy, alespoň ne do té doby, než jim vytvořím podmínky pro to, aby mohly fungovat. Píšu "myšlenky", protože tzv. státní maturita u nás svým provedením zůstává ve fázi záměru, v praxi je to s ní stejné, jako kdybyste kupř. inovovali kuchyň, ale instalaci moderních zařízení svěřili fušerům.
Ach ano, ta žumpa. Nechal jsem se unést. Promiňte. To z rozhořčení na tím, že za zázrak našeho vzdělávání je považována škola, kde přepočítávají mladé Romy, a holedbají se tím, že je, 'hloupé', cha, cha, cha domotivovali až k touze po maturitě, protože jinak by patrně někde po nocích kradli barevné kovy. Což neřekli, ale skoro bych se vsadil, že si to, když by se nikdo nedíval, myslet mohli. A konzultant Feřtek by je nejradši předváděl na poutích a v Pelhřimově nechal zapsat jako kuriozitu.
Okomentovat