Existuje mnoho pokusů, jak srovnávat školství, náklady na něj a kvalitu získaného vzdělání napříč světem. Zajímavým z nich je Index efektivnosti. Ten, zjednodušeně řečeno, odpovídá na otázku, nakolik je vzdělávání v dané zemi možné zajistit buď ve stejné kvalitě levněji, nebo o kolik kvalitněji za stejné peníze. Jiným slovy, nakolik buď student může získat více, nebo vláda na vzdělávání vydat méně. A Česká republika tady patří do absolutní špičky, spolu s Finskem a Jižní Koreou.
Z článku Josefa Němečka v Roklen24.cz vybíráme:
Žebříčku nejefektivnějšího školství optikou poměru „value for money“ vládnou Finsko a Jižní Korea. Patřily by sem i Čína a Singapur, ale z těchto zemí GEMS nedokázala dostat všechna potřebná data pro srovnání. Takzvané PISA skóre kvality vzdělávacího systému zde dosahuje 519 a 554 bodů, když průměr posuzovaných zemí OECD leží na metě 494 bodů. Průměrný plat učitelů v těchto dvou vedoucích zemích žebříčku dosahuje po 15 letech praxe, přepočteno paritou kupní síly, 42.810 amerických dolarů ročně a 47.340 USD ročně. Data jsou ke konci roku 2011.
Hned za touto dvojicí přichází překvapení. Třetí je totiž Česká republika se skóre 499 bodů a průměrným platem 18.610 dolarů ročně a hned za ní Maďarsko s 477 body a 14.760 dolary ročně. Za těmito dvěma zeměmi jsou další, které pohledem PISA skóre umějí dát kvalitnější vzdělání, ale také při prudce vyšších nákladech na něj. „Srovnáme-li platy učitelů, velikost školních prostor a dosažené PISA skóre studentů, země bývalého komunistického bloku – zejména Česká republika a Maďarsko – jsou vysoce efektivní,“ uvádějí autoři studie.
Z článku v The Economist přebíráme tabulku:
Podívejte si na prezentaci výsledků na webu GEMS The Efficiency Index, případně si studii stáhněte ve formátu PDF (14,6 MB).
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Jéžiš, honem ten článek vymažte, než si ho všimne někdo nahoře. Jinak se vyšších platů nedočkáme, protože tím by srazili tu "efektivnost" raz dva dolů.
Paní kolegyně, to přece úplně jedno a pořád je to na hovno.
Kdyby se zjistilo, že jsme neefektivní, nikdo nám nepřidá, protože špatným učitelům se přece nepřidává.
Když se ukáže, že jsme efektivní, nikdo Vám nepřidá, protože státy za námi jsou důkazem, že navýšením platů učitelé lepší nebudou.
Platí pořekadlo (nebo přísloví?):
Když se nechce, je to horší, než když se nemůže.
A v tomto státě se prostě učitelům přidávat nechce.
Tohle je určitě cílená propaganda.
Víc jak patnáct let stále slyším, že vzdělávací systém v ČR je zastaralý a špatný, čeští učitelé nemoderní, neefektivní a líní. Přece se nemohli všichni ti odborníci, konzultanti a poradci mýlit.
Ano, naše výdaje na školství jsou tak nízké, že se pohybujeme na horní hranici efektivnosti při průměrném výkonu. Když si to spojíte s jiným výzkumem OECD, který říká, že jsme zároveň nejhorší v inovacích (http://www.oecd.org/education/measuring-innovation-in-education.htm), závěr je jasný. Při nezměněných trendech je budoucnost velice chmurná - řekl bych skoro katastrofická!
"že jsme zároveň nejhorší v inovacích "
Napadlo Vás někdy, že možná to drží naše školství "nad vodou"? Že se pořád ještě ve školách učí (navzdory různým tlakům ze všech stran), místo aby se "inovovalo"?
Je pochnurné, jak to tak vypadá, že inovace v našem pojetí není synonymem výuky. A že by ale mohla být spíš antonymem je záležitost přímo katastrofická.
Okomentovat