Přečtěte si: Didaktický pohled na inovativní přístup v hodinách psaní

středa 3. září 2014 ·

Text přibližuje čtenáři nové písmo Comenia Script. Prezentuje charakteristiku písma jeho autorkou a uvádí názory některých odborníků. Přináší také didaktický pohled na vybraný výukový materiál, kterým je písanka pro 2. ročník.


Z článku Jany Johnové v časopise Český jazyk a literatura, č. 4, 2014/Ascestinaru.cz vybíráme:

V minulosti byly medializovány výhody a nevýhody písma Comenia Script. O vytvořených výukových materiálech a jejich kvalitě se však média zmínila jen omezeně. Z pohledu didaktických principů bych chtěla upozornit na písanku pro 2. ročník Umím psát na cestách 1, 2, která je v současné době obchodně nedostupná, ale lze se o ní informovat na www stránkách (dostupné na: http://www.lencova.eu/download/Umim-psat-na-cestach-info.pdf).

Tato písanka, podle prezentovaného obsahu na webových stránkách, neodpovídá vývoji písemného projevu. V 1. ročníku žáci procvičují uvolňovací cviky a osvojují si písmena, která postupně spojují do slabik, slov a vět. Tyto vývojové fáze jsou pro ně náročné, a proto je důležité tyto znalosti zopakovat a upevňovat v 2. ročníku. Je nutné respektovat právě třetí vývojové stadium písemného projevu, kdy žáci píší písmena, slova i věty, jejichž akustická a grafická podoba je shodná. Z tohoto důvodu je naprosto nevhodná volba slov, která autorka v obsahu uvádí. Již na začátku 2. ročníku mají děti psát slova: Itálie, Belgie, Francie, Tibet, Vatikán, dále pak New York, Chile, Gruzie atd. Fáze myšlení dětí mladšího školního věku se nazývá podle J. Piageta „fází konkrétních logických operací“. Snahou autorky, jak v médiích uvedla, bylo rozšířit dětem obzory. Ovšem naprosto opominula systematičnost, tedy logické uspořádání učiva a princip postupnosti (vyjma psaní tvarů).


1 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
3. září 2014 v 19:08  

Jedna věc je, že písanku vytvořil člověk, který toho o didaktických zásadách evidentně mnoho neví.

Druhou věcí je pak skutečnost, že MŠMT udělilo písance schvalovací doložku, přestože je po didaktické stránce naprosto nevhodná.

Celé to pak svědčí o tom, že mnoho věcí, které se ve školství v poslední době dějí, se řídí systémem padajícího hovna aneb "Ono to nějak dopadne".

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.