Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.
Co přinesl týden 15. – 21. 9. 2014
Témata týdne: Psycholog Zdeněk Vybíral ukazuje na frazeologii manuálu k Operačnímu programu výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV), jak se vzdělání dostalo do područí banálního, ideologizovaného, manažerského jazyka (Respekt). Robin Ibl, Pro středoškoláky.cz, objasňuje, co současným aktivním středoškolákům ve školách chybí. Tomáš Feřtek se ptá, zda je ministr Chládek agentem komerčních firem. Ondřej Liška se v projevu ke Dni demokracie (15. 9.) vyjadřuje k potřebě vzdělávat k demokracii. Bankéři spojení v České bankovní asociaci vyrazili do škol vzdělávat. Bob Kartous upozorňuje na trend vyvádějící vzdělávání ze škol. Microsoft koupil Mojang, tvůrce hry Minecraft, a chce využít jejího vzdělávacího potenciálu. Eduína, cena za inovace ve vzdělávání, otevřela nominace.
Výrok týdne:
„Neznám přesně rozložení kvality učitelů v ČR, ale pokud můžeme vycházet ze situace v USA, pak nahraďte 5 % nejhorších učitelů průměrnými a dostanete se ve výsledcích PISA na úroveň Finska.“ Profesor Eric A. Hanushek (Stanford University) během své přednášky v CERGE-EI (18. 9. 2014) o souvislosti mezi vzděláváním, kvalitou učitelů a ekonomickým růstem. Rozhovor s prof. Hanushkem a Danielem Munichem z CERGE-EI přineseme na EDUin.cz.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Vzdělání určuje ekonomický růst. V CERGE-EI vystoupil 18. 9. 2014 Eric A. Hanushek (Stanford University). Jeho tezemi jsou závislost ekonomického růstu na výsledcích vzdělávání, klíčová role učitelů a potřeba efektivního hodnocení. Obsáhlý rozhovor s profesorem Hanushekem najdete během týdne na EDUin.cz.
- Otevřené vzdělávací zdroje. V EDUpointu Praha proběhlo první setkání k tématu Otevřených vzdělávacích zdrojů (Open Educational Resources, OER). Jde o všechny druhy textových, grafických, softwarových a jiných materiálů, využitelných pro vzdělávání. V ČR se snaží o jejich budování a popularizaci např. Wikimedia ČR. OER zahrnuje i koncept připravované Strategie digitálního vzdělávání 2020.
- Novela školského zákona ve 2. čtení. Sněmovna v 1. čtení schválila novelu školského zákona. Nejčastěji skloňovanými změnami jsou přístup k žákům se speciálními potřebami (zde rezonuje zejména téma praktických škol), mistrovské zkoušky pro učně, zákaz automatů se sladkostmi a jednotný registr učitelů. Právě k registru, který obhajuje ministr školství Marcel Chládek, směřují výrazné výhrady, např. od Václava Klause ml. K tématu zbytečných regulací se vyjádřil Petr Fiala.
- Budoucnost e-learningu. V korejském Soulu proběhla mezinárodní konference k e-learningu. Evropskou koncepci představila Kateřina Hořavová, spolupracovnice EDUin. ČR dosud vlastní koncepci nemá, MŠMT ji připravuje. Veřejná diskuse byla ukončena 21. 9. 2014. Strategie počítá s horizontem roku 2020. Jaké jsou její hlavní cíle?
- Standardizované zápisy. Ministerstvo školství vydalo doporučení školám ve věci zápisů do škol. Cílem je nastavit jednotný čas a průběh zápisu. MŠMT zároveň vydalo tzv. Desatero pro rodiče, manuál k přípravě na školní docházku. Názor EDUin: Potřeba „standardizovat“ zápisy do škol vznikla bez přirozené poptávky. Není na škodu mít na jednom místě shromážděné požadavky úrovně nastupujících školáků, standardizace zápisů je ale zbytečným krokem, zvážíme-li potřebnost. Existují mnohem palčivější problémy.
- Střety zájmů nad jednotnými přijímačkami. Poslední Kulatý stůl SKAV byl věnován tématu jednotných přijímaček na SŠ. Shrnutí závěrů a videozáznam najdete v úterý na www.eduin.cz.
- FRESH EYE: Workshop vizuální komunikace pro SŠ. Co sdělují reklamní billboardy, fotografie, politické kampaně?
- MISP: certifikované kurzy masáží pro učitele pracující s dětmi od 4 – 12 let.
- ŠkolaMyšl: podívejte se, co přimělo rodiče v Litomyšli založit si vlastní školu.
- Edu on Tour Brazil 2014: leadership program s globálním dopadem, založený na herním principu. Přihlášky, info.
- Eduína: Nominujte do ocenění za inovativní projekty ve vzdělávání. Má to smysl!
EDUin startuje EDUpoint Praha! Místo, kde je vzdělávání doma. Pevnostní 651/8, 162 00 Praha 6. Pravidelný úterní EDUhub (13:00 – 18:00) – síťujte se, nebo si dělejte na svém. Kontakt: Tamara.kovacova@eduin.cz.
- Jak využít designového myšlení k řešení problémů ve škole. Workshop pro ředitele (23.9., Langhans,Praha)
- Úspěch pro každého žáka, setkání leaderů vize (24.9., DOX, Praha)
Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.
16 komentářů:
To jsem si oddechla, já si totiž myslela, že ekonomický růst souvisí s kvalitou konzultantů a expertů na školství.
"nahraďte 5 % nejhorších učitelů průměrnými a dostanete se ve výsledcích PISA na úroveň Finska"
Jenže problém je v tom, že nedokážeme pohnout ani s takovými základními atributy jakými jsou kvalifikovanost a aprobovanost.
nahraďte 5 % nejhorších učitelů
A kolik procent je těch špatných učitelů ze všech učitelů.
Jak se do systému dostali, jak byli vypátráni a proč tam ještě setrvávají. Snad nebudu opovážlivý, budu-li to chtít jmenovitě.
Mam od lekare zakazano verit cemukoli se znackou Eduin. Ale co kdybych udelala pro jednou vyjimku? Treba se v tom dnesnim titulku:"ekonomicky rust souvisi s kvalitnimi uciteli na skolach" opravdu konecne trefili...
Ale to by pak znamenalo, ze nase stagnace v poslednich letech v ekonomice ma sve jasne viniky! Vazne jste to promysleli, beduini?
Když se ve slově voda zamění dvě písmena a prohodí pořadí, vznikne pivo. Je to také náhoda?
Paní Carcy, bingo!!!
Ekonomický a morálně etický srab české společnosti viníky má, ale jsou nepojmenovatelní, stejně jako vítekteří. Protože, když se vítekteří pojmenují, je to šmahem sestřeleno jako kálení do vlastního hnízda vítekoho a podkopávání zdravého sebevědomí a prestiže vítekterých. To ať se pak vítekteří nehněvají.
A někteří, vítekteří pane Tajný učiteli, sice pojmenovaní jsou, ale jsou tak podělaní, že své jméno zapřou a stanou se tajnými.
Pane Dopito, bingo!!!
Pane Dopito,
Někteří vítekteří, kterým schází munice k argumentaci střílejí pod pás, ačkoliv dobře vědí, že mohou existovat pádné důvody k zachování internetové anonymity.
Například autor pracuje na škole, jejíž studenti se hlásí na Pedfakulty. Vyjadřuje-li se autor kriticky k oněm fakultám, hrozí, že jeho studenti budou u přijímaček znevýhodněni.
nebo
Autor pracuje na soukromé škole, jejíž existence je v moci lokálních i pražských úředníků. Vyjadřuje-li se autor kriticky ke krokům těchto úředníků, riskuje existenci své školy nebo
Autor pracuje v alternativním proudu, jehož studenti mohou být u přijímaček znevýhodněni...atd, atp...
hrozí, že jeho studenti budou u přijímaček znevýhodněni
Balim živnost diskusního šaška. Na takovouhle konkurenci nemám.
Pane Pytlíku,
nerad vám beru iluze o objektivitě přijímacích komisí ale stalo se. Několikrát.
Nechte už toho, prosimvás, nebo se tu umlátíme smíchy.
Jediné, co dobře vím, je, že neexistují důvody pro internetovou anonymitu ve veřejné slušné diskusi v demokratickém systému.
Pane Pytlíku, nebojte se o svou živnost a nevzdávejte to. Je velký rozdíl mezi humorem a směšností.
"...neexistují důvody pro internetovou anonymitu ve veřejné slušné diskusi v demokratickém systému..."
Pane Dopito, vaše maxima je velmi pěkná, řekl bych mravně úderná a pregnantní. S tím demokratickým systémem jste to myslel vážně? Myslíte demokratickým ve smyslu, vlády lidu, nekorupčním, transparentním, slušným a právně funkčním? Kdo je tady šašek?
Jistě, že jsem to myslel vážně. Nebo snad máte pocit, že v bývalém systému bychom mohli takto diskutovat a kritizovat kroky tu vlády, tu prezidenta, ministerstev apod? Já tu dobu pamatuju a mohu vás ujistit, že bychom skončili velmi brzy a to nejen s touto diskusí, ale i se zaměstnáním a naše děti by vybrané škole mohly tak akorát zamávat. Když už máte tak vysoké nároky na demokracii, mohl byste mít alespoň poloviční nároky na sebe a vystupovat tranparentně a slušně.
Kdo je tady šašek?
To je ovšem otázka. Já jsem s tím při takové konkurenci sekl. Ale kdybyste dovolil, rád bych si čas od času, z čisté nostalgie zašaškoval. Jen tak, pro radost. S politikou jsem už taky praštil...
Okomentovat