Ministr školství je extrémně plodný co se týče nejrůznějších návrhů a nápadů. Některé z nich jsou úsměvné (zrušení letního času) nad některými se člověk i zasní (škola až od devíti), některé jsou však zcestné a jsou podloženy nebezpečnou argumentací.
U příležitosti zahájení školního roku zopakoval ministr nutnost zavedení jednotných přijímaček na maturitní obory středních škol. Ve zdůvodnění uvedl "Kvalita základních škol je velice roztříštěná. Řada jejich absolventů nemá na to, aby dosáhla úplného středního vzdělání. ... Je na státu, aby stanovil minimum nutné pro studium na střední škole." V tom je jeden z kamenů úrazu jeho koncepce. Chce testovat patnáctileté děti, rozdělit je na vyvolené a ty ostatní a už v tomto raném věku výrazně omezit možnosti jejich budoucího vzdělávání a uplatnění. Sám však nabízí protiargument, když poukazuje na různorodost základních škol. Pomiňme fakt, že pokud ví o nekvalitní škole, měl by jako ministr rázně zasáhnout. Školy jsou opravdu různé a různí jsou i učitelé a žáci. Plánovaná selekce postihne děti, které třeba neměly štěstí na dobrého češtináře, nebo je třeba jen nebaví matematika. Zařízne děti, které nezvládly test kvůli stresu, i ty, které třeba měsíc před testováním promarodily.
Velkým problémem pak bude nastavení kritéria, které děti do maturitního studia pustí a které už ne. Kdo a jak bude určovat tuto hranici? Ministrova koncepce zapadá do současného pojetí optimalizace sítě škol, při které jsou ve většině krajů protežovány učňovské obory, jejichž třídy jsou jinak obtížně naplňovány. Obrněni mantrou o nedostatku řemeslníků a pracovních úřadech plných právních koncipientů se krajští a ministerští politici a úředníci snaží naplnit učiliště a vymést děti z gymnázií a průmyslovek. Skutečnost je úplně jiná. Ano, řemeslníků možná je nedostatek, ale učňovské obory spolu s nimi chrlí velké množství nezaměstnaných a lidí s nízkým a úzce zaměřeným vzděláním. Ti se obtížně adaptují na měnící se pracovní trh. Absolventi maturitních oborů jsou při hledání práce mnohem úspěšnější. Místo snahy o zlepšování výuky na učilištích chce ministr řešit problém větším množstvím žáků. Jako kdyby lékař místo zastavení krvácení neustále přidával další a další transfuzi.
Celé toto pojetí je navíc nebezpečné tím, že bere rodičům právo rozhodovat o budoucnosti svých dětí.
Zdroj: ODS.cz
Pavel Káňa: Některé nápady by měly zůstat v Chládku
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
21 comments:
bere rodičům právo rozhodovat o budoucnosti svých dětí
Chtělo by se říci, bohudíky.
Neměly by si snad děti o své budoucnosti rozhodovat především samy?
Káňa měl zůstat v lese...
"Plánovaná selekce postihne děti, které třeba neměly štěstí na dobrého češtináře, nebo je třeba jen nebaví matematika. "
---
Připomíná mi to argumentaci rodičů jedné studentky na konci školního roku: "Nemůžete ji dát pětku z matematiky, ona by ten reparát neudělala."
Také si vzpomínám ještě z průmyslovky na požadavek zmírnění klasifikace podpořený argumentem, že se tím chlapec stejně nikdy živit nebude. Nebo na poradě, nedávejte mu ty pětky, on půjde ze školy stejně pryč, a přece mu nezkazíme život.
Krtek 3/9/ 4:08
Rozumím té části "jen nebaví matematika".
Ale co se týká části "neměly štěstí na dobrého češtináře" v tom je argumentace v článku zcela přesná. Chládek namísto toho, aby řešil "roztříštěnou kvalitu ZŠ" postihuje děti, které měly smůlu na špatnou školu. Vy nemáte ve škole žádného špatného učitele? A neznáte žádnou mizernou školu? Plošné přijímačky se mohou zavádět, až mezi školami budou malé rozdíly, jako třeba ve Finsku. Jenže až to nastane, tak žádné přijímačky nebudou potřeba, jako třeba ve Finsku.
Nejpozoruhodnější ovšem je, jak jsou věci ideologicky převrácené.
Pravicová ODS volá po rovnosti podmínek, a levicová ČSSD selektuje a přenáší všechnu zodpovědnost na jednotlivce, až se práší.
Co se to děje? Já musím s Ondřejem Štefflem souhlasit? Ano, musím. Máte pravdu, že špatný učitel toho může hodně pokazit, ale kde jsou rodiče, zřizovatel, inspekce? Určitě si do jednotné přijímací zkoušky promítám něco, co by se dalo/mělo řešit jinak - prvně větším objemem peněz na školství, druhotně zrušením normativního financování, snížením počtu žáků ve třídách. Pak i někteří čtyřkaři získají šanci dokončit středoškolské vzdělávání. Zdůrazňuji někteří a šanci.
"Plánovaná selekce ... Zařízne děti, které nezvládly test kvůli stresu, i ty, které třeba měsíc před testováním promarodily." Ale stejný efekt mají jakékoliv přijímačky, i ty nelošné, nebo krajské. Nemluvme tedy jen o lošných, ale o všech přijímačkách.
Omlouvám se, blbne mi na klávesnici "P". Holt, musím být o to slušnější.
Vy nemáte ve škole žádného špatného učitele?
Znám/neznám... nemohu posoudit. Mimo jiné i proto, že se pořád ještě neví, který učitel je ten dobrý, nebo dokonce výborný. Nad to nejsem opatřen kontrolními pravomocemi s přístupem k tématickým plánům, přípravám dotyčného, podkladům pro klasifikaci, nejsem oprávněn vstupovat do vyučovacího procesu, provádět pohovory a další šetření v tomto směru. Mohu se tedy opírat výhradně a jen o nepřímé podklady, zkušenost a intuici s velmi silným akcentem subjektivního pohledu.
Je to stejné, jako kdybych o Vás, pane Šteffle, prohlási, že jste blbec jen základě dojmu z Vaší příspěvkové činnosti. Uznejte, že by to byla klasifikace věrohodná jen pramálo.
A ani žádnou školu nemohu posuzovat. Na nějaké inspekci jsem nebyl už dobrých osmapadesát let. Podle toho, jaké cesty žáci vesměs hledají pro vyhýbání se studijním povinnostem, bych třeba mohl konstatovat, že škola, která má dostatek žáků, patří mezi tzv. dávačky.
Nezbývá mi tedy, než abych konstatoval, že žádného špatného učitele neznám. A jako zarytý mentalista trvám na zobecnění, že u nás tedy žádní špatní učitelé prostě NEJSOU!
Zdeněk Sotolář řekl(a)...
"Ale stejný efekt mají jakékoliv přijímačky, i ty neplošné, nebo krajské. Nemluvme tedy jen o plošných, ale o všech přijímačkách."
Ale zcela jistě. Přijímačky se podle mého názoru mají dělat jen tam, kde je víc přihlášených než míst. Pak nezbývá než některé odmítnout. A tak to také v naprosté většině případů reálně v krajích je, ačkoliv se některé kraje tváří že ne. A tak je to také ve VŠECH případech přijímání na VŠ.
Ale to co plánuje Chládek, je centrálně stanovená hranice přijetí - kdyby gymnázium mělo přijmout pět dětí. Mimochodem jsem zvědav, jak se takové situace, a že budou, budou řešit. Má to Chládek promyšlené? (řečnická otázka, sám si odpovídám) Nemá.
Přijímačky se podle mého názoru mají dělat jen tam, kde je víc přihlášených než míst.
A tak to já bych si dokázal představit přijímačky i v situaci, kdy se hlásí méně uchazečů, než je míst, ale ředitel nechce nabrat evidentní nemehla -- kupříkladu neschopná správně používat malou násobilku, trojčlenku, shodu podmětu s přísudkem a vyjmenovaná slova. Na konzervatoř taky nemá cenu brát člověka bez hudebního sluchu, bez rytmického cítění či v případě tanečního oboru silně obézního.
"Na konzervatoř taky nemá cenu brát člověka bez hudebního sluchu, bez rytmického cítění či v případě tanečního oboru silně obézního."
Oni se tam ovšem ani nehlásí, stejně jako se na Matfyz nehlásí lidé, kterým nejde matematiky.
Nástroj, který se u nás vůbec nepoužívá, a při tom je úžasný, je prostě to lidem vysvětlit, podmínky studia, nároky, cíle, doporučit. Pokud vím, tak v Rakousku doporučuje další studium základní škola, pokud s doporučením rodiče či zák nesouhlasí, navštíví něco jako PPP, tam dítě otestují a buď doporučení změní a nebo ne, ale i pak rodiče mohou trvat na svém - dát třeba dítě bez hudebního sluchu na konzervatoř. Čili škola má povinnost přijmout i nevhodné dítě, dát mu šanci, a pak ho třeba vyhodit, ale musí dostat šanci.
Ano, lidé se občas rozhodují blbě, ale u nás místo abychom je poučili, chceme rozhodovat za ně.
...dát třeba dítě bez hudebního sluchu na konzervatoř. Čili škola má povinnost přijmout i nevhodné dítě, dát mu šanci, a pak ho třeba vyhodit, ale musí dostat šanci.
Šteffle, zase říkáte jen svůj kousek pravdy. Jednak má každé dítě spoustu šancí vyzkoušet si své schopnosti a talenty v nejrůznějích kroužcích, soutěžích, přehlídkách, které se pro nadšené amatéry i nadané jedince dělají ve školách i mimo ně, a nemusí čekat až na věk, kdy už se toho moc nerozvine.
Dále je známo, že na spoustě vysokých škol se přestaly dělat přijímačky, včetně talentovek, jednak aby se mohlo přijmout co nejvíc studentů a zinkasovat na ně státní příspěvek, jednak - prý - aby se každému dala šance (pěkná písnička, dává takový ten pocit svobody, že?). Víte, co se děje? Studentovi se dá šance na začátku studia, pak ještě jednou na konci ročníku, najednou je student ve třeťáku, a vy zjistíte, že je absolutně nevyhovující vůči platným požadavkům. I ostatní studenti si toho všimli a poukazují, právem, jak oni k tomu přijdou, když se poctivě léta připravovali na obor, hodně přípravě obětovali...
A co udělá dotyčný? Práskne dveřmi, že teda odchází, ale vás dám k soudu, že jste mě včas nepoučili, že na dokončení studia NEMÁM PŘEDPOKLADY!! A poženu to klidně až do Bruseli, abyste věděli, bando jedna. (Už úplně zapomněl, že mu celá přijímací komise domlouvala, že ty jeho schopnosti jsou opravdu silně podlimitní a že mu studium rozhodně nedoporučují.)
A ještě se takových zhrzených talentů zastane jakýsi EDUin, aby vykazoval činnost.
se takových zhrzených talentů zastane jakýsi EDUin
...a udělá z nich svoje odborné konzultanty.
Že jsem tak smělá, pane Šteffle, vy jste nějak pozapomněl na to mně odpovědět na otázku ohledně loňského průšvihu Scio při vyhodnocení přijímaček. Respektuju váš věk, ostatně zapomínají i mladší, ale přece jenom se připomínám. A samozřejmě děkuji předem za vaši otevřenost.
Jedna věc je s někým nesouhlasit, druhá chovat se jako hulvát a například oslovovat diskutující pouze příjmením. Nedivím se pak, že se diskuse někteří učitelé nechtějí účastnit.
Neumím na to reagovat jinak, než že příspěvky takových diskutujících prostě ignoruji.
Kamila Mouchová řekl(a)...
Že jsem tak smělá, pane Šteffle, vy jste nějak pozapomněl.
Nezapomněl, předal jsem to ihned kolegům, protože upřímně řečeno tom skoro nic nevím. Kolegové Vám psali už 12/8 přes Google, ale očividně to k vám nedorazilo. Předpokládám, že to pořeší nějak lépe.
Jinak doporučuji ke shlédnutí zprávu z přijímacích zkoušek. Těším se až CERMAT vydá podobnou třeba o státní maturitě. Že bychom se konečně dozvěděli alespoň takovou základní věc, jak výsledky závisejí na pohlaví a mnoho dalších věcí, které by mohli pomoci hledat cesty, jak žáky lépe vzdělávat. Nemohu se zbavit dojmu, že tyhle cesty v centru nikoho nezajímají. Namísto toho pomocí přijímaček se snaží "odstranit" ty, kteří nám to "kazí".
Autorovi komentáře z 5. září 2014 13:49
Ráda Vás budu titulovat, přestanete-li zde lhát.
Vaše tvrzení, že "škola má povinnost přijmout i nevhodné dítě, dát mu šanci, a pak ho třeba vyhodit" (3. září 2014 22:44) neplatí ve všech případech. Proč by např. mnohé školy musely vyžadovat potvrzení o zdravotním stavu? o zdravých hlasivkách (foniatr, pro učitele Hv), dříve i logopedické pro učitele 1. stupně, proč se dělají psychotesty na několika typech škol, apod.? Může vozíčkář začít studovat školu akrobacie nebo sportovní gymnázium? Nebo žák se srdeční vadou taneční konzervatoř, policejní školu, apod.? Víte co by bylo žalob za zavinění újmy na zdraví, možná i úmrtí? A vy na nás s jakousi liberální nebo spíš "rádobyliberalistickou" diskriminací. Máte všechny učitele za malé nesvéprávné děti, a sám jste takový. V tomto případě říkám - díky bohu za předpisy, jinak byste ryli už úplně do všeho.
chovat se jako hulvát a například oslovovat diskutující pouze příjmením
Nebuďte na paní Kukackovou tak příkrý, pane Šteffle. Třeba si myslí, že to, co uvádíte jako přijímení, je jen nějaká komická přezdívka. Třeba jako Pytlik. U přezdívek se přece žádný titul nepoužívá, že?
Na desítku si netroufám, to je jako stvořené pro Pytlíka
Ondřej Šteffl řekl(a)... 2. září 2014 23:00
Takže příště, pro pana Pytlika. A bez čárky, prosím, vy namachrovaný experte.
Blogger Kamila Mouchová řekl(a)...
Že jsem tak smělá, pane Šteffle, vy jste nějak pozapomněl na to mně odpovědět na otázku ohledně loňského průšvihu Scio při vyhodnocení přijímaček.
Vážená paní Mouchová,
odpovídal jsem Vám za Ondřeje Šteffla emailem i v rámci původní diskuse: http://www.ceskaskola.cz/2014/08/msmt-analyza-potreb-trhu-prace.html?showComment=1407768244288#c5086740937244626170.
Pro Vás tedy ještě jednou:
Zdržení výsledků přijímacího řízení byla samozřejmě velmi nepříjemná situace (způsobena námi), která nás mrzí. Důvodem byly technické potíže aplikace, jež harmonizuje výsledky mezi prvním a druhým termínem zkoušek. Vzhledem k tomu, že ostré fázi předcházelo několik sérií zatěžkávacích testů (úspěšných), opravdu jsme nečekali, že nastane podobný problém.
Věřím ale, že jsme jej odstranili a přijali řadu následných opatření: záložní harmonizační systém, další scénáře zatěžkávacích zkoušek atd. Podobný problém by tedy v budoucnu nastat neměl.
S řediteli jsme byli v kontaktu, rozesílali pravidelné informační emaily (aplikace pro zadávání výsledků z PZ má své vlastní rozhraní, kde se školy/osoby odpovídající za administraci dozvědí, co se v konkrétním bodě procesu děje, stejně tak byla informována zodpovědná krajská administrativní složka, šlo-li o kraj s plošnými PZ).
V případech, kdy ze situace vyplynuly škole potíže, jsme poskytovali kompenzace.
Vzhledem k výše uvedenému jsme na web Scio již další informace nedávali.
S pozdravem
Štěpán Pudlák
Kamila Mouchová řekl(a)...
Že jsem tak smělá, pane Šteffle, vy jste nějak pozapomněl.
Aha, tak ještě jednou. Kolega už odpovídal a to 14. srpna. Opakuje to v předchozím příspěvku.
Post a Comment