V tradičním projevu k začátku nového školního roku ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek vyzdvihl roli pedagogů, všem školákům popřál úspěch při studiu a prvňáčkům, aby neztratili ideály.
Vážení přátelé, žákyně a žáci, studentky a studenti, vážení pedagogové,
dnešek, tedy první zářijový den je u nás především spojen se začátkem školního roku. Stručně by se dalo říci, že je to den, na který se jedni těší a druzí se jej naopak hrozí. Pevně věřím, že ten druhý případ se netýká učitelů.
Je mou milou povinností popřát vám všem, aby se nový školní rok vydařil. Obrovský zájem si zaslouží zejména žáci prvních tříd, pro které je dnešek přelomem mezi dobou her a školních povinností. Dnešní den je klíčový pro jejich další směřování a jejich budoucnost. A potažmo budoucnost nás všech. Možná dnes zasedl do lavice budoucí významný vědec, lékař, vynálezce, který změní svět nebo sportovec či budoucí ministr školství.
Dnes si víc než kdy jindy musíme uvědomit roli pedagoga, který by měl nadání a talent v dítěti objevit a směřovat jej vpřed. Chtěl bych proto vyzdvihnout práci všech pedagogů a ocenit jejich roli v dnešní společnosti, kterou mnohdy vykonávají v nelehkých podmínkách. Jsem toho názoru, že vzdělání je jen tak kvalitní, jak jsou kvalitní učitelé. I proto jsem již od počátku svého působení v čele resortu školství učinil několik kroků ke zlepšení situace pedagogů. A to ať se jedná o finanční ohodnocení, tak vyšší prestiž.
Mým cílem je vytvořit pro pedagogy takové podmínky, aby se mohli plně soustředit na svou práci a nikoliv na placení složenek nebo shánění brigády na prázdniny. Stejně tak je však třeba ocenit i nepedagogy, tedy provozní pracovníky školy, bez kterých by školství nemohlo fungovat.
Stejně tak důležitá je však role rodičů a rodiny jako celku. Klima na školách se dlouhodobě zhoršuje. Je to bohužel negativní proces, který souvisí se současností. Zároveň se zhoršila spolupráce rodiny a školy. Vina je na obou stranách. Asi nejlépe současnou situaci vystihuje vtip, který koluje po internetu a sociálních sítích. Na jednom obrázku, z minulosti, jsou rodiče, dítě a učitel, kdy tatínek vyčítá dítěti špatný prospěch. Na druhém, který je datován do dnešní doby, se objevuje stejná scéna, ale za špatný prospěch otec nadává učiteli. Toto vystihuje nejen zhoršující se klima, ale také nízkou prestiž učitelské profese, o čemž jsem hovořil v úvodu svého vystoupení. Právě proto bych chtěl ocenit nasazení a podporu těch rodičů, kteří aktivně spolupracují se školou a přispívají tak zlepšování klimatu a nápravě vztahů mezi rodinou a školou.
Nyní bych chtěl krátce promluvit o tom, co se v budoucnu ve školství změní. Pokud bych měl začít už od těch nejmenších, chceme prosadit, aby byl poslední ročník předškolního vzdělávání povinný. Vedou nás k tomu zejména názory odborníků a statistická data, která jasně říkají, že dítě, které projde předškolním vzděláváním, si poté vede lépe v ostatních typech škol. S tím samozřejmě souvisí navýšení kapacit mateřských škol, aby se nestávalo to, co doposud, že se desítky tisíc dětí po celé republice do mateřských škol nedostanou. V tomto pomůže již vzniklý fond pro zvýšení kapacit, který schválila vláda. Věřím, že do tří let se situace změní.
Musím se zmínit také o podpoře řemesel. Češi byli ve světě vždy známí svými takzvanými zlatými ručičkami. Je škoda, že v posledních letech tento trend spíše upadá. I proto jsme iniciovali, aby byl příští rok rokem technického vzdělávání. Aby se lidé mohli při otevřených dnech jak na učilištích a u velkých podniků technického charakteru přesvědčit, že řemeslo má opravdu zlaté dno a může být důstojným způsobem obživy. A to i bez nutnosti mít maturitu. Tu by v budoucnu u některých typů škol měla nahradit mistrovská zkouška.
Oblastí, která si rovněž zaslouží velkou pozornost, je vysoké školství. Připravili jsme novelu vysokoškolského zákona, na kterou se roky čekalo a pevně věřím, že posune české vysoké školství o výrazný krok vpřed.
Shrnul jsem v tomto projevu základní věci, které by se v českém školství měly změnit k lepšímu. Je to totiž vzdělávací soustava, která je pevně navázána na budoucnost naší země, a to jak ekonomickou, tak z hlediska prestiže.
Vážení přátelé, na závěr svého projevu bych Vám chtěl popřát mnoho úspěchů. Prvňáčkům přeji, aby nepřišli o ideály, žákům základní školy, aby se jim pedagogové věnovali a dokázali v nich nalézt jejich talent. Středoškolákům přeji, aby se dobře připravili na život, a to ať už na zaměstnání nebo na vysokoškolské studium. Studentům vysokých škol patří má podpora ke všem zkouškám, které je letos čekají. V neposlední řadě chci popřát pedagogům, aby byli trpěliví a aby je jejich práce naplňovala. Je to ve vašich rukou, kolegové.
Děkuji za pozornost.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
Je mou čestnou povinností projev páně ministrův shrnout. Tak to vezmu zkrátka jednou větou.
"Všechno je v našem školství naprosto špatně a jen já, zdůrazňuji jenom já, to všechno napravím."
Promiňte, pani Adamová, ale to jako Vy, a nebo pan ministr?
Já jen, abych věděl, ke komu upínat svoje naděje, popřípadě modlidby.
Je to samozřejmě shrnutí slov pana ministra.
A Vy se kolego Pytlíku umíte modlit? Ono to bylo za totáče mezi klíčovými kompetencemi?
Umím, paní Adamová, umím.
Občas dám na dobrou noc Otčenáš nebo Zdrávas. Co kdyby náhodou...
Sichr je sichr:-)
Okomentovat