Internet je dnes médium, se kterým rodiče dětí ve věku 2-12 let vyrostli. Často si pamatují vytáčené připojení a levnější tarify po osmé hodině večerní. Poslední průzkum realizovaný přes Seznam.cz Výzkumník se zajímal o to, kdy mladí rodiče ukazují svým dětem poprvé internet a co na něm děti učí. Podle 85 % dotázaných by se děti měly seznámit s internetem nejpozději v 1. třídě.
Kdy se mají děti poprvé potkat s internetem?
Podle toho, jak rodiče přistupují k „domácí“ výuce internetu, je lze rozdělit do několika skupin. Nejpočetnější skupinou rodičů (55 % dotázaných) jsou tzv. Moderní rodiče. Tato skupina se vyznačuje tím, že děti k využívání internetu aktivně vede, protože si uvědomuje jeho důležitost v současném světě. Je pro ně velice důležité, aby se děti naučily internet využívat efektivně, například prostřednictvím výukových her. Moderní rodič má perfektní přehled o tom, co jeho děti na internetu dělají.
Druhou skupinu tvoří skupina rodičů zastávající spíše opačný názor než moderní rodiče. Podle toho, jak se snaží děti chránit před jeho dopadem, dostali název Obranáři (28 %). Jejich děti sice již fungují on-line, ale oni se tuto skutečnost snaží spíše eliminovat. Největší strach mají z toho, že internet snižuje schopnosti dnešních dětí vytvářet kvalitní mezilidské vztahy a chtějí zabránit tomu, aby dětem internet nahradil realitu. Více než ostatní rodiče si myslí, že internet je pro děti nebezpečný a nesnáší počítačové hry obsahující násilí. Odmítají využívat internet k zabavení svých dětí.
Celkově každý desátý rodič se řadí k tzv. Rezignovaným. Jedná se o rodiče, kteří internet sice nemají příliš v lásce, ale vzdali se pod tíhou jeho vlivu. Jejich děti tráví u internetu hodně času. Rezignovaní rodiče nemají přehled o tom, na jaké stránky jejich děti chodí a jaké služby využívají. Obecně jde o nejméně vzdělaný segment rodičů, z nichž více jak polovina nemá maturitu.
Nejmenší skupinou (7 %) a zároveň nejvíce aktivní by se dala charakterizovat jako Fandové. Ta se skládá především z lidí, kteří jsou nadšení ze všech novinek v informačních technologiích a sami je dennodenně využívají. Jejich děti tráví u počítače nejvíc času a oni na ně při tom dohlížejí, ale příliš jim do toho nemluví. Jsou přesvědčení, že je pro jejich děti dobré, aby se s internetem spřátelily, a podporují je v tom. Nepřeceňují nebezpečí internetu. Informační technologie jsou dle nich především užitečná věc. Mají rádi hry a relativně méně problematizují i hry s násilím – to, že by negativně ovlivňovaly chování dětí, si myslí jen polovina z nich.
Podle nedávného průzkumu Seznam.cz Výzkumníka na téma „Jaké jsou internetové děti“ je školní výuka „počítačů“ samozřejmostí v 5. a 6. třídách, kde ji má pro žáky jako povinný předmět 91 % dotázaných škol. Od sedmé třídy povinná výuka IT postupně klesá (v 8. a 9. třídě ji mají děti předepsanou jen v 50 % ZŠ) a žáci si ji mohou zvolit jako volitelný předmět. V tu dobu si však většina dětí s internetem již obstojně tyká.
Autor: Michal Nosek
Zdroj: průzkum Výzkumník | Seznam.cz, Kvalitativní část: 12 hloubkových rozhovorů s rodiči dětí ve věku 2-12 let; Kvantitativní část: On-line dotazování rodičů, kteří mají dítě ve věku 2-12 let (N = 649); 1 / 2013
Převzato z seznam.seznamblog.cz
Michal Nosek: Kdy začít děti učit s internetem? Podle 85 % rodičů nejpozději v 1. třídě
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Poněkud mne překvapuje, kolik lidí je pořád ještě fascinováno tak samozřejmou součástí našeho života, jako jsou informační a komunikační technologie, a je ochotno posadit internet do středu svého zájmu.
Otázka, kdy začít dítě 'učit s internetem' je ve svojí podstastě poněkud podivná. Jako kdybychom se zamýšleli nad tím, kdy si má začít hrát s kostkami, kdy začít čárat pastelkami nebo se prohánět na odrážedle. Až přijde čas, tak to bude. Ani ne dvouletá vnučka si s námi běžně telefonuje. Asi ten mobil brzo dostane. Možná už pod stromeček.
To s moderními rodiči, to je jiná. Takový moderní rodič pere v automatické pračce, žehlí žehličkou, jídlo praží v mikrovlnce a uchovává v lednici. Taky jezdí výtahem. Jen nevím přesně, jak to dělají obranáři a ti rezignovaní.
Rád bych ale panu Noskovi vzkázal, že skutečně moderní rodič nabídne svému dítěti program s takovými možnostmi, že si na banalitu typu internetu ani nevzpomene.
a kdy se mají děti setkat s prvním úchylákem? v tom mají rodičové taky jasmo?
v tom mají rodičové taky jasmo?
Obranáři bezesporu. S rezignovanými si až tak jist nejsem.
Okomentovat