Informace o vývoji systémů využívajících rozhraní pro zaznamenávání a analýzu výukových výsledků xAPI, které je současným pokračovatelem eLearningového standardu SCORM.
Vývoj ve světě vzdělávacích aplikací je již několik let ovlivňován skutečností, že se učení stále více odehrává v prostředí, kde není možné aktivity studujícího sledovat prostřednictvím tradičních systémů řízení výuky (VLE, LMS). Poprvé jsme tuto záležitost diskutovali v květnu 2011 v článku Nový pohled na osobní vzdělávací prostředí, který informoval o workshopu britské konference ALT-C nazvaném The VLE is dead. Od té doby se vývoj značně posunul.
Tradiční eLearning je založen na distribuci online kurzů, k nimž se studenti dostávají prostřednictvím LMS (u nás typicky Moodle). Je-li student přihlášen a pracuje-li s materiály kurzu, mohou být data touto činností generovaná zaznamenána a vyhodnocována (Vize daty řízeného školství). Vše, co dělá bez přihlášení do systému, není pod kontrolou. Úspěšnost vzdělávacího systému je ale všude na světě postavena na prokazování dosažení stanovených výukových cílů. V situaci, kdy je stále více výukových aktivit realizováno neformálně mimo LMS, chybějí data o průkazném dosažení cílů a nezbývá než se všemi riziky z toho vyplývajícími testovat (Skutečné možnosti využití daty řízeného školství). Jiné alternativní metody hodnocení postavené čistě na sociálních sítích nelze zatím považovat za spolehlivé (viz Hodnocení netestovatelného aneb kariérní řád pro každého).
Není proto divu, že snahou vývojářů je mít pod kontrolou co nejvíce výukových aktivit nezávisle na právě použité aplikaci. Má-li něco takového fungovat, je nutné zajistit přenositelnost dat mezi nimi. Něco trochu podobného ve skutečnosti existuje i u tradičního eLearningu např. v podobě standardu SCORM (Sharable Content Object Reference Model) umožňujícího přenášet data mezi různými LMS. To se ale týká hlavně obsahu kurzů, který není nutné znovu tvořit a může být s přechodem na nový systém opětovně použit.
SCORM byl vyvinut kolem roku 2000 americkou vládní iniciativou (projektem) ADL (Advanced Distributed Learning). Přes průběžné aktualizace dospěli představitelé ADL někdy v roce 2010 k závěru, že bude nutné v budoucnosti SCORM doplnit jiným řešením umožňujícím mnohem širší použití, a to včetně aktivit realizovaných v rámci her a sociálních sítí. Nazvali ho TLA (Training and Learning Architecture) a oslovili firmu Rustici Software, aby vytvořila potřebnou specifikaci. Tak v roce 2013 vzniklo aplikační rozhraní Tin Can API, které ADL nazývá Experience API a běžně je označováno zkratkou xAPI [1].
xAPI se skládá ze dvou základních částí. Tou první je samotné rozhraní (API), které lze implementovat do výukových aplikací (včetně mobilních), tou druhou úložiště záznamů, pro něž budeme používat anglickou zkratku LRS (Learning Record Store). Cílem tohoto systému je zaznamenávat výsledky výukových aktivit uživatelů. Princip je poměrně jednoduchý. Jestliže někdo v rámci libovolné aplikace používající xAPI splní úkol, udělá test, dosáhne vyšší úrovně hry apod., implementované rozhraní odešle standardizovanou informaci o tom do příslušného LRS. Tam se podobné informace o uživatelích všech do systému zahrnutých aplikací shromažďují a mohou být vyhodnocovány nezávislým analytickým nástrojem, který by měl být součástí služeb poskytovaných v rámci LRS.
Předávané informace by měly pokrýt pokud možno veškerou činnost uživatelů. Záznamy aktivit mají standardizovaný formát < uživatel, sloveso, objekt >. Uživatel je osoba, která aktivitu provádí identifikovaná v rámci aplikace přihlášením do systému. Ve specifických případech to ale může být i skupina (celá třída). Sloveso charakterizuje typ aktivity, třeba četl, splnil, vyučoval (učitel). Objektem se rozumí to, čeho se ten záznam týká, třeba konkrétní studijní materiál, test, třídu (u učitele) apod.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Bořivoj Brdička: Poskytovatelé vzdělávacích aktivit a xAPI
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat