Alžběta Pavlíčková: Velká válka ve školní výuce - pracovní listy pro učitele dějepisu a výtvarné výchovy

Tuesday, September 2, 2014 ·

František Kupka, Otto Gutfreund, Emil Filla nebo Oskar Brázda jsou významní čeští umělci, kteří jsou proslulí svými díly, ale již méně tím, že v průběhu 1. světové války (1914 – 1948) bojovali v cizineckých legiích za vznik nezávislého Československa. Spolek Česká škola bez hranic zmapoval osudy celkem 10 českých výtvarníků. Jejich životy přenesl do pracovních listů, které žákům základních a středních škol netradiční formou přibližují období 1. světové války i význam českých legionářů. Zpracované dokumenty – v podobě pracovních listů pro žáky a metodických listů pro učitele – jsou volně ke stažení v elektronické podobě na internetových stránkách České školy bez hranic www.csbh.cz.


„Koncepce zpracování výukových materiálů vychází z francouzského způsobu výuky historie ve školách,“ vysvětluje koordinátorka projektu a předsedkyně spolku ČSBH Lucie Slavíková-Boucher. „Spíše než na výčet jmen a dat se zaměřuje na to, naučit žáky pracovat s různými druhy pramenů a podněcovat je k samostatnému vyhledávání informací i k jejich kritickému zpracování. Záměrem je především přimět je k přemýšlení o příčinách a důsledcích a uvědomování si souvislostí v dějinném kontextu. Dokumenty rovněž posilují čtenářskou gramotnost a zvyšují kompetence k učení.“

Materiály slouží k výuce dějepisu a výtvarné výchovy, zabývají se ale i širším tématem multikulturalismu a řeší otázky vlastní identity.


Dějepisné materiály se soustřeďují zejména na otázky motivace lidí k odchodu do zahraničí, proces integrace v nové vlasti, důvody k rozhodnutí bojovat za nezávislé Československo a vyrovnání se s válečnou zkušeností. Projekt se zaměřuje na legionáře, kteří pobývali v různých koutech světa, a mapuje tak všechny tři složky zahraničního vojska - ve Francii, Rusku a Itálii.


Výtvarné materiály se zaměřují na konkrétní díla autorů a na jejich detailnější poznání. Umožní žákům seznámit se s moderními výtvarnými směry před první světovou válkou i po ní. Záměrem je, aby žáci v průběhu výtvarné činnosti zároveň konfrontovali své jazykové znalosti, formulovali a vyjádřili své myšlenky, a to jak výtvarnou, tak i jazykovou formou.


Mezi deseti výtvarníky figurují známá jména jako František Kupka, Otto Gutfreund, Emil Filla, Vojtěch Preissig nebo Oskar Brázda, ale také méně známí umělci, které tak díky projektu mohou žáci i jejich učitelé objevit: František Parolek, Kamil Cipra, Antonín Číla, František Mička a Jan Angelo Zeyer.


Výukové materiály jsou zpracovány pro 1. a 2. stupeň základních škol a pro střední školy; jsou rozděleny na dvě části:
  1. Materiály pro žáky pro práci ve třídě, které obsahují dějepisné a výtvarné pracovní listy a medailonky jednotlivých umělců – legionářů.
  2. Metodický průvodce pro učitele, který obsahuje návod, jak s pracovními listy a žáky pracovat; dále veškeré biografické údaje o umělci - legionáři shrnuté do souborné verze medailonku.

Práci s pracovními listy lze rozdělit do několika výukových hodin, nebo ji soustředit do jednoho projektového dne. Je možné si vybrat i jen část nabídnutých úkolů. Není nutné pracovní listy tisknout, lze je jen žákům promítat nebo menším skupinám ukázat na obrazovce počítače.


Medailonky pro žáky jsou zjednodušenými texty, které děti uvádějí do umělcova života. Medailonky pro učitele obsahují kompletní biografické údaje, doporučenou literaturu a přehled míst, kde je možné shlédnout díla jednotlivých umělců. V úvodní fázi práce se žákovskými medailonky lze děti vyzvat, aby každý tematický okruh v něm obsažený shrnuly do vlastního podnadpisu. To jim umožní text hlouběji analyzovat a lépe pochopit.


Obecné úvodní metodické kapitoly pro učitele napomůžou pedagogům lépe se v celé problematice orientovat, a to nejen v historickém a uměleckém kontextu, ale zároveň i v otázkách multikulturalismu a bilingvismu. Je dobré jimi tedy začít.


Projekt „Výtvarníci v československých legiích“ byl v roce 2013 podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Mediálním partnerem je Český rozhlas - Radio Praha.
Navazující projekty realizované v průběhu roku 2014:
  1. Literární umělci v československých legiích (Josef Kopta, Rudolf Medek a František Langer).
  2. Osudy Čechů v zahraničí v kontextu významných dějinných událostí 20. století (Bohuslava Martinů, Alfonse Muchu, Josefa Palivce a Toyen).
  3. Významní cizinci v novodobých dějinách Československa (Generál Maurice Pellé a Ernest Denis).
Spolek Česká škola bez hranic zajišťuje výuku češtiny a českých reálií pro děti ve věku od 18 měsíců do 15 let za hranicemi ČR jako doplnění každodenního vzdělání, které děti českého původu získávají v zahraničních školách. V současné době působí ve Francii, Německu, Švýcarsku a Velké Británii. Dalších asi 40 spolupracujících škol se nachází po celém světě.

V případě dotazů se učitelé i další zájemci mohou obracet na koordinátorku a předsedkyni spolku Česká škola bez hranic Lucii Slavíkovou-Boucher, lucie.slavikova@csbh.cz.

Alžběta Pavlíčková,

Česká škola bez hranic, spolek.


0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.