Ve školním prostředí, v přírodovědných předmětech, řešíme řadu úloh zpravidla klasickými způsoby. Například ve fyzice měříme vzdálenost různými druhy metrů, sílu měříme pružinovými siloměry, teplotu měříme kapalinovými teploměry. Jsou to velmi názorné postupy, na kterých žáci poznávají např. popisované veličiny, jejich jednotky a princip měření, které využívají různé jevy a zákonitosti. Pro prvotní zjišťování hodnot má klasický způsob určitě značný význam, ale při dalším rozvíjení, především praktických dovedností v této oblasti a v oblasti dalšího zpracovávání naměřených hodnot, začíná být nedostatečný. Proto je vhodné klasické způsoby doplnit moderními, které využívají počítačovou techniku a nacházejí uplatnění ve všech oborech.
Příklad řešené úlohy – měření teploty v průběhu určitého časového limitu
Tradiční úlohou na základní škole je např. určování venkovní teploty v průběhu dne s následným určením průměrné teploty a dalšími úkoly. Jedná se o komplexní úlohu, při které žáci musí provést několik operací a zvládnout řadu dovedností. Údaje o venkovní teplotě jsou totiž důležitou informací např. při volbě oblečení, pro lyžaře při volbě mazání lyží, pro řidiče při volbě pneu atd. Prvním úkolem je naměření požadovaných hodnot v průběhu celého dne po zadaných časových úsecích. To je určitě nejproblematičtější část celé úlohy. Žák musí přesně v určitý okamžik číst měřenou hodnotu, například každou hodinu. Pro další práci s grafem je měření po jedné hodině dostatečné ale, pokud máme měřit i v pozdní noční a časné ranní době, je v podstatě nereálné. Další úkoly jsou již proveditelné. Patří sem vytvoření přehledné tabulky s doplněnými údaji a vytvoření grafického záznamu, který je pro uživatele zpravidla nejnázornějším dokumentem při prvním hrubém hodnocení.Prostředí SPARK
Právě prostředí SPARK edukačního systému PASCO, je výborný pomocník, který za nás provede rutinní záležitost, čtení hodnot z měřidla a její zápis. Jedná se o zařízení se dvěma vstupy pro senzory, USB portem pro připojení flash paměti nebo tiskárny a vstupem pro napěťové a teplotní čidlo. Zařízení rozpozná připojené čidlo automaticky a okamžitě zobrazí veličinu, kterou lze měřit. Jiné veličiny, pro které právě senzor připojený není, se nezobrazují. Tak se tvoří krátké a přehledné menu umožňující poměrně rychlou přípravu pro vlastní měření. To je řízeno žákem manuálně nebo může probíhat automaticky bez jakékoli asistence. Výsledky měření může žák dále zpracovávat různými způsoby, uvedenými v příslušném manuálu, který je možné najít na webu.Podle aktuálního nastavení provede měření v přesných časových intervalech, a to v jakoukoli denní či noční hodinu. Samozřejmostí je volba měření i po kratších úsecích, například každých 10 minut. Tím celé řešení dané úlohy získává mnohem přesnější vyjádření, které samotný člověk manuálně není schopen zajistit. Pro jiné úlohy můžeme nastavit vzorkování třeba na 1 sekundu nebo ručně. Pokud chceme, můžeme při měření současně vytvářet graf, přepínat mezi různými režimy a provádět další operace. Hlavní výhodou prostředí SPARK je možnost měření celé řady různých veličin, a protože se jedná o mobilní zařízení, můžeme ho použít i v terénu. Pro rozšíření možností použití je ovšem nutné vlastnit potřebná měřící čidla.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
1 comments:
jak ušetřit za interaktivní tabule!
https://www.youtube.com/watch?v=BAvjPldSqRk
Post a Comment