Přečtěte si: Skutečně škola zabíjí touhu po vzdělání?

Tuesday, August 19, 2014 ·

Ani opatrné závěry některých textů, které se v nedávné době věnovaly výsledkům mezinárodních šetření, nebrání sugerovat, že vyšší výskyty českých žáků ve skupině těch, kteří deklarují, že školu nemají rádi, a nižší zastoupení těch, kteří tvrdí opak, se musí promítnout do špatných vzdělávacích výsledků. Polemika Stanislava Štecha.




 
Z článku Stanislava Štecha v ČeskáPozice.cz vybíráme:


 
Můžeme tedy shrnout, že:

  1. Tvrzení, že naše („tradiční“) výuka matematiky žáky demotivuje a jejich vztah k matematice se zhoršuje, není pravdivé. V roce 1995 (výuka nejblíže „tradičním“ metodám údajně typickým pro minulý režim) byl vztah k matematice vůbec nejlepší, s postupem deregulace vzdělávacího systému a „reforem“ se výrazně zhoršil.
  2. Vztah k matematice nemá žádnou jednoznačnou souvislost s výsledky v matematice (mezi zeměmi): země s nejnižší oblibou matematiky u žáků jako Japonsko, Korea, Singapur a další mají nejlepší výsledky, a naopak Alžírsko, Botswana, Omán atd. s největší oblibou matematiky mají výsledky katastrofální.
  3. Existuje ale silná korelace uvnitř země, nikoli však jednoznačná kauzální vazba; lze ji číst i opačně než kritici naší školy, nebo také tak, že zde působí třetí faktor (na obě proměnné: oblibu i výsledky), a tím je trvalý tlak na žáky v podobě úkolů, cvičení, drilu atd.






8 comments:

Jana Karvaiová said...
August 20, 2014 at 7:40 AM  

Takto si představuji dobré shrnutí problémů. Bez emocí,za pomocí faktů a zdravého rozumu. Některé výlevy rádoby expertů např. na Eduinu toto vždy postrádají. Je hezké dívat se po světě,jak to tam funguje. Ale někdy mi ty zdejší snahy těchto expertů příjdou podobné tomu,jako bychom po Američanech chtěli,aby slavili Mikuláše a běhali o Velikonocích s pomlázkou.Jde o to, že někdy chceme (ne já,ale ministerstvo nebo ti všichni chytrolíni,které školství živí - Scio,Cermat ....) roubovat do školství věci, které se tam už při prvním pohledu neuchytí. A to už tady jednou bylo,ne? Myslím "chozrasčoty", kolchozy a další snahy být sovětštější než Brežněv.
Takže zlepšovat ano, rozhlížet se ano.Jen ,proboha, s rozumem a bez těch hurásystémů, co se tady dějou.

krtek said...
August 20, 2014 at 9:48 PM  

Děkuji za tento odkaz.
Není to i v tom, že klesl počet hodin matematiky na ZŠ?

Jan Hučín said...
August 21, 2014 at 7:29 AM  

A co hypotéza, že propad výsledků přišel kvůli tomu, že po roce 1989 odložily lépe vzdělané matky založení rodiny?
No a pokud jde o mezinárodní srovnání obecně, PISA 2012 tvrdí neuvěřitelnou pitomost, totiž že nejhorším krajem v ČR je s velkým odstupem Jihočeský -- připadaly by vám pak výsledky důvěryhodné?

Jana Karvaiová said...
August 21, 2014 at 7:51 AM  

Hypotéza dosti pitomá.Ale ono je to živí,víte, dělat pitomé hypotézy. Vy byste to za ty peníze taky dělal.Shodou okolností jsem matka, která po roce 1989 odložila své mateřství do 34 let.Jen to ,bohužel, byla příroda, která se rozhodla, že asi ještě nejsem zralá. Takže když jsem konečně otěhotněla,byla jsem na tu dobu skoro důchodkyně v porodnici. Dnes mám 16 leté děti,velmi nadané a chytré. Takže ať jdou s těmito hypotézami do... Spíš je to o tom, že mnozí dnešní rodiče trochu jinak vychovávají děti než jsem to dělala já. Heslo naší rodiny zní: "život není peříčko a ty se s tím musíš umět poprat.Žádné úlevy,až tady nebudeme,kdo ti bude umetat cestičku mladej?"
A tohle se dnes nenosí,že?

Eva Adamová said...
August 21, 2014 at 10:56 AM  

Paní Karvaiová myslím, že jste pana Hučína nepochopila. Rozhodně nechtěl svou hypotézou ani přinejmenším naznačit, že by se starším matkám měly rodit hloupé děti, chtěl jen poukázat na fakt, že děti vzdělaných rodičů, u kterých je předpoklad dobrého vztahu ke vzdělání, nám v určitém období ve školách scházely, a že to mohlo mít i jistý vliv na výsleky PISA testů.

Nicka Pytlik said...
August 21, 2014 at 1:00 PM  

děti vzdělaných rodičů, u kterých je předpoklad dobrého vztahu ke vzdělání

Pokud si dobře vzpomínám, měl-li jsem někdy nějaké problémy s rodiči a jejich dětmi, pak to byli vesměs rodiče vzdělaní. Možná i velmi a mezi místní okresní elitu patřící.
Vzdělaný a rozumný nemusí být vždy ve vztahu synonymatickém. Chvílemi jsem míval pocit, že co elitní vzdělanec to bezedný pitomec.
Ono tu asi taky půjde o to věčné dilema, jestli lze obsažného zdělání dosáhnout spíše prací, zpravidla těžkou, nebo spíše metodou, zpravidla zázračnou.
Skoro mne napadá paralela 'Skutečně tréning zabíjí touhu po sportování?'

Eva Adamová said...
August 21, 2014 at 1:54 PM  

Původně jsem chtěla napsat "děti vzdělaných rodičů, u kterých je předpoklad vyšší inteligence", ale chtěla jsem se vyjádřit "diplomaticky". Dobře mi tak.

Jana Karvaiová said...
August 21, 2014 at 8:27 PM  

Tak to jsem p.Adamová,fakt blbě pochopila.No už na to mám věk.Sorry

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.