Ani opatrné závěry některých textů, které se v nedávné době věnovaly výsledkům mezinárodních šetření, nebrání sugerovat, že vyšší výskyty českých žáků ve skupině těch, kteří deklarují, že školu nemají rádi, a nižší zastoupení těch, kteří tvrdí opak, se musí promítnout do špatných vzdělávacích výsledků. Polemika Stanislava Štecha.
- Tvrzení, že naše („tradiční“) výuka matematiky žáky demotivuje a jejich vztah k matematice se zhoršuje, není pravdivé. V roce 1995 (výuka nejblíže „tradičním“ metodám údajně typickým pro minulý režim) byl vztah k matematice vůbec nejlepší, s postupem deregulace vzdělávacího systému a „reforem“ se výrazně zhoršil.
- Vztah k matematice nemá žádnou jednoznačnou souvislost s výsledky v matematice (mezi zeměmi): země s nejnižší oblibou matematiky u žáků jako Japonsko, Korea, Singapur a další mají nejlepší výsledky, a naopak Alžírsko, Botswana, Omán atd. s největší oblibou matematiky mají výsledky katastrofální.
- Existuje ale silná korelace uvnitř země, nikoli však jednoznačná kauzální vazba; lze ji číst i opačně než kritici naší školy, nebo také tak, že zde působí třetí faktor (na obě proměnné: oblibu i výsledky), a tím je trvalý tlak na žáky v podobě úkolů, cvičení, drilu atd.
8 komentářů:
Takto si představuji dobré shrnutí problémů. Bez emocí,za pomocí faktů a zdravého rozumu. Některé výlevy rádoby expertů např. na Eduinu toto vždy postrádají. Je hezké dívat se po světě,jak to tam funguje. Ale někdy mi ty zdejší snahy těchto expertů příjdou podobné tomu,jako bychom po Američanech chtěli,aby slavili Mikuláše a běhali o Velikonocích s pomlázkou.Jde o to, že někdy chceme (ne já,ale ministerstvo nebo ti všichni chytrolíni,které školství živí - Scio,Cermat ....) roubovat do školství věci, které se tam už při prvním pohledu neuchytí. A to už tady jednou bylo,ne? Myslím "chozrasčoty", kolchozy a další snahy být sovětštější než Brežněv.
Takže zlepšovat ano, rozhlížet se ano.Jen ,proboha, s rozumem a bez těch hurásystémů, co se tady dějou.
Děkuji za tento odkaz.
Není to i v tom, že klesl počet hodin matematiky na ZŠ?
A co hypotéza, že propad výsledků přišel kvůli tomu, že po roce 1989 odložily lépe vzdělané matky založení rodiny?
No a pokud jde o mezinárodní srovnání obecně, PISA 2012 tvrdí neuvěřitelnou pitomost, totiž že nejhorším krajem v ČR je s velkým odstupem Jihočeský -- připadaly by vám pak výsledky důvěryhodné?
Hypotéza dosti pitomá.Ale ono je to živí,víte, dělat pitomé hypotézy. Vy byste to za ty peníze taky dělal.Shodou okolností jsem matka, která po roce 1989 odložila své mateřství do 34 let.Jen to ,bohužel, byla příroda, která se rozhodla, že asi ještě nejsem zralá. Takže když jsem konečně otěhotněla,byla jsem na tu dobu skoro důchodkyně v porodnici. Dnes mám 16 leté děti,velmi nadané a chytré. Takže ať jdou s těmito hypotézami do... Spíš je to o tom, že mnozí dnešní rodiče trochu jinak vychovávají děti než jsem to dělala já. Heslo naší rodiny zní: "život není peříčko a ty se s tím musíš umět poprat.Žádné úlevy,až tady nebudeme,kdo ti bude umetat cestičku mladej?"
A tohle se dnes nenosí,že?
Paní Karvaiová myslím, že jste pana Hučína nepochopila. Rozhodně nechtěl svou hypotézou ani přinejmenším naznačit, že by se starším matkám měly rodit hloupé děti, chtěl jen poukázat na fakt, že děti vzdělaných rodičů, u kterých je předpoklad dobrého vztahu ke vzdělání, nám v určitém období ve školách scházely, a že to mohlo mít i jistý vliv na výsleky PISA testů.
děti vzdělaných rodičů, u kterých je předpoklad dobrého vztahu ke vzdělání
Pokud si dobře vzpomínám, měl-li jsem někdy nějaké problémy s rodiči a jejich dětmi, pak to byli vesměs rodiče vzdělaní. Možná i velmi a mezi místní okresní elitu patřící.
Vzdělaný a rozumný nemusí být vždy ve vztahu synonymatickém. Chvílemi jsem míval pocit, že co elitní vzdělanec to bezedný pitomec.
Ono tu asi taky půjde o to věčné dilema, jestli lze obsažného zdělání dosáhnout spíše prací, zpravidla těžkou, nebo spíše metodou, zpravidla zázračnou.
Skoro mne napadá paralela 'Skutečně tréning zabíjí touhu po sportování?'
Původně jsem chtěla napsat "děti vzdělaných rodičů, u kterých je předpoklad vyšší inteligence", ale chtěla jsem se vyjádřit "diplomaticky". Dobře mi tak.
Tak to jsem p.Adamová,fakt blbě pochopila.No už na to mám věk.Sorry
Okomentovat