Nad Popradským plesem, ve svahu Ostrvy, se od roku 1940 nachází malý symbolický hřbitov těch, kteří tragicky zahynuli ve Vysokých Tatrách. Dnes tam najdete asi čtyři sta jmen. Žáků, kteří během posledních 70 let doplatili na nesprávné metody výuky či další omyly českého školství, je řádově víc. Jak by asi vypadal symbolický hřbitov českého školství?
Z komentáře Oldřicha Botlíka v Mladé frontě Dnes/EDUin.cz vybíráme:
Cestu z marasmu ukazují příklady učitelů, kteří se hýbou sami od sebe, protože chtějí dělat dobře svou práci. V jednom malém městě mají základní školu, která úspěšně konkuruje místnímu víceletému gymnáziu. Žáci v ní po páté třídě zůstávají, nejsou s nimi kázeňské problémy, ve škole se hodně naučí a baví je to. Její ředitel už více než dvě desetiletí velmi cílevědomě pracuje s učiteli a pomáhá jim osvojovat si účinnější metody práce. Aktivně si udržuje přehled, zve do školy osvědčené odborníky a sám přednáší jiným. U inovativních ředitelů a učitelů z jiných škol má vynikající pověst.
Říká, že na tom, co přesně se děti učí, moc nezáleží. Podle něj je nejdůležitější, aby se intenzivně zabývaly něčím, co je zajímá, odpovídá jejich schopnostem a umožňuje jejich spolupráci a růst. V jeho škole už se přesvědčili, že když zařídí tohle, je všechen ten úřednický balast zbytečný. Ať jde o osnovy, školní vzdělávací programy, standardy, plošné testy nebo jednotné zkoušky.
Zmíněný ředitel a učitelé na jeho škole pochopili, že musí spoléhat především na sebe. Mají před centrem a jeho odbornými institucemi takový náskok, že jim ani nic jiného nezbývá. Postavit se na vlastní nohy, to je návod pro každého, kdo dnes v českém školství hodlá nést odpovědnost za výsledky své práce.
Přečtěte si: Na hřbitově českého školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
22 komentářů:
Neustálé a opakující se žvásty o marasmu českého školství, neschopnosti učitelů a nízké úrovni českého vzdělávacího systému jsou nesporně tím správným motivačním palivem, které českým učitelům vlijí do žil nové palivo na začátku školního roku všichni ti reformátoři, politici, Brouci Pytlíci testující žáky, aby dokázali, jak jsou čeští učitelé neschopní a stejně jako umaštění novináři, kteří „také chodili kdysi do školy“. Kdo a kdy napsal o českém školství a českých učitelích něco pozitivního? Že mají nad míru těžký život zejména v dnešní postmoderní době, kdy všechny hodnoty spojené s respektem, úctou, slušností, disciplínou ztrácejí svůj původní význam. České školství asi není v ideální kondici. Každý umaštěnec se dnes snaží profilovat svými sofistikovanými polemikami, kritikou a dobovými tanci na „hřbitově českého školství“. Tančí mezi hroby základních a středních škol, a snaží se dokázat, že právě jeho nové a neotřelé pojetí výuky, obecné pedagogiky, didaktiky či školské politiky je schopno tento domnělý hřbitov oživit. Roli těchto rádoby učenců, beudínů, eduínů a pisálků o všem možném je ovšem přesně vymezena místem jejich působení. Jsou to pohrobci, nebo docela prostí hrobníci českého školství.
Jen opatrně s těmi brouky, paní Janáčková. Není Pytlik jako Pytlík, jakkoli brouka v hlavě má kdekdo.
V každém případě je třeba si při promýšlení příčin úpadku českého školství mít vždy na paměti, že školství je tvořeno školami, a že někdo tyto školy řídí, a za všechno, co se v nich jen šustne, odpovídá.
"Na tom, co žáky učí, moc nezáleží." "Ten úřednický balast, ..., osnovy, ..."
A co na to zřizovatel a inspekce? Jestli tohle je cesta dopředu? A na tom, co člověk umí, moc nezáleží, důležité je, jestli to, co dělá, ho baví, parafrázuji autora.
Paní Janáčková,
Jak říká mistr Yoda, nebo nějaký jiný mistr, sebepoznání je první krok kupředu. Je jistě snadné kopat do zahnívajícího korpusu českého školství, ale je také snadné uraženě kopat do kopajících. Kritici kritizují kritiky za to že kritizují atp...
Pokud jste si všimla, pánové Botlík, Feřtek, Šteffl, Eduin a spol., spolu s místní skvadrou věrných bloggerů, nejenže kritizují, ale také pravidelně přichází, na rozdíl od většiny učitelů, s novými myšlenkami, nápady a řešeními. To, co zde pojmenoval pan Botlík, je pravda a my to všichni víme. Iniciativa, dobré vedení, odpovědnost, osobní statečnost tváří v tvář nekompetentním ředitelům, úředníkům, zkorumpovaným zřizovatelům a zpohodlnělým rutinérům JE odpovědí na žaly a boly českého školství, která navíc nic nestojí, pouze vzdání se vlastní pohodlnosti a bezpečné ulity. Ovšem problém je, že toto řešení nepřichází shora nějakou direktivou z mšmt, ale zevnitř.
Jaké je Vaše řešení?
Řešení je prosté. Nechat učitele a školy na nějakou dobu prostě na pokoji a nerýt.
Jaké je Vaše řešení?
Takovým malým a ryze osobním řešením je Jednak, že byste se měl vzdát „bezpečné ulity“ anonymity, můj drahý tajný učiteli. Předpokládám, že Vaším krycím povoláním, v souladu s instrukcemi vedení CIA, je práce seřizovače v podniku Plechotechna nebo Teplotechna.
Další možné řešení Vám nabídl kolega, který je vlastníkem krásných hodinek - Nechat učitele a školy na nějakou dobu prostě na pokoji a nerýt.
To není právě špatné řešení. Co myslíte?
Některá řešení-
1/školní inspekce by se měla stát orgánem poradním a ne buzeračním a hledajícím hnidy na mé práci
2/ve škole by měla být nejdůležitější práce s dětmi a ne ,jak vyplním třídnici a výkaz)nemluvím o chybách,spíš o tom, co by tam mělo být psáno - kdekdo se v tom hnípe,nevím proč)
3/alespo´ˇn 15 let neměnit neustále školské novely a zákony a nechat učitele na pokoji,aby si dělali jen svou práci nemuseli stále vymýšlet RVP,předělávat RVP,dopisovat RVP(finanč. gramotnost, sex. výchova apod.)a další,každý učitel si sem dosadí ...
4/svěřit tvorbu všeho školského lidem z praxe a ne politickým lídrům
5/ve všech sdělovacím prostředcích motivačně vyzdvihovat do dobré, co ve školství je a ne jen stále se nimrat v tom, co tam dobré není ( u dětí to přece taky tak děláme, tak proč nás všichni spíše demotivují?)
6/ už mi po ránu dochází dech a čas a musím do práce, takže si tu někdo vymyslete něco dalšího
0. Zrušit/změnit systém financování škol normativem "za hlavu" žáka.
Ať se bavíme téměř o čemkoliv, nakonec vždycky skončíme zcela prozaicky u peněz. A dokud se musí škola a potažmo ředitel zajímat o to, aby mu, nedejbože, žáček ze školy neodešel, bude to vždy špatně.
Bezesporu.
Ale alespoň dva žáci by v každé třídě zůstat měli.
Aby se mohla dělit výuka...
aby mu, nedejbože, žáček ze školy neodešel
A co takhle zavést normativ na učitele?
Možná by skončily i ty prasárny s posíláním učitelů na prázdninový pracák.
Re: Paní Janáčková,
Odhalila jste mé plecho/teplotechnické, krytí, nyní zemřu. Před tím navrhuji
založit nový web českého učitele, zvaný Nechte nás být, my chceme klid nebo Veřejnost nevítaná, či My si to vyřešíme sami, jsme kompetentní, na kterém by cenzor publikoval pouze oslavné příspěvky. Počkat, ono se jedná o naše děti a místo, kde stráví deset tisíc + hodin svého života.
Opakujte svému dítěti desetkrát denně, že je hloupé, neschopné, trapné, líné, nemožné a ničeho v životě nedosáhne. Schválně, co z něho vyroste. Odolají jen opravdu silné osobnosti.
Pište dvacet let ve stejném duchu o učitelích (nebo i jiné profesi).
Copak že to získáte? Pokřivený obraz českého školství a totálně znechucené učitele. Odolává jen posledních pár.
Taky díky tomuto webu, kde se mohou ujistit, že to ne oni, ale svět kolem zparchantěl.
Před několika dny jsme se procházeli "na hřbitově českého školství". Pro změnu dnes vyšel článek s názvem "České školství pluje bez kormidla".
Myslím, že není nutné zakládat oslavné weby, stačí jen trochu soudnosti. To ovšem od eduína Feřteka a jim podobných asi nelze očekávat.
V dalších dnes lze patrně očekávat obdobné články, které by mohly pokračovat v podobném duchu jako např.
Holocaust českého školství.
Česká škola v evropském krematoriu.
Ministr vede proti českým soukromým a církevním školám džihád.
Článek s názvem "České školství pluje bez kormidla"" se na webu ani neohřál a vychází jeho strhující pokračování - Jednotné přijímačky a konec vodníků a učitelů bez formální kvalifikace (v Čechách).
Paní Janáčková, máte řadu možností. Třeba na Českou školu už nechodit. Nebo napsat něco lepšího ;-) Rádi vaše články zveřejníme!
Jen ať se to zveřejňuje, všechno. Aspoň se ví co, kdo, kde.
A je nezbytné se k tomu vyjadřovat. Soustavně a zarputile, jinak nás semelou. Ámos s námi, a dětmi pak především, budou-li mít experti, konzultanti a mluvčí navrch. Jak píše pan poste.restante, poslední zbytky soudného učitelstva by měly vědět, že v tom nejsou zase až tak samy.
Pane redaktore,
na Českou školu chodím ráda. Sice se pak v noci trochu bojím, že za mnou leze do postele nějaký ten machometán, Saracén nebo bEDUin, ale já se bojím ráda. Sice mi poslední dobou už tak nechutná v naší školní jídelně jako dřív. Číst o hřbitovech a školství bez kormidla člověku nedodá moc chuti k jídlu.
Na oplátku vám ovšem nabízím prozatím deset poutavých článků (některé jsou učitelky angličtiny a němčiny) s poměrně sugestivními názvy, a to jako seriál na pokračování ve stylu „Učebna v růžové zahradě“:
1. Školství na pitevním stole společnosti bEDUin. (pro učitelky biologie na II. stupni ZŠ)
2. Es kommt der Tag der Tschechischen Bildung. (pro učitelky NJ na I. stupni ZŠ)
3. Sonder behandlung eine Rückkehr zur Normalität. (pro učitelky NJ na I. stupni ZŠ)
4. Die tschechischen Schulsystem – Drag nach Osten, Westen, oder western?
5. Kdo neskáče podle bEDuin, neni die tschechische učitelka. (pro učitelky ČJ na I. stupni ZŠ)
6. The best Halloween stories and educational concepts from bEDUin. (pro učitelky AJ na I. stupni ZŠ)
7. Budoucnost českého školství? Mission inmpossible? ((pro učitelky novátorky na I. stupni ZŠ)
8. Nevíte si rady? Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám poradí!
9. bEDUin: Bez nás jste totálně v háji (sci-fi)
10. Česká sadistka umučila všechny děti ve třídě. (český školský bulvár)
Já myslím, že by si to zdejší diskutující měli rozebrat. Na desítku si netroufám, to je jako stvořené pro Pytlíka, ale sedmičku napíšu... Vlastně ne, to už jsem psal.
jako stvořené pro Pytlíka
Jako že převyprávění mých tématických plánů?
Já jsem pro. Ale pane Šteffle, nevšiml jste si, že to bylo pro učitelky novátorky z 1. stupně?
Beru si osmičku.
No, moment, pánové. To jsou moje témata k článkům. Novináři a eDUin ať si píšou o hřbitovech a potápějících se korábech bez kormidla, pan Šteffl o katastrofě ve vědomostech žáků a kolega Pytlík má zase ve své působnosti komentování události a vtipné glosy.
Děkuji, paní Janáčková. Úplně mne dojalo, jak jste mne, brigádníka zasadila mezi profesionály.
Okomentovat