Ministr Chládek hovoří o nutnosti „správného směřování“ mladých lidí při výběru střední školy. Tedy v jeho podání: stát rozhodne, které obory středoškolského studia jsou potřebné, a ty bude finančně i mediálně podporovat (řemesla a technická učiliště) a naopak bude redukovat „nepotřebné“ obory a školy. Výsledkem má být, že se mladí lidé budou vzdělávat v souladu s potřebami trhu práce. V Událostech, komentářích (pátek 11. 7.) např. uvádí: „Není možné, aby existovala třída, která každý rok produkuje 30 administrativních pracovníků a z toho pokaždé 28 končí na úřadu práce“, „není možné, aby ředitelé škol nabírali žáky podle libosti“, „je zde 100 tisíc míst, na které nám chybí odpovídající lidi“. Člověk by získal pocit, že tu studují jen samí neuplatnitelní gymnazisté, filozofové, sociologové či kulturní antropologové, zatímco zoufale chybí někdo na tu „skutečnou“ práci.
Z článku Filipa Karla z MF DNES/Aktuálně.cz vybíráme:
Bylo by zajímavé se dozvědět, jak vznikla aktuální „Analýza potřeb trhu práce“, což jsou zatím tři odstavce na stránkách MŠMT. Sešli se zástupci některých zaměstnavatelů a řekli si, jaké pracovníky TEĎ potřebují a zrovna nemůžou sehnat? A ministr podle toho bude předělávat střední školství. To je neuvěřitelně krátkozraký lobbing! Jistě nám tito „stabilní“ a „klíčoví“ zaměstnavatelé nenahlásí, že za 10 nebo 20 let zkrachují nebo půjdou za levnější pracovní silou na Balkán nebo do Asie. A co pak bude s těmi vyučenými pro potřeby těchto firem?
Je iluzorní myslet si, že kdokoliv dokáže úspěšně tipovat (ano, tipovat!), co bude jádrem našeho růstu za 20 nebo 30 let. To je doba, ve které budou dnešní děti na vrcholu sil. Jaká povolání a kvalifikace budou nejvíce potřeba? Jak by asi vypadal taková prognóza perspektivních oborů a kvalifikací v roce 1990? Obuvnictví, hutnictví? Kde by se umístilo vše, co souvisí s IT? Uměli bychom to vůbec pojmenovat?
Tabulka z publikace: Nezaměstnanost absolventů škol se středním a vyšším odborným vzděláním 2013, NÚV 2013
(...) Pro zajímavost doplňuji predikci vzniklou na základě analýzy Střediska vzdělávací politiky Univerzity Karlovy.
Očekávané největší změny v počtu zaměstnaných osob v jednotlivých skupinách
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 comments:
Dobrý pokus, jak skrýt Štefflovu manipulaci (jak v diskuzi k původnímu článku ukazuje Targus).
Jenže blbých už není tolik, co bývalo.
Dobrý muži, to je ale zatraceně velký omyl. Blbců přibývá geometrickou řadou. Poznáte je většinou podle toho, že všechno veřejně komentují a vždy mají jasno.
Post a Comment