Ministr Chládek oznámil, že se rozhodl nasadit školám chomout jednotných přijímacích zkoušek. Zdůvodňuje to tím, že základní školy jsou příliš různé a vysvědčení z nich nejsou srovnatelná, na maturitní obory chodí i žáci se špatným prospěchem a děti v deváté třídě se flákají, protože bez přijímaček mají místa na středních školách jistá a nemusí se snažit.
Z komentáře Tomáše Feřtka v Mladé frontě Dnes/EDUin.cz vybíráme:
Pokud chceme více lidí pracujících rukama, zaveďme na školách kariérové poradenství, ať mají děti představu o jednotlivých profesích, a přestaňme o učebních oborech mluvit jako o odpadkovém koši pro nevzdělavatelné. Řešit to zavřenými dveřmi k maturitě je dlouhodobě nefunkční řešení. Byť vypadá snadně. Ona nebezpečná cesta k jednotnosti také připravuje ředitele o další kousek možnosti rozhodovat o své škole. Předminulý týden přijatá novela zákona o pedagogických pracovnících jim vzala část pravomocí rozhodnout, koho považují za dobrého učitele.
Jednotné přijímačky jim vezmou část pravomoci rozhodnout, koho považují za potenciálně dobrého studenta. Možná se to nezdá důležité, ale jakmile ředitele změníme jen na vykonavatele státní vůle, přestanou se o tu práci zajímat iniciativní a tvořiví lidé, zbudou hlavně úředníci. A jestli se v posledních letech v českých školách něco změnilo k dobrému, je to téměř výhradně zásluhou vynikajících ředitelů.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 comments:
S přijímačkami to není nic nového. Jako v každé oblasti můžeme mít v přijímačkách buď chaos nebo systém. Chaos dává teoreticky prostor řediteli, aby v rámci velkého chaosu uplatnil svůj malý systém. Dobře pro ředitele, ale špatně pro národ. A systém je to, čemu se vyznavači chaosu nechtějí podřídit a Feřtekovými ústy melou o alibismu, ztrátě kompetencí ředitele a hlavně o ztrátě možnosti využívat temných zákoutí chaosu. Co kdyby každá autoškola nastavovala své vlastní limity? Nebylo by na silnicích lépe? No nebylo, tak nezbývá, než použít tišící prostředky, aby vyznavači chaosu zavedení systému přežili.
No, on je trošku problém v tom, že ty přijímačky budou jednotně nejednotné. Ten limit bude jen doporučený, takže oni si s ním ředitelé určitě pohrají k obrazu svému. Tudíž o nějaké ztrátě kompetencí ředitele, které se obává Feřtek, nemůže být ani řeči, zvláště když si státní přijímačky ředitel může ještě doplnit čím si zamane. A že by to mělo nějak zmírnit chaos v přijímacím řízení? Způsob, jakým je to celé nastavené, může naopak ten chaos ještě zvýšit. A to zvláště z pohledu učitelů ZŠ, žáků 9. ročníků a jejich rodičů, kteří budou mít v příštím pilotním roce problém se v tom vůbec zorientovat. Pilotní škola jinak, nepilotní škola jinak. Navíc u pilotních škol se nebude tušit, jak budou testy vypadat. No a v dalších letech, kdy si budou ředitelé SŠ doplňovat státní testy svými dalšími požadavky? To zas bude trvat několik let než se to utřepe a žáci 9. ročníku budou tušit do čeho jdou. Ne, že bych je chtěla litovat, ale vzhledem k tomu, že test budou absolvovat jen jednou, je jasné, že jejich stres se zvýší, a ne sníží, jak se domnívá Chládek. A bohužel je pravdou, že jeden nepovedený test může rozhodovat o celé budoucnosti dítěte.
Jen dvě poznámky na okraj.
To o celé tak podstatné věci rozhoduje v našem státě jediný člověk, který není a nikdy nebyl žádný odborník na školství, dokonce je zpochybňováno i jeho vzdělání a k židli se dostal jako podržtaška Davida Ratha???
Kdo a za kolik bude zase ty testy vytvářet? Že by zase CERMAT? A kolipak nás to zase bude stát? Bude se to zase rozvážet v modrých zapečetěných bedýnkách v "pancéřovaných" autech?
A jak by se to melo delat spravne, pane Nutzi?
Chládek odborník není. Ale s přijímačkami sohlasí většina ředitelů ZŠ a SŠ. Ještě nedávno (kvalifikace učitelů) se volalo po zvětšování ředitelských pravomocí. Dnes ne? Dnes se ti ředitelé mýlí?
Opravdu s přijímačkami souhlasí i většina ředitelů SŠ? To mají na většině SŠ takovou potřebu výběru?
S jednotnými přijímačkami souhlasí hlavně ředitelé SOŠ a především SOU s maturitními obory. Naivně se domnívají, že "nepodkročitelné limity" sníží počet uchazečů přijatých na gymnázia (pro SOŠ a SOU mají být přijímačky "lehčí" a "limity" nižší).
Jenže zapomínají, že vše se týká jen prvního kola. Ve druhém a dalších kolech už může ředitel přijmout, koho chce. Bude-li Chládkův paskvil přijat, dopadne to nakonec tak, že gymnázia (s tvrdými "celostátními" kritérii) v prvním kole naplní třídy tak z jedné třetiny či čtvrtiny a zbytek doberou ve druhém kole.
Hlavní část přijímaček se tak odehraje až ve druhém kole, tedy v někdy polovině května (neboli v čase maturit). První kolo se stane povinnou a zdržující formalitou, která přijímačkový chaos jen protáhne.
Doufám, že alespoň někteří poslanci to pochopí a návrh novely neschválí. V opačném případě nás čeká velké veselo...
neni nic, co by se nedalo urovnat, ale nikdy se s toho nevyroste nic dobreho.
Post a Comment