Přečtěte si: Jednotné přijímačky: velké kladivo, jež snadno padne vedle

Wednesday, August 6, 2014 ·

Ministr školství vysvětlil, jak zahnat více dětí na učiliště.


Z článku Tomáše Feřtka v Respekt.cz vybíráme:

Proč se něco takového dělá, když sám ministr školství z velmi podobných důvodů odmítl zavedení plošných testů v devátých třídách a tohle riziko je mezi odbornou veřejností dávno známé a mnohokrát potvrzené? Nejčastěji uváděné důvody jsou tři. Zaprvé. Kvalita základních škol je velmi různá, často nízká a je třeba ji zlepšit. Zadruhé. Máme moc absolventů škol, kteří pak nenajdou práci. Proto je třeba část z nich poslat pomocí jednotných přijímaček na učiliště. Zatřetí. Děti se dostávají na školy bez toho, aby prokázaly, co umí, a tak nechtějí v osmé a deváte třídě základky nic dělat.

Odpovědi jsou také stručné. Zaprvé: že kvalitu škol nelze zlepšit závěrečnou zkouškou, nejpřesvědčivěji dokázala státní maturita. Byť i do ní zpočátku učitelská veřejnost vkládala velké naděje. Zadruhé: čísla o nezaměstnanost absolventů říkají něco zcela jiného než ministr školství. Dlouhodobě nejhůř jsou na tom právě absolventi učilišť. Zatřetí: pokud v nějaké škole děti pracují opravdu jen kvůli známkám, zkouškám a přijetí na průmku či gympl, tak nejspíš ona škola něco zanedbala už na prvním stupni. Že musíme při vzdělávání usilovat o vnitřní motivaci (chápu, proč věci dělám) namísto té vnější (známky, peníze), to stojí v každé pedagogické publikaci nejpozději na druhé straně.

9 comments:

Simona CARCY said...
August 7, 2014 at 7:53 AM  

No, není článku na ČŠ, kde by pan Wagner nedal prostor panu Feřtekovi, aby všemi svými články neútočil proti centrálním přijímačkám. Jestli ta podjatost pana Feřteka nemůže souviset se ztrátou významné části byznysu jeho parťáka v boji pana Šteffla právě v oblasti přijímaček? Qui bono? Ale jistě dá ČŠ zaznít i hlasům z druhé strany, že? Jakkoli jsem daleka hájení všeho, co přijde z ministerstva, jde v tomto případě nepochybně o krok správným směrem jak metodicky, tak hlavně ekonomicky.

Janek Wagner said...
August 7, 2014 at 8:28 AM  

Osobně jsem pro povinné přijímačky, ale mám pochybnosti o jednotných povinných přijímačkách a určitě se mi nelíbí "nepodkročitelné" limity. Ostatně, kde najdu ty hlasy z druhé strany?

Josef Soukal said...
August 7, 2014 at 1:17 PM  

Pane Wagnere,

proč se Vám nelíbí "nepodkročitelné" limity? Podle mne to je základní pozitivum jednotného prvku v přijímačkách.
Co se týče "druhé strany", tak velká periodika se drží "svého" Feřteka, popř. úzkého okruhu dalších jmen, a jinak vyznívající komentáře většinou nepřijímají (tolik alespoň zkušenost mých kolegů z ASČ z maturitních bojů). Soudě podle horečné aktivity p. Feřteka a vyostřenosti jeho formulací (viz "alibismus a nezodpovědnost" ředitelů), on sám cítí, že jeho názor je tentokrát výrazně menšinový (viz ministerstvem citovaná anketa).

Josef Soukal said...
August 7, 2014 at 1:19 PM  
This comment has been removed by the author.
Josef Soukal said...
August 7, 2014 at 1:20 PM  
This comment has been removed by the author.
Josef Soukal said...
August 7, 2014 at 1:21 PM  
This comment has been removed by the author.
Jenyk said...
August 7, 2014 at 10:41 PM  

T. Feřteka a jeho názory známe, to nám Česká škola nemusí opakovat, ale je zajímavé sledovat to, kde všude Feřteka uctívají.
Respekt býval kdysi elita v našem tisku - platí to ještě? V blogech Respektu je jedním z nejčtenějších blogerů Antonín Baudyš mladší - po otci astrolog a k tomu expert na katastrofické teorie a pod.Třeba taky začne psát o škole! (Jsou čtenáři Respektu a jeho blogu titíž?)

JInak: Nepodpročitelné limity jsou teoreticky hezká myšlenka,ale stanovení zcela konrétních kriterií může dopadnout zle - SŠ by taky mohly zůstat prázdné a SOU by nemusely stačit.

Nicka Pytlik said...
August 7, 2014 at 11:57 PM  

stanovení zcela konrétních kriterií může dopadnout zle

V havarijních případech přicházi na řadu tzv. har-mo-ni-za-ce výsledků.

Eva Adamová said...
August 8, 2014 at 8:09 AM  

paragraf 59 školského zákona:
"O přijetí uchazeče ke vzdělávání ve střední škole rozhoduje ředitel této školy."

Pokud Chládek neprosadí, a to neprosadí, novelu zákona, která by se týkala tohoto bodu, může nepodkročitelné limity opravdu jenom doporučovat. Ostatně tak to dělají kraje, kde jednotné přijímačky jsou, a mnozí ředitelé tam doporučené limity podkročují o sto šest, protože jim nic jiného ani nezbývá. Nenaplnili by.

Ještě je v zákoně zajímavé toto: "Ředitel školy ukončí hodnocení uchazečů do 3 pracovních dnů po termínu stanoveném pro přijímací
zkoušky."
Jak se to řediteli podaří dodržet, jestliže "Výsledky testů zašle Centrum středním školám do čtyř dnů po obdržení záznamových archů."?

Chládek prostě a jednoduše vypouští do éteru nepřipravené a nedotažené věci, a jenom se děsím, jestli takhle nepřipravenou vyšle do éteru i změnu financování regionálního školství.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.