Ministr školství vysvětlil, jak zahnat více dětí na učiliště.
Z článku Tomáše Feřtka v Respekt.cz vybíráme:
Proč se něco takového dělá, když sám ministr školství z velmi podobných důvodů odmítl zavedení plošných testů v devátých třídách a tohle riziko je mezi odbornou veřejností dávno známé a mnohokrát potvrzené? Nejčastěji uváděné důvody jsou tři. Zaprvé. Kvalita základních škol je velmi různá, často nízká a je třeba ji zlepšit. Zadruhé. Máme moc absolventů škol, kteří pak nenajdou práci. Proto je třeba část z nich poslat pomocí jednotných přijímaček na učiliště. Zatřetí. Děti se dostávají na školy bez toho, aby prokázaly, co umí, a tak nechtějí v osmé a deváte třídě základky nic dělat.
Odpovědi jsou také stručné. Zaprvé: že kvalitu škol nelze zlepšit závěrečnou zkouškou, nejpřesvědčivěji dokázala státní maturita. Byť i do ní zpočátku učitelská veřejnost vkládala velké naděje. Zadruhé: čísla o nezaměstnanost absolventů říkají něco zcela jiného než ministr školství. Dlouhodobě nejhůř jsou na tom právě absolventi učilišť. Zatřetí: pokud v nějaké škole děti pracují opravdu jen kvůli známkám, zkouškám a přijetí na průmku či gympl, tak nejspíš ona škola něco zanedbala už na prvním stupni. Že musíme při vzdělávání usilovat o vnitřní motivaci (chápu, proč věci dělám) namísto té vnější (známky, peníze), to stojí v každé pedagogické publikaci nejpozději na druhé straně.
Přečtěte si: Jednotné přijímačky: velké kladivo, jež snadno padne vedle
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
No, není článku na ČŠ, kde by pan Wagner nedal prostor panu Feřtekovi, aby všemi svými články neútočil proti centrálním přijímačkám. Jestli ta podjatost pana Feřteka nemůže souviset se ztrátou významné části byznysu jeho parťáka v boji pana Šteffla právě v oblasti přijímaček? Qui bono? Ale jistě dá ČŠ zaznít i hlasům z druhé strany, že? Jakkoli jsem daleka hájení všeho, co přijde z ministerstva, jde v tomto případě nepochybně o krok správným směrem jak metodicky, tak hlavně ekonomicky.
Osobně jsem pro povinné přijímačky, ale mám pochybnosti o jednotných povinných přijímačkách a určitě se mi nelíbí "nepodkročitelné" limity. Ostatně, kde najdu ty hlasy z druhé strany?
Pane Wagnere,
proč se Vám nelíbí "nepodkročitelné" limity? Podle mne to je základní pozitivum jednotného prvku v přijímačkách.
Co se týče "druhé strany", tak velká periodika se drží "svého" Feřteka, popř. úzkého okruhu dalších jmen, a jinak vyznívající komentáře většinou nepřijímají (tolik alespoň zkušenost mých kolegů z ASČ z maturitních bojů). Soudě podle horečné aktivity p. Feřteka a vyostřenosti jeho formulací (viz "alibismus a nezodpovědnost" ředitelů), on sám cítí, že jeho názor je tentokrát výrazně menšinový (viz ministerstvem citovaná anketa).
T. Feřteka a jeho názory známe, to nám Česká škola nemusí opakovat, ale je zajímavé sledovat to, kde všude Feřteka uctívají.
Respekt býval kdysi elita v našem tisku - platí to ještě? V blogech Respektu je jedním z nejčtenějších blogerů Antonín Baudyš mladší - po otci astrolog a k tomu expert na katastrofické teorie a pod.Třeba taky začne psát o škole! (Jsou čtenáři Respektu a jeho blogu titíž?)
JInak: Nepodpročitelné limity jsou teoreticky hezká myšlenka,ale stanovení zcela konrétních kriterií může dopadnout zle - SŠ by taky mohly zůstat prázdné a SOU by nemusely stačit.
stanovení zcela konrétních kriterií může dopadnout zle
V havarijních případech přicházi na řadu tzv. har-mo-ni-za-ce výsledků.
paragraf 59 školského zákona:
"O přijetí uchazeče ke vzdělávání ve střední škole rozhoduje ředitel této školy."
Pokud Chládek neprosadí, a to neprosadí, novelu zákona, která by se týkala tohoto bodu, může nepodkročitelné limity opravdu jenom doporučovat. Ostatně tak to dělají kraje, kde jednotné přijímačky jsou, a mnozí ředitelé tam doporučené limity podkročují o sto šest, protože jim nic jiného ani nezbývá. Nenaplnili by.
Ještě je v zákoně zajímavé toto: "Ředitel školy ukončí hodnocení uchazečů do 3 pracovních dnů po termínu stanoveném pro přijímací
zkoušky."
Jak se to řediteli podaří dodržet, jestliže "Výsledky testů zašle Centrum středním školám do čtyř dnů po obdržení záznamových archů."?
Chládek prostě a jednoduše vypouští do éteru nepřipravené a nedotažené věci, a jenom se děsím, jestli takhle nepřipravenou vyšle do éteru i změnu financování regionálního školství.
Okomentovat