Přečtěte si: Chládek: Učitel musí hledat chybu u sebe, ne u dítěte

Saturday, August 30, 2014 ·

Tolik papírů jako na stole ministra školství Marcela Chládka jsem snad ještě neviděla. Moc jsem se jim ale nedivila. Vedle nové koncepce olympijských center leží Strategie vzdělávání 2020, harmonogram všech úkolů pro volební období a bilance toho, co už se podařilo. Školství je rozsáhlý resort a ministr Chládek navíc jedním z nejaktivnějších členů Sobotkovy vlády. Opozice namítá, že je té nápaditosti až moc, ale odborná veřejnost zatím jeho počínání chválí. Snad nejen proto, že pro školství vydupal další čtyři miliardy.


Z rozhovoru Kateřiny Perknerové s Marcelem Chládkem na Impuls.cz vybíráme:

Deník zveřejnil průzkum, podle něhož je začátek školního roku silný zásah do rodinné kasy. Vybavení prvňáčka přijde na 
4100 korun, o pět procent víc než loni. Děti také začínají ve výuce používat drahé tablety či notebooky, jež některé školy dokonce vyžadují. Co byste poradil rodičům, aby takové vstupní náklady zvládli?
Chci připomenout, že 
v lednu 2015 se školský rozpočet rozroste o 4,2 miliardy. Dopady tohoto navýšení ovšem pocítíme až během příštího roku. Mluvím o tom v souvislosti s vaší otázkou proto, že 300 milionů korun půjde na pomůcky. Tím by se měl snížit požadavek na rodiče při vybavování dětí učebnicemi, pracovními sešity, výtvarnými potřebami. Mým cílem je, aby bezplatné školství bylo opravdu bezplatné, bez vedlejších výdajů. Pochopitelně se neubráníme obecnému trendu pronikání výpočetní techniky do škol.

A bude velmi záležet na tom, jak se této výzvy chopíme. Půjde-li jen o pěkně vypadající ozdobu lavice, asi se moc daleko neposuneme.
Samozřejmě tablet nesmí být jen čtečka, musí jít o interaktivní pomůcku, která umožní učitelům rozvíjet individuální přístup k žákům. Nedávno jsem jednal s prezidentem Samsungu, který mi představil jejich projekt Škola dotykem, kdy si vytipovali dvanáct škol, které vybaví tablety, a budou zjišťovat jejich přínos ve výuce. Moje idea do budoucna je, že by každý prvňáček měl na začátku školního roku dostat bezplatně tablet.

Jak ale sám říkáte, tablety, interaktivní tabule či internet ve školách samy o sobě způsob výuky nezmění. Máte představu, jak tyto technické vymoženosti využít, aby zvýšily kvalitu vzdělání?
Sebelépe vybavená učebna žáky nikam neposune. Klíčovým prvkem a nositelem změny je učitel. Pedagog musí být moderně vzdělán a umět reagovat na požadavky doby. Jinak řečeno, pokud nebude umět s tablety inspirativně pracovat, k ničemu to nebude. Jeden můj bývalý učitel mi řekl, že děti jsou stále stejné, protože se přirozeně vyvíjejí s dobou, zatímco kantoři zamrzli. Děti překotnému vývoji stačí, učitelé někdy ne.

6 comments:

Anonymni z 21:30 said...
August 30, 2014 at 7:56 PM  

To sou ale kydy.

Jirka said...
August 30, 2014 at 10:16 PM  

Přestávám chápat, čemu se říká práce. Zkouším s tabletem pracovat kdykoli se mi nechce startovat PC, ale po mnoha pokusech raději nainstaluji systém na SSD a zůstanu věrný ergonomické klávesnici, kvalitní bezdrátové myši a pořádnému monitoru. S tabletem si připadám jako řezník, kterého nutí porcovat kladivem, ale asi pracuji nějak postaru. Kdo ale má zvládat ty tuny lejster, tabulek a podobných nezbytností, které po nás ve škole chtějí.
Ve třídě bych také raději zůstal s dětmi v kontaktu, protože když se mi je podaří zaujmout pro práci, jak se mi to často daří, pak od tabletu neodtrhnou zrak a ani si nevšimnou, že jsem usnul. Pro některé to brzy bude jediné setkání s živou bytostí za celý den. Někteří prvňáčci svou jemnou motoriku ještě nerozvinuli, tak už je ani psát učit nebudeme. Je to náročné třeba jako kotrmelec nebo jízda na kole.
Pan ministr by se měl setkat také s prezidentem firmy na písek, klacky, kameny, trávu, kůru atd.
Pane Bože, dneska byl tak krásný večer. To byl svět na vid i čuch. Přes den byla prácička na dotek.
Děkuji všem, kteří mi nenadávají a chápou, že ulevit si pod tímto článkem, bylo tak lákavé a osvobozující.

Nicka Pytlik said...
August 30, 2014 at 10:25 PM  

Učitel musí hledat chybu u sebe, ne u dítěte

Léta ji už hledám především u sebe. Ale nakonec ji vždycky najdu u toho dítěte. Já nevím, ale jestli mi ty chyby třeba neberou, když se nedívám, nebo co...

idea do budoucna je, že by každý prvňáček měl na začátku školního roku dostat bezplatně tablet

A do jak dalekého budoucna, asi tak, by to mělo být. Jako, aby ty tablety ještě vůbec byly.
V každém případě v první třídě je to beznadějně pozdě. Hned po narození identifikační čip do duhovky, do zavinovačky mobil, a tablet? Nejpozději do druhé třídy ve školce. To aby si dětičky mohly vygůglit, jak se správně utírá zadek.

Jirka said...
August 30, 2014 at 10:28 PM  

A teď věcně. Aby tablet nebyl jen čtečka, je třeba ho dobře připojit do sítě. Který prezident levně dodá pořádnou konektivitu a zabezpečení školní sítě? Nakonec jsou tablety směšně levná zařízení, když porovnáme náklady na pořízení s tím "zbytkem".

6. B said...
August 31, 2014 at 8:02 PM  

A kde by měl hledat chybu ministr?

Unknown said...
September 1, 2014 at 7:58 AM  

...u opozice!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.