Komunikace mezi účastníky hraje ve vzdělávacím procesu nezastupitelnou roli. Jedním z nástrojů realizace je využití online diskuzních prostředí nabízejících možnost reagovat na příspěvky v reálném čase, která mohou být používána paralelně s běžnou komunikací ve třídě. V takovém případě mluvíme o zpětném kanálu.
Existují široké možnosti, jak tímto způsobem výuku podpořit. Ve veřejné formě lze využít třeba Facebook, nebo Twitter. Jako vhodnější ale se jeví vytvořit uzavřenou komunikační skupinu.[1];[2] Použít lze mnoho různých nástrojů. Jedním z oblíbených je TodaysMeet s chatovacími místnostmi, kam žáci mohou přispívat nejen pod svým přihlašovacím jménem, ale i anonymně, a které neznepříjemňuje práci podsouváním reklam. Edmodo je ucelené výukové prostředí umožňující kromě vytvoření mikroblogovací sítě též zadávaní úkolů, sdílení materiálů a odkazů. Zvolit lze třeba i volně přístupné chatovací prostředí Chatzy se standardními možnostmi diskuze. Padlet zase funguje jako virtuální nástěnka, kam kromě otázek, podnětů a příspěvků k diskusi lze přidávat i materiály pro výuku. Zajímavé možnosti přináší i Socrative (viz webinář GEG), kde ve virtuálních místnostech lze kromě práce s otázkami a odpověďmi předkládat žákům zábavnou formou kvízy s nejrůznějšími druhy otázek. Nutno dodat, že všechny zmiňované produkty je možné využívat bezplatně.
Použití zpětného kanálu ve výuce přináší hned několik výhod [3]:
- Realizace okamžité zpětné vazby.
- Zapojení všech žáků do diskuse a podpora vzájemné spolupráce.
- Poskytnutí více prostoru těm, kterým veřejný projev před ostatními může činit problémy a potlačení případného dominujícího vlivu méně ostýchavých.
- Zhodnocení zájmu žáka o dané téma, orientace v problému na základě diskuse.
- Možnost pokračování zajímavé online diskuse i nad rámec vyučovací hodiny a přítomnosti ve škole.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat