Národní ústav pro vzdělávání vydává každý rok zprávu o nezaměstnanosti čerstvých absolventů. Letos je situace na trhu práce díky postupnému zlepšování ekonomické situace příznivější než loni, míra nezaměstnanosti absolventů škol poklesla napříč všemi kategoriemi vzdělání. Údaje vycházejí z předběžné zprávy, která uvádí jen základní data o frekventovaných skupinách oborů vzdělání. Podrobnější data budou k dispozici na přelomu září a října.
Vývoj počtu nezaměstnaných absolventů je typický cyklickým kolísáním v průběhu roku. Nejvyšších hodnot pravidelně dosahuje po prázdninách, během roku ale dochází k výraznému poklesu, tak jak absolventi postupně nacházejí své pracovní uplatnění (viz obrázek 1). Ekonomická krize tuto pravidelnost výrazně narušila a přinesla nebývalý jev – mezi zářím 2008 a dubnem 2009 se pokles nejen zastavil, ale počet nezaměstnaných absolventů narůstal.
V dalších letech se situace pomalu vracela k normálu a počet nezaměstnaných v průběhu roku opět klesal. „Poslední vývoj naznačuje, že po výrazném zhoršení v období září 2012 – duben 2013 se situace absolventů na trhu práce začala zlepšovat, zřejmě vlivem postupného ožívání ekonomiky. Zatímco v září 2013 bylo evidováno 41 tisíc nezaměstnaných absolventů, v dubnu 2014 klesl jejich počet na 29 tisíc, na trhu práce se jich tedy uplatnilo 12 tisíc,“ vysvětluje Ing. Jiří Vojtěch, vedoucí referátu trhu práce.
Ke 30. dubnu 2014 bylo evidováno 11 260 nezaměstnaných čerstvých absolventů středoškolského studia. Pro srovnání situace s minulým rokem je však průkaznější pracovat s mírou nezaměstnanosti čerstvých absolventů (ta se počítá jako podíl těchto nezaměstnaných absolventů na počtu absolventů).
Zde je ale třeba upozornit na to, že ve výpočtu se nezohledňuje pokračování absolventů v dalším studiu. Uvedený údaj tedy procentuálně vyjadřuje, kolik absolventů dané skupiny či kategorie zůstane bez zaměstnání.
Situace v učebních oborech
V učebních oborech vykazují nejnižší míru nezaměstnanosti vyučení skupin 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika a 23 Strojírenství a strojírenská výroba. Míra nezaměstnanosti čerstvých absolventů elektrotechnických oborů představuje 11,0 % a strojírenských 13,1 %. Vysoká míra nezaměstnanosti vyučených je naopak ve skupinách 65 Gastronomie, hotelnictví a turismus (19,8 %), 33 Zpracování dřeva (19,7 %), 29 Potravinářství a potravinářská chemie (19,3 %) a 36 Stavebnictví (19,0 %). Zatímco potravinářské a stavební obory figurovaly mezi skupinami oborů s nejvyšší mírou nezaměstnanosti i v minulém roce, letos se na první místo dostaly obory skupiny 65 Gastronomie, hotelnictví a turismus, a vystřídaly tak skupinu 66 Obchod, u které došlo v porovnání s předchozím rokem k největšímu poklesu.
Situace v maturitních oborech
V maturitních oborech dosahují nejnižší míry nezaměstnanosti vedle oborů Lyceí (7,7 %) také skupiny 23 Strojírenství, strojírenská výroba (9,7 %), 53 Zdravotnictví (10,2 %), 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika (10,2 %) a 75 Pedagogika, učitelství a sociální péče (10,3 %).
Naopak nejvyšší míru nezaměstnanosti vykazují maturanti skupin 41 Zemědělství a lesnictví (14,6 %) a 65 Gastronomie, hotelnictví a turismus (13,7 %).
„Postupně ožívající ekonomika zvyšuje ochotu zaměstnavatelů přijímat nové pracovníky, a přináší tak lepší vyhlídky na rychlejší nalezení pracovního uplatnění i v případě absolventů,“ uzavírá výsledky studie Ing. Mgr. Pavla Paterová, odborná pracovnice referátu trhu práce.
„Jsem přesvědčen, že záměr ministerstva školství více propojit trh práce se vzdělávací soustavou se v budoucnu projeví právě v uplatnitelnosti absolventů na tomto trhu. Jsem toho názoru, že školství musí na přípravě vzdělávacího systému úzce spolupracovat se zaměstnavateli,“ řekl ministr školství Marcel Chládek.
Dvanáctistránková publikace je ke stažení zde:
„Předběžná zpráva o nezaměstnanosti čerstvých absolventů škol ke konci dubna 2014“
Kompletní TZ + grafy ke stažení zde:TZ_Predbezna_zprava_o_nezamestnanosti_absolventu_8_2014.pdf (307kB PDF)
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat