Dětské skupiny jsou prezentovány jako nová možnost péče o děti předškolního věku. Veřejnost se však nedozvěděla, že s přijetím nového zákona žádná další forma péče o děti nebude přípustná. Jeho záměrem je totiž regulovat širokou nabídku různých zařízení – všichni, kdo nebudou mít parametry dětské skupiny, tak do roka končí. Je ohroženo 2500 míst v lesních školkách a to nejsou jediné, koho zákon může ohrozit. „Politici klamou veřejnost, prosazují plošnou kontrolu a nazývají to novou alternativou,“ upozorňuje Tereza Valkounová z Asociace lesních mateřských škol.
O víkendu v Českých Budějovicích mimořádně zasedaly členské organizace Asociace lesních mateřských škol. Jejich počet během pěti let překročil stovku a stále vznikají nové. V dalším školním roce nabídnou místa pro nejméně tři tisíce dětí. Opírají se přitom o dlouholetou praxi lesních školek z Německa a Skandinávských zemí, které jsou na špičce vzdělávacích výsledků a jsou často uváděným vzorem pro Českou republiku. Chystaný zákon pro české lesní školky představuje zcela nečekaný zásah do úspěšného fungování zaštítěného spokojenými rodiči. „Máme podporu města, protože nabízíme kvalitní program pro předškolní děti a nyní nám mají hrozit sankce?“ vyjadřuje své rozčarování zástupkyně plzeňské lesní školky Větvička.
ČSSD a ANO hájí přísný zákon s tím, že během roku vyřeší problematickou situaci revizí provozně hygienických předpisů pro mateřské školy. Lesní školky by se pak mohly stát součástí vzdělávacího systému v rejstříku Ministerstva školství. To je i dlouhodobým cílem Asociace lesních mateřských škol. Revize problematických předpisů je však v rukou Ministerstva zdravotnictví. To jakékoli ústupky z nastavených pravidel zatím odmítá. Místo toho Ministerstvo zdravotnictví navrhuje, aby lesní školky fungovaly mimo státem regulované formy péče. Zákon o dětských skupinách však takovou existenci neumožňuje. Co tedy s tím?
Zákon nyní čeká na schválení Senátem - je to poslední šance na jeho změnu nebo zamítnutí. Existuje řada důvodů, proč by Senát měl bedlivě zvážit reálný přínos předkládané podoby zákona. V první řadě je otázkou, zda rodičům dětské skupiny skutečně pomohou, pokud se vlivem zákona řada již existujících organizací zavře. V době, kdy je nedostatek míst v mateřských školách by mělo být samozřejmostí zachovat to, co dobře funguje a nelikvidovat rodiči osvědčená zařízení. Dětské skupiny rodičům mohou pomoci v případě, že přibydou jako další forma péče o děti. V tomto směru jsou všemi vítanou alternativou. V prosazované verzi zákona jsou však spíše represivním nástrojem na všechny stávající subjekty. Rušit existující zařízení je navíc plýtvání prostředky, a to často i z veřejných zdrojů. Řada lesních školek vybudovala zázemí dle vzoru zahraniční i domácí dobré praxe, nikoli podle parametrů dětské skupiny, nyní by byly nuceni je zavřít nebo nákladně přestavovat.
Řešení, které by pomohlo všem, spočívá v možnosti volby, zda se organizace stane dětskou skupinou s garancí a podporou státu, nebo budou fungovat na vlastní odpovědnost s podporou rodičů. Tuto změnu v zákoně doporučila i poslanecká Stálá komise pro rodinu a rovné příležitosti, která zákon připomínkovala. Senátoři tak mají k dispozici jasné východisko z problematické situace. Závažnost této volby jim má připomenout i petice, kterou iniciovaly lesní školky. „Uděláme všechno proto, aby tisíce dětí nepřišly o svá místa v lesních školkách,“ ubezpečuje Tereza Valkounová, předsedkyně Asociace lesních mateřských škol.
Odkaz na petici: www.e-petice.cz/lesniskolky
Přijde 2500 dětí o místo v lesní školce kvůli dětským skupinám?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
17 komentářů:
Nic jiného než arogance státní moci, neústupný byrokrat a normalizační praktiky opět na scéně. Stejně plíživá byla i Husákova normalizace, vzpomeňte jak byl hezky sloučen Junák a Pionýr, jako že vznikne nejlepší organizace na světě. A pak to popionýrštění začalo.
Celý zákon je jasnou ukázkou, jak funguje naše vláda, parlament a teď si počkáme na tu takzvanou senátorskou pojistku.....
a co tak strašného stalo? z junáckého oddílu bobři se stal pionýrský turistický oddíl bobři,vedoucí zůstali,náplň zůstala-páteční schůzky,víkendové výlety a orienťák,duševně nás to nikterak nepoznamenalo,dneska máme všelijaké pidloviny,jako lesní školky,polní školky,dětské skupiny,kojenecké skupiny apod. není v tom systém,není v tom pořádek,lidi nejsou kvalifikovaní,nejsou proto podmínky a je to celkové mrhání peněz...
A jak si pane Laimes28 představujete takový zásah proti ilegální lesní školce, co se nevejde do zákona? To jako nasadíte obušky a vodní děla?Nejdřiv si zjistěte něco o Lesních školkách a pak tady pište něco o pořádku a pidlovinách. Tady ani tak nejde o ty školky ale jasný krok proti demokracii a svobodě. Pokud si založím sdružení, neporuším žádný zákon a budu nabízet hlídání děti, rodiče mě dítě svěří, tak proč nějaké další omezujécí zákony. To zase budou všechny akce pod hlavičkou nějakého SSSSMM? A co trempské osady, ty už Vám zase vadí také, viz nedávné totální zničení osady v Brdech.....
Pokud si založím sdružení, neporuším žádný zákon a budu nabízet hlídání děti, rodiče mě dítě svěří, tak proč nějaké další omezujécí zákony.
Doporučuji film Bláznivá školka (Daddy Day Care). Zábavná komedie, mimochodem. Po jeho shlédnutí pochopíte, že i v tak "maximálně" demokratickém státě, jako jsou USA, platí pro poskytování služeb hlídání dětí jistá pravidla. Dokonce bych řekl, že v jistých ohledech ještě přísnější než u nás.
Osobně si myslím, že v případě lesních školek jde spíše o, v naší zemi tak obvyklé, "drobné opomenutí", nežli o nějaký plánovitý a zákeřný útok.
Jako obvykle někdo zapomněl zkontrolovat vaničku před vylitím.
Koneckonců už v textu článku je psáno:
ČSSD a ANO hájí přísný zákon s tím, že během roku vyřeší problematickou situaci revizí provozně hygienických předpisů pro mateřské školy. Lesní školky by se pak mohly stát součástí vzdělávacího systému v rejstříku Ministerstva školství. To je i dlouhodobým cílem Asociace lesních mateřských škol. Revize problematických předpisů je však v rukou Ministerstva zdravotnictví. To jakékoli ústupky z nastavených pravidel zatím odmítá. Místo toho Ministerstvo zdravotnictví navrhuje, aby lesní školky fungovaly mimo státem regulované formy péče.
Čili jde spíše o spor dvou náhledů na problematiku, přičemž každé ministerstvo logicky hájí oblast, která mu přísluší. Nic, co by se nedalo vyřešit.
Takže bych prosil více věcnosti a méně paranoie.
USA ja maximálně demokratický stát, ještě napiště že je to země, kde zítra znamená včera...
Tak poslanecká sněmovna stvoří jednoznačný paskvil a podle Vás je každá, kdo se ozve paranoik... No to jsme to dopracovali... Již vzhůru psanci této země...Takže likvidace Lesních školek a Rodinných center, který z návrhu jednoznačně vyplývá je podle Vás drobné opomenutí? Podle mě ani nevíte o čem píšete, Byl jste se někdy v nějaké Lesní školce vůbec podívat? Rád Vás pozvu...www.lesniklub.lsg.cz
Kdybyste projevoval méně paranoie a zkoušel číst s porozuměním, všimnul byste si uvozovek jak u slůvek "maximálně", tak u "drobné opomenutí"¨. Pochopil byste celé vyznění příspěvku jako ironizující a ušetřil byste si žaludeční vředy a zvýšený tlak při zbytečném rozčilování nad slovy, která Vás nadzvedla naprosto zbytečně.
Takže ještě jednou a polopatě.
Poslanecká sněmovna schválila zákon, ve kterém není explicitně o lesních školkách ani slovo. Viz např. zde: http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=7&t=82
Zřejmě to a pak také fakt, že zpracovatelem věcného záměru a návrhu textu zákona bylo tuším MPSV a nikoliv MŠMT, bylo příčinou, proč dopady na lesní školky nikdo nedomyslel. Chcete-li, byl navržen a schválen paskvil, nedodělek, zmetek. V tom s Vámi souhlasím.
(Jak překvapivé v českých zemích, viďte? "K této politováníhodné události dochází maximálně jednou za deset let." - To byla opět ironie. Raději to už zdůrazním.)
Hygienické normy pro provoz školních a předškolních zařízení se obecně řeší vyhláškou, což je podzákonná norma. Ta současně platná, na jejímž znění trvá, MinZdrav, by při striktním dodržování opravdu mohla být počátkem konce lesních školek.
Proto plně chápu, že se ozývají a to plným právem
Dle mého skromného názoru je to však problém řešitelný a pravděpodobně také vyřešen bude a to navrhovanou revizí provozně hygienických předpisů pro mateřské školy, o které již byla zmínka. Doufám v to.
(Ale máte pravdu, jinak ani nevím, o čem píšu.)
Oč mi ale hlavně v mém předchozím příspěvku šlo, když jsem se pokoušel zmírnit tok Vašich závěrů o pokračování Husákovské normalizace v 21. století, to byl předpoklad, že v celé věci jde o obvyklý český šlendrián a nikoliv o kryptokomunistické, či "židozednářské spolčení" s cílem zničit lesní školky, a posléze demokracii a svobodu v této zemi.
Nezlobte se na mne, ale podle mne dramaticky přeháníte.
podle mne dramaticky přeháníte
Nepřehlédl jste někde, pane poste.restante, uvozovky?
Co kdybychom se už konečně všichni ztotožnili s tím, že ne jen naše školství, ale celá politika a směřování naší společnosti je taková jedna průběžná, velká a nekončící prča?
Ta drobná semínka rozumu, jak chmýří pampelišek odlétnou v poryvech pitomosti až k vyprahlým pláním nekonečné tuposti... vše marno jest.
Nepřehlédl jste někde, pane poste.restante, uvozovky?
Já nevím. Byly tam někde?
Alespoň myšlené, když už ne napsané?
Ta drobná semínka rozumu, jak chmýří pampelišek odlétnou v poryvech pitomosti až k vyprahlým pláním nekonečné tuposti... vše marno jest.
Krásný obrat i obraz. To je Vaše vlastní? Smím příležitostně citovat?
To je Vaše vlastní?
Někdy se mi ty záchvaty vrací...
V léčebně mne ale na možnou recidivu upozorňovali.
Možná jsem opravdu paranoik, jak zde o mě píší, ale já si opravdu nemohu pomoc. To že tu lesní školky existují a mají se čile k světu ví dnes už skoro každý. A že v novém zákoně o nich není ani zmínka je podle mě schválnost a omezování iniciativy a jasné směřování k nové totalitě. Není to nakonec u nás nic nového. Stát by se měl především stydět až na půdu, že mu místa ve školkách schází. A když si chtějí občané pomoc sami, tak jim bude házet klacky pod nohy??? Vám to připadá normální a ještě se takové sviňárny budete zastávat???
místo abychom po 89 udělali zgruntu nový výchovně-vzdělávací systém pro 21. století,vymýšlíme chaoticky nejrůznější pidloviny,které ani nemají oporo v zákoně,lesní školky jsou nesmysl stejně jako pidloviny tapu valdorfy,montycsory,daltony apod. krize školek se týká pouze prahy a střed. kraje kde se přestěhovali za prací skoro všichni mladí z moravy a teď mají děti.jinde v republice se školky prodaly a ty co zůstaly se zrušily a mš jsou v poloprázdných zš....
To, že jsou alternativy včetně domácí školy či lesní školky, čím dál tím více populárnější, je známka klesající funkčnosti systému. Obávám se, že jakákoliv dílčí státní reforma je pouze přiléváním oleje do ohně. Tento vzdělávací systém již nelze překopat. Musí být zborcen a znovu vystavěn dle dvou zásadních měřítek a to vzdělávacích a vývojových potřeb dětí a potřeb společnosti.
Vzhledem k tomu, že panuje obecná neshoda v tom, jak, kdy a co děti učit (RVP a ŠVP jsou formality) a jakého člověka společnost potřebuje, je revoluce ve vzdělávání utopie, která bude mít za následek odliv myslících rodičů směrem k alternativám už v předškolním, natož školním věku.
Lesní školky jsou pro mnohé zajímavé mimo jiné i tím, že
- tam ještě nedorazili inšpektóři s předmatematickou gramotností,
- nejspíš tam nikdy nedorazí sociálně vyloučené děti,
- děcka se tam ulítají, a doma pak už jenom spí.
Osobně odliv k jakýmkoli alternativám vítám. Jen houšť a větší kapky. 'Čo je štátne, nech odpadne.'
Vám to připadá normální a ještě se takové sviňárny budete zastávat???
Ne, nepřipadá mi to normální.
Ne, vůbec se ničeho nezastávám.
Jen se Vám pokouším vysvětlit rozdíl mezi zákonem a vyhláškou.
Jen objasňuji, že celý problém může být v tuto chvíli poměrně snadno vyřešen, v což také doufám. Na druhou stranu by mne, bohužel, ani nijak nepřekvapilo, pokud vyřešen nebude. Jsme holt v Česku.
Každopádně ale prohlášení, která zde pronášíte jsou pouhou eskalací problému a jeho nafukováním. Rozhodně nejsou jeho řešením.
Tento vzdělávací systém již nelze překopat. Musí být zborcen a znovu vystavěn dle dvou zásadních měřítek a to vzdělávacích a vývojových potřeb dětí a potřeb společnosti.
Myslím, že tímto jste konečně jasně vyjevil, o co Vám jde celou dobu.
Na to mohu uvést jediné. Zbožňuji všechny revolucionáře, kteří chtějí budovat nový svět na troskách toho starého. Obzvláště pak ty, kteří se zaštiťují zájmy lidu, společnosti, národa, civilizace... (To opět byla ironie.)
Já zastávám názor, že výchova a vzdělání je kontinuální proces. A není právě nejlepší zkoušet na dětech nějaké revoluce. Obvykle to odskáče nejméně jedna generace.
Mí rodiče mi vyprávěli historky z dob násilné kolektivizace zemědělství. Sám jsem byl svědkem destrukce fungujícího systému družstev v době po roce 89. Ani v jednom případě se nedá říci, že by pozitiva převážila nad celkovými napáchanými škodami. A dnes, poté co předchozí vlády dovedly zemědělství téměř do krachu, najednou slyším znovu hesla jako potravinová soběstačnost. Trvalo více než dvacet let, nežli někomu došlo to, co mnozí kritizovali od samého počátku.
Paralela se školstvím je, doufám, zřejmá.
... jakého člověka společnost potřebuje, je revoluce ve vzdělávání utopie, která bude mít za následek odliv myslících rodičů směrem k alternativám už v předškolním, natož školním věku.
Čím přesně se, podle Vás, odlišuje myslící rodič od nemyslícího? Považujete sebe za rodiče myslícího? Pokud mé děti chodí do škol běžných a nikoliv alternativních, patřím mezi ty nemyslící?
A mnohem závažnější otázka. Jakého člověka tedy potřebuje společnost podle Vás?
Budoucnost patří družstevní škole!
Já jen, aby to nezapadlo.
Je nezbytné zvorat vše, co se ještě zvorat nestihlo. Nač nějaké meze, je-li tupost neomezená.
Velké, širé, rodné škamny,
nejlépe se hloupne za tmy.
Od zábavy k zábavě
prázdno máme ve hlavě.
Tupá blbost jako cep,
plesniví nám dome chléb.
Na úhoru, v žírné kráse,
pokojně se stádo pase.
Dopytla, už to na mne zase leze.
Volejte Chocholouška...
Pro poste.restante,
Kontinuita je jistě pěkná věc, pokud nějaká existuje a je funkční, to jest. Dílčí reformy mají většinou za následek jejich další reformování dílčími reformami. Většinou se reformují lehce reformovatelné části sytému, které bohužel nejsou většinou ty zásadní, např. maturita či zákon o kvalifikaci. Nehoruji za násilnou reformu či revoluci. Rodiče časem svoji volbou určí co je mainstream a co alternativa. Pokud ovšem náš demokratický stát legislativně nezasáhne a neodebere rodičům právo volit formu vzdělávání pro své děti, kterou považují za nejlepší.
Ad myslící rodiče.
Ti rodiče, kteří, před tím, než jejich děti nastoupí do školy, nahlédnou hlouběji do problematiky soudobého školství, vývojové psychologie, vstupů a výstupů, RVP a ŠVP, vyhodnotí kvalitu státního vzdělávání na základě svých vlastních zkušeností a učiní informované rozhodnutí pro alternativní školu. Mnoho z nich jednoduše nechce pro své děti soutěživý, stresující a třídící systém státních zš/osmiletých gymnázií, zaměřený pouze na rozvoj intelektu pomocí formálně vynucené disciplíny,který je doprovázen asociálním chováním, šikanou a, odpusťte mi to, nechutí vůči škole a učitelům.
Jakého člověka potřebuje společnost... Třeba, krom člověka disponujícího všeobecným rozhledem a praktickými dovednostmi, člověka schopného odolávat tlakům mlýnku na maso, tj. soudobé ekonomiky, schopného kriticky vyhodnotit příval zbytečných informací, který si dovede najít cestu životem, aniž by přitom šlapal po zádech jiných atp.
Otázkou je zda takového člověka
společnost, reprezentovaná státními institucemi chce.
Nehoruji za násilnou reformu či revoluci. atd. da capo al fine
Kdyby takto rozumně a smířlivě psal pan Nutz, ušetřili bychom si tuto diskusi. Ale třeba má jiný názor.
Okomentovat