EDUin publikoval komentář Tomáše Feřteka, který vyšel pod názvem Bez učitelů bez razítka 23. 7. v Lidových novinách. Autor v článku komentuje otázky, kterým se věnovala téměř půlroční veřejná diskuse o kvalifikaci pedagogických pracovníků. Novela zákona v této podobě podle něj problém neřeší, protože ona kvalifikovanost dosvědčená diplomem získaným na základě studia na pedagogické fakultě ještě není zárukou pedagogických kvalit učitele. Na druhou stranu novela zákona ze škol vyžene řadu pedagogů, kterým sice formální vzdělání chybí, ale v praxi se osvědčili jako dobří učitelé.
Z komentáře Tomáše Feřteka v EDUin.cz vybíráme:
Dohadování okolo novely ukazuje, že v některých případech už se to pokažené rozumně napravit nedá. Kdyby v onom roce 2004, kdy zákon vznikl, existoval jasný popis, co má učitel přesně umět (standard práce učitele), kde se to naučí a k čemu ho to vzdělání opravňuje (kariérní řád), kdyby takové vzdělání opravdu existovalo v dostupné podobě na fakultách i mimo ně a obě dvě formy byly uznatelné jako součást profesního portfolia, nebylo by na tom zákonu nic špatného.
Problém je, že kromě odkladů jeho platnosti se nestalo nic a letos na jaře začal nový ministr jen hasit ty největší škody. Zjistilo se totiž, že v některých regionech by bylo nutné řadu škol zavřít. Polovička z těch formálně nekvalifikovaných opravdu má jen středoškolské vzdělání, a i kdyby se rozhodli zahájit studium, není pro ně v distančním studiu dost míst. Ministerstvo navrhlo výjimky, ale ty muselo poměrně tvrdě vybojovat s odbory, Asociací děkanů pedagogických fakult, pro které jsou některé z nich zcela nepřijatelné, a nakonec i s mnohými poslanci.
Výsledek je, že přijetí novely zabrání jen nejmasovějším odchodům, ale mnoho případů dobrých učitelů vyřešit prostě neumí. A k větší liberalizaci – nechme to na ředitelích – neexistuje politická vůle. A tak pokud to ředitel v papírech nějak nezašvindluje, stovky, možná tisíce učitelů, často i těch kvalitních, nejpozději na konci tohoto roku odejdou.
Přečtěte si: Učitelé bez razítka budou ve školách chybět
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
31 comments:
"Novela zákona v této podobě podle něj problém neřeší, protože ona kvalifikovanost dosvědčená diplomem získaným na základě studia na pedagogické fakultě ještě není zárukou pedagogických kvalit učitele."
Feřteku, Feřteku. Novela zákona si klade za cíl vyřešit situaci s chybějícími kvalifikovanými učiteli na školách. Tenmto cíl vcelku asi i splní, pokud bude schválená. Rozhodně si nekladla za cíl řešit situaci ohledně kvality učitelů. A mám trošku obavy, že kvalita učitelů se ani žádným zákonem vyřešit nedá.
Paní Adamová, zdá se, že ti chybějící kvalifikovaní učitelé na školách nikomu, krom úředníkům mšmt a čši, nechyběli.
Jestliže je tam mšmt zákonem dosadilo, troufám si říct, že se mu jednalo o snahu tímto pomýleným a snadno proveditelným krokem prokázat akčnost při zkvalitňování školství.
Kontraproduktivita tohoto "řešení" byla předem jasná snad všem, krom rádobyknatorům, držících se zuby nehty svého oštemplovaného statusu.
Dovolím si přetisknout komentář Z. Sotoláře k témuž článku na EDUinu:
"„Existuje samozřejmě možnost vzdělávat se mimo fakulty, tam je šance na dobré a prakticky využitelné vzdělání větší“ Pan Feřtek opakuje tuto věc stále dokola, ale zatím nikdy neodpověděl na to, jak a kde mimo fakulty vznikne kvalifikovaný matikář nebo češtinář (např.). Článek opět mate čtenáře v tom, zda ten nekvalifikovaný má pouze jinou, „nesprávnou“ VŠ (nesmysl vyžadující nápravu), nebo nemá VŠ vůbec žádnou. (Jak je to asi na oněch dvou gymnáziích?) Tvrdit, že ředitelé masově nasávali „odborníky“ je nesmysl: řada nekvalifikovaných přišla prostě z nouze, ať už s VŠ kvalifikací, nebo bez ní. (Jakými asi odborníky byli čerství maturanti?) Myslím, že většina diskutujících se shoduje na potřebě VŠ vzdělání pro učitele, ze kterého nelze ustoupit. Že budou muset odejít středoškoláci, kteří vůbec nikdy nehodlali a nehodlají studovat, je dávno očekávaná věc."
Až na pár výjimek se snad většinově shodneme, že k výkonu učitelského povolání je v obecné rovině potřeba vysokoškolské vzdělání a pedagogická kvalifikace.
(Výjimky typu rodilých mluvčích a mistrů odborného výcviku jsou řešitelné.)
Co kdyby se tedy místo opakování mediální mantry o skvělých a nekvalifikovaných učitelích versus totálně pitomých, neschopných a líných kvalifikovaných učitelích, tedy co kdyby se pan Feřtek a jeho souvěrci raději soustředili na to:
1. jak těm nešťastným nekvalifikovaným ztělesněním Jana Amose umožnit onu kvalifikaci získat, aniž by museli absolvovat kompletní pedagogická studia
2. jak změnit a zlepšit výuku na příslušných vysokých školách, aby ono potvrzení kvalifikace lépe odpovídalo tomu, co EDUin a spol. považují za skutečně důležité.
Jinak se totiž obávám, že planými diskusemi strávíme dalších deset let, až bude mít titul Bc. z andragogiky už opravdu každý pitomec a problém jaksi "vyhnije" přirozenou cestou.
k výkonu učitelského povolání je v obecné rovině potřeba vysokoškolské vzdělání, a až budeme vědět, co to je, tak i pedagogická kvalifikace. Ano, s tím souhlasím.
Absolvování jakýchsi kurzů na nějaké pedagogické fakultě zatím pedagogickou kvalifikaci nezaručuje.
p. Sotolář,
nevím jak mimo univerzity vznikne kvalifikovaný češtinář, vím jak vznikne třeba učitel cizího jazyka.
A: nějakým způsobem nabude znalost cizího jazyka na akademické úrovni, pobude nějaký ten rok v zemi(ích)o kterých bude učit a
B: přečte pár papírů na téma syntax, fonologie, textová analýza, stylistika atp, atd...
C: kriticky přečte pár teorií osvojování cizího jazyka, vývojové psychologie, manuál na téma RVP, příprava učebního plánu a hodnocení
D: přečte, pokud ještě nepřečetl, cca 50 knih klasiků daného jazyka, prózy, poezie, hry a papír o vývoji daného jazyka.
Nic, co by pro výuku NADANÝ jedinec nezvládl za rok cílevědomého samostudia po zaměstnání.
A kolik takových NADANÝCH jedinců, kteří by tohle všechno dobrovolně absolvovali aniž by to po nich někdo vyžadoval, znáte?
Hele, nevíte někdo, kde se dá sehnat kvalifikace experta, konzultanta nebo mluvčího?
Tuším, že není daleko doba, kdy člověka bez příslušného lejstra do diskuse na školském portálu jen tak mýrnyx týrnyx nepustí.
Na to stačí kolego díra do prdele, např. jako zde na výstavě:
http://imgur.com/a/ca0ee
A kolik, asi tak, bych si měl takových obrázků pořídit. Stačí dva, tři?
Hrome, Tajný učiteli,
jak lze skloubit bod A: "nějakým způsobem nabude znalost cizího jazyka na akademické úrovni, pobude nějaký ten rok v zemi(ích)o kterých bude učit" a Váš závěr "Nic, co by pro výuku NADANÝ jedinec nezvládl za rok cílevědomého samostudia po zaměstnání." To má být nějaký těžko rozeznatelný druh ironie? Nebo jste ctitel nonsensu?
Opravdu si myslíte, že lze během 12 měsíců při plném zaměstnání pročíst vše, co jste uvedl, a k tomu 50 knih klasiků, tj. cca 4 knihy měsíčně? Cizojazyčný text s porozuměním, s tím, že jej na sebe necháte působit, budete o něm přemýšlet, analyzovat jej? Četl jste někdy takového Góngoru v češtině? Dovedete si představit číst jej s porozuměním ve španělštině? Zkuste se zeptat třeba Miloslava Uličného a uvidíte, kam Vás odkáže.
Každý je nahraditelný.
Možná tak pytlici. Experti, konzultanti a mluvčí nikoli.
No vážení,a co zrušit všechny vysoké,když stačí to úžasné samostudium v ústraní našich pracoven,knihoven a ložnic? Pak se dám expertem přezkoušet a je ze mě kvalifikovaný odborník na kdeco.To by se ušetřilo!
Ne vážě,už tu přestaňte s těmi hloupými argumenty, že škola není potřeba. Je jasně dané kritérium kvalifikovanosti..Komu se to nelíbí,ať jde dělat někam jinam,kde po něm ten papír požadovat nebudou. Jinak zkuste si jít pro živnosťák na kuchaření (a že rodině vařím a dobře, 25 let) bez výučního listu kuchaře.Tak se mnou vymetou. A já to respektuji.
kvalifikovaných s praxí sedí na pracácích Moravy dostatek,ti nejvalifikovaní jsou v Preze a okolí,kde učitelé mají lepší zdroje obživy než ve školství a v západních Čechách při německé hranici,kde platí totéž,bohužel ti kantoři z moravského pohraničí nemohou z učitelského platu udržovat dvojí bydlení,jedno v Jeseníku a druhé v Aši...
Posílám výňatek z jednoho článku v regionálních novinách o soukromé škole, kde si také ředitel vybíral podle"šikovnosti" a ne podle papírů. Škola teď krachuje. Použitá citovaná slova jsou slova studentky, která na tutuo školu chodila rok a nyní přestupuje jinam.
...Do poslední chvíle jsem si myslela, že to je opravdu vysoce prestižní škola, ale velice jsem se zklamala, protože jsem se opravdu za ten rok nic nenaučila. Čeká mě teď čtvrtý ročník a mám z toho veliké obavy, zejména z maturity. Opravdu jsem se tam nic nenaučila, protože se stále střídali učitelé, někteří neměli ani potřebné vzdělání na obor, co se snažili učit ......
"Hele, nevíte někdo, kde se dá sehnat kvalifikace experta, konzultanta nebo mluvčího?"
Proslýchá se něco o novele zákona o kibicích, kde prý je něco o tom, že kibicové nad 55 let s dvacetiletou praxí budou bráni jako kvalifikovaní. A to Vy pane Pytlíku v pohodě splňujete.:)
Pane Krátký,
předpokládáme-li, že učitel, který chce učit cizí jazyk tak činí protože něco umí a chce to učit, protože má pro učitelství talent a práce s dětmi/studenty ho láká navzdory mizernému platu a byrokratické buzeraci, bod A a částečně i literaturu má už za sebou. Zbývá doplnit byro kraviny, nastudovat rozbor, teorie, metodiku a hurá, učitel je zrozen. Levou zadní.
A to Vy pane Pytlíku v pohodě splňujete.
Děkuji za důvěru ve mně vloženou. Jen si nejsem jist, jestli moje publikační činnost na ČŠ sahá až do devadesátých let. To jsem se, bloud, ještě věnoval spíše té pedagogické činnosti.
Nad to, jsem ze staré školy, zavilý herbartovec, a certifikát je prostě certifikát. A teď, když vyšlo najevo, že bude možná stačit obraz z příslušné výstavy, mi svitla naděje. Viz Anonymni z 21:30 řekl(a)... 27. července 2014 9:28
Jen bych ještě potřeboval vědět, který exponát patří panu Feřtekovi, který panu Štefflovi, a který panu Klausovi ml.
učitel, který chce učit cizí jazyk tak činí protože něco umí a chce to učit, protože má pro učitelství talent a práce s dětmi/studenty ho láká navzdory mizernému platu a byrokratické buzeraci,
Jsem zmaten.
Takže učitel už není neschopný nemrcouch, který by se v komerci neuživil a tak hledá uplatnění v ve školství podle pravidla "kdo neumí učí"?
Attn: poste.restante,
Nikdy jsem neházel všechny učitele do jednoho pytle. Souhlasím s vámi v tom, že dobrou školu dělá dobrý učitel a dobré vedení. Pokud ale přijmeme za platný fakt, že většina uchazečů studia si Pedf nevybrala jako první a možná ani druhou volbu vš, lze se domnívat, že učení dětí nebylo jejich primární motivací ke studiu. Vybrali si ji protože studium na Pedf je "lehké" a protože ji udělá "každý", čímž, jako držiteli diplomu, stoupne jeho hodnota na trhu práce.
Jaké procento těch sedřených a nedoplacených kantorů skutečně chce učit děti? Optimistický odhad absolventů se kterými jsem hovořil je tak dva až pět z ročníku.
Pokud chce ne Pedf vystudovaný odborník učit, protože cítí, že ho to povolání oslovuje a má pro něj vlohy, musí nejenom obětovat značnou část svého dosavadního příjmu, ale i absolvovat bůhvíjak dlouhé dps. To znamená mnohem méně peněz za mnohem více práce. Mnoho jich ochotných tuto oběť přinést nebude, což nás vrací zpět k absolventům Pedf.
Myslíte, že sedření a nezaplacení kantoři jsou jen na školách státních, zatímco na těch soukromých či alternativních jsou odpočinutí a válejí se v penězích?
Zkusil jste psát slovní hodnocení pro 120 žáků každé pololetí a konec roku?
Mimochodem, proč jsou kantoři sedření a nezaplacení? Jednoduchá odpověď. Protože se NECHAJÍ sedřít a nezaplatit.
Proč se kantoři nechají sedřít a nezaplatit?
Dvě možnosti.
A: Obětují svůj osobní prospěch pro dobro žáků.
B: Slyší zkazky o učitelích na pracácích a bojí se o své jistoty.
Co vy myslíte?
Protože se NECHAJÍ sedřít a nezaplatit.
S většinou Vámi napsaného tentokrát nemám problém souhlasit. Snad s připomínkou, že přese všechno se pořád najdou žáci, kteří si pedagogiku vybírají jako první volbu.
Poslední větu bych ale rád zdůraznil. Sám totiž už léta tvrdím naprosto totéž.
...takže "zkazky",je vidět,že nikdo z vás si neabsolvoval tak dvoje prázdniny na pracáku,nebo že by snad rok,dva pauzíroval doma,v okresech, kde na jedno vypisované volné místo přijde řediteli 12-15 nabídek (kvalifikovaných,aprobovaných,s praxí),dalších 5-10 jsou mladí absolventi,je kantor ochoten brát jakýkoliv úvazek,jít na dohodu o provedení práce,o pracovní činnosti a ti největší zoufalci i na žl! a to vše za cenu smluvní!
"Vybrali si jimé VŠ studium protože studium na Pedf je "lehké" a protože ji udělá "každý"
Aha, tak proto začíná být nedostek učitelů fyziky. Protože učitelské studium fyziky je lehké.
"Jaké procento těch sedřených a nedoplacených kantorů skutečně chce učit děti? Optimistický odhad absolventů se kterými jsem hovořil je tak dva až pět z ročníku."
Mohl byste mi prosím vysvětlit, jak může být absolvent zároveň již sedřeným kantorem? Absolventi by rádi učili, ale nemají kde. Ale asi jsem mluvila s absolventy jinde a s jinými.
"Mimochodem, proč jsou kantoři sedření a nezaplacení? Jednoduchá odpověď. Protože se NECHAJÍ sedřít a nezaplatit."
Úplně ve svých úvahách opomíjíte fakt, že polovina nekvalifikovaných kantorů jsou středoškoláci, kteří si nebyli schopní udělat ani ten podle Vás jednoduchý pajdák. Ti se rádi nechají sedřít a mizerně zaplatit, protože když přijdou o místo ve školství, budou bez práce.
Si říkám, kolik asi tak po celé republice pracuje, tedy ve školství stále učí, důchodců?
Co o nekvalifikovaných učících důchodcích říká ta novela?
attn: paní Adamová,
přesně proto se na fyziku uchazeči studia na Pedf nehlásí. Protože je těžší než třeba tělesná a občanka. A bude to tak i se zbytkem přírodovědy, že? Na "těžší" kombinace prostě studenti nepůjdou. Chtějí ten titul, ale ne až tak moc.
Proto je české školství v pr.
Máme minimální profesní kvalifikace či předpoklady, odrazové laťky do profese v podobě vš atd... Co VĚTŠINOU nemáme, jsou dobří učitelé.
Stát úspěšně vytvořil takovou bariéru pro vstup do školy, že talentované lidi, odborníky bez Pedf ani nenapadne o tom uvažovat.
"Co o nekvalifikovaných učících důchodcích říká ta novela?"
Konkrétně o důchodcích neříká ta novela nic. Takže pokud má nekvalifikovaný důchodce nad 55 let (jakože to tedy určitě má) a má dvacet let praxe, bude ve škole dál.
Jsem však zvědavá, jak to dopadne např. se sedmdesátiletou "angličtinářkou", která angličtinu vyučuje až po odchodu do důchodu, předtím pracovala v družině. Jestli jí započítají i tu praxi v družině? Ale naši ředitelé jsou všeho schopní.
jak to dopadne např. se sedmdesátiletou "angličtinářkou"
Našemu školství by určitě prospělo, kdyby se podařilo zapojit co možná nejvíc učitelů, kteří pamatují Jana Ámose ještě v plné síle.
V každém případě intenzivně vnímám, jak jsem se s přibývajícím věkem přerodil ze striktnějšího rodičovského přístupu k žákům na podstatně tolerantnější přístup prarodičovský. Vždyť i ti spratci jsou přece jen didínka. Občas mám nutkání jim stranou podstrčit nějakou tu dvacku na zmrnču.
"Našemu školství by určitě prospělo, kdyby se podařilo zapojit co možná nejvíc učitelů, kteří pamatují Jana Ámose ještě v plné síle."
Ve Fryšták jsou v tomto směru myslím na dobré cestě.
viz
http://slovacky.denik.cz/zpravy_region/oceneni-rozhovor-ucitelka-knedlova20100427.html
Tajný učitel - 26. července 2014 13:32
Jako rodič Vám sděluji, že nechci žádného kantora bez vzdělání. Nikde není záruka toho, že ten s VŠ diplomem z PdF, FF, PřF bude neomylný a geniální, ale jaký předpoklad má "učitel" s maturitním vysvědčením ze SŠ zemědělské,....Naštěstí jsem nikdy nenarazil na "lékaře" absolventa zemědělské školy. Nepodceňujme školství.
Post a Comment