Přečtěte si: Síla nevzdělanosti

středa 23. července 2014 ·

České školství, které před vzděláním a jeho smyslem upřednostňuje formální, blíže neurčenou specializaci a měřitelný úspěch, ztělesněný různými diplomy a tituly, zdaleka neplní své kulturní poslání, jak mu ostatně ukládá i školský zákon.


Z článku Karla Lippmanna v DeníkReferendum.cz vybíráme:

Co říci závěrem? České školství, které před vzděláním a jeho smyslem jednoznačně upřednostňuje formální, blíže neurčenou specializaci (přitom zcela podceňuje pozitivní vliv vzdělání na její kvalitu) a měřitelný úspěch (etymologicky souvisí se slovesem spěchat), ztělesněný různými diplomy, certifikáty a tituly, zdaleka neplní své kulturní poslání, jak mu ostatně ukládá i školský zákon.

Podle pochybných kritérií prohlubuje a ospravedlňuje sociální selekci lidí. Stimuluje jejich bohužel až příliš často iracionální, na předsudcích a nereflektovaném egoismu založené rozhodování, u těch „neúspěšných“ vyplývající z pocitu méněcennosti, u těch „úspěšných“ z pocitu intelektuální nadřazenosti (interakce těchto pocitů může mít, jak dosvědčuje historie, velmi neblahé následky).

Plodí myšlenkovou stereotypii, jejímž prostřednictvím je upevňována hegemonie těch, kteří prosazují především své vlastní ekonomické a mocenské zájmy. Generuje silové pole manipulace lidmi. Vzdělání pak získává už na střední škole pověst podivné záliby velmi omezeného počtu nepraktických snílků. Šíří se jev, který Jean Pierre Le Goff nazval něžné barbarství. Jde o nenápadné přizpůsobování lidí, jejich hodnot, postojů a životních cílů potřebám firemního provozu.

2 komentářů:

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
24. července 2014 v 12:53  

Kde tomu je jinak? Tedy zcela správně? Ve které šťastné zemi se máme inspirovat?

poste.restante řekl(a)...
25. července 2014 v 0:27  

Článek stojí za přečtení celý. Vcelku trefně popisuje důsledky, leč nenabízí řešení.
To je ovšem velmi jednoduché. (A složité zároveň.) Jediná cesta ven je ve změně paradigmatu pohledu na vzdělávání.
Tedy pro ekonomy - začít vzdělání chápat jako investici.
Pro sociology - chápat vzdělávání jako proces, který má mít povahou mnohem blíže ke "škole lidskosti", nežli k "výcviku budoucích obsluh budoucích strojů".

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.