V médiích se v poslední době, a to se vzrůstající tendencí, objevují články kritizující současný stav českého státního školství, jehož systém se jeví jako neudržitelný. Hlavním bodem nesouhlasu je to, že škola nejde s vývojem společnosti 21. století, že se stále soustřeďuje na předávání znalostí (které je možné získat okamžitě prostřednictvím internetu) místo rozvíjení kompetencí. Mezi další výtky patří fakt, že se ve státních školách málo rozvíjí kreativita a flexibilita žáků, že žáci nejsou připravováni do reálného života, že škola nedostatečně rozvíjí individualitu žáků, jejich potenciál a osobnost.
Z článku Moniky Stehlíkové v EDUin.cz vybíráme:
Rodiče jsou ochotni platit školné, vynaložit na založení školy velké úsilí, protože chtějí udělat něco dobrého pro rozvoj a štěstí svého dítěte. Stát na žáka v takové soukromé škole přispívá ročně částkou, která je asi o 37 % nižší, než je částka na jednoho žáka za stejné období ve škole státní. A to nekomentujeme paradox, že rodiče dětí ze soukromých škol přispívají do státní pokladny stejně jako rodiče žáků státních škol, přestože stát pak jejich dětem platí méně. Takže tady máme kvalitní a moderní soukromé školy, které navíc stát stojí méně než často zastaralé a nepružné školy státní – a přesto si toho pan ministr neváží – a přichází s návrhem snížit těmto školám příspěvky na provozní náklady. Prý chce ušetřit 400 milionů Kč.
Přečtěte si: Pane ministře, opravdu chcete zaříznout soukromé školy?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Vy to nechápete .. :-)
Jde o posílení centrální moci, alternativy a konkurence nejsou žádoucí, včetně likvidace domácího vzdělávání. Cílem je celoživotní vzdělávání člověka jako výrobní síly.
My to chápeme, v našem státě jde takový známý kolorit o praseti, že než si vypěstovat vlastní, tak radši ať sousedovi chcípne. Nic nového. Radši budeme pomlouvat všechno, co je soukromé, vytvoříme obraz podnikatele, jakožto zloděje a namluvíme veřejnosti, že ve státních školách je málo dětí, protože jim je berou ty "hrozné" soukromé.
A pak mě ještě někdo přesvědčujte, že to není jenom přiblblá politika oranžových mozků, viz tleskání výroku o podnikatelích na sjezdu.
Pan Asidoktor MDA s myslí, že kdovíjak nepomůže svým "bratrům" na krajích, pro které je rušení jakékoliv státní školy politický zabiják.
Jenže je to úplná blbost. Ani úplné zrušení soukromých škol by některým těm poloprázdným školám děti zpátky nepřivedlo.
Co asi vede rodiče k tomu, že dávají děti na soukromé školy a platí prakticky dobrovolně školné? To opravdu skáčete na ty fámy o koupené maturitě pro ty, co na to nemají? Je to nesmysl. To je pod takovou kontrolou a tlakem, že kdyby to nějaká škola udělala, tak se to proflákne tak, že si už ani neškrtnou.
Tak proč to ty rodiče platí, není to třeba například tím, že ty školy dělají svoji práci prostě dobře???
"Tak proč to ty rodiče platí, není to třeba například tím, že ty školy dělají svoji práci prostě dobře???"
O kvalitě některých soukromých škol není pochyb a je to dáno pochopitelně řadou různých faktorů:
motivovaní rodiče a tedy i motivovaní a chytří žáci, motivovaní kantoři, kterým vyhovuje práce s motivovanými žáky, lepší klima v řadě soukromých škol, lepší materiálně technické vybavení a relativně nízká výše školného, kterou řada rodičů ze středních vrstev je schopna do svých dětí investovat mimo jiné také díky tomu, že stát se na financování soukromých škol v nemalé míře podílí.
Na druhé straně je celá řada soukromých škol útočištěm méně úspěšných školáků, kteří by se na běžnou střední školu dostávali jen s velkými obtížemi.
Suma sumarum, nekupte to za ty ceny současného školného.
"Pan Asidoktor MDA s myslí, že kdovíjak nepomůže svým "bratrům" na krajích, pro které je rušení jakékoliv státní školy politický zabiják. "
Nerozumím, nerozumím - o kterém kraji mluvíte? O Praze, kde je těch škol nejvíc? Ale tam nevládne ČSSD! O Vysočině? Tam už jsou sloučeny Gymnázium a OA pod jednu střechu!
Jedním z důvodů, proč rodiče dávají děti na soukromé školy, je i to, že nároky na ně kladené, jsou tam menší. Ony jsou totiž soukromé a soukromé školy, státní a státní školy. Kdyby lépe fungovala inspekce a zřizovatelé, asi by k takovým jalovým diskusím nedocházelo.
Ajajaj, pan ministr si zřejmě dovoluje nekamarádit až tak s EDUinem a scio. Tak to se naděje věcí...
Své dítě jsme včas přeřadili z "kvalitní a moderní soukromé školy", kde jsme my rodiče i dítě byli velmi nespokojeni, do té "zastaralé a nepružné školy státní". Díky bohu.
Měli byste, botlíkovci aspol., především mluvit konkrétně. Kde je škola špatná, proč ji tak vidíte? Jinak upouštíte pouhé sprosté pomluvy a zaříznout by bylo třeba něco úplně jiného.
Souhlasím s p. Janáčkovou a s p. krtkem.
Jsou kvalitní a nekvalitní státní školy, stejně tak soukromé. To ale není věc dotací školství, ale inspekce a případně zavření nekvalitních škol. S tématem to nemá co dělat.
„Já bych radši zavíral školy, kde neudělalo maturitu 60 % studentů“, říká v dnešním příspěvku Václav Klaus mladší.
Upřímně řečeno, jak asi kvalitní je potom asi střední škola, kde odmaturuje pouze 40 % žáků. Nebylo vhodné poměr obrátit a vyřadit ze sítě středních škol všechny školy, kde odmaturuje méně než 60 % žáků. I tak je to ovšem hrůzná představa, že v systému středních škol mohou existovat střední školy, na nichž odmaturuje málem každý druhý žák a střední škola přes toto fiasko dostává finanční dotace ze státního rozpočtu. Ve světle této postmoderní reality pak návrh na jednotné přijímací zkoušky na středních školách sice působí kontroverzně, ale do jisté míry by přece jen řešil problematiku měření úrovně nastupujících středoškoláků, kteří nastupují do státních, církevních, ale i soukromých škol.
Přijetí celoplošných přijímacích zkoušek je nesporně hloupost a zbytečná díra do státního rozpočtu. Skóre 60:40 by ovšem jenom v Praze znamenal zánik pro 30 státních, ale i soukromých škol.
To není špatná představa. Statut středoškoláka by začal opět mít svůj význam.
Okomentovat